Wat is het verschil tussen een radicale moslim en een orthodoxe moslim?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
12.6K

Antwoorden (2)

Daar zit veel verschil tussen...
Een orthodox gelovige moslim zal leven naar de wetten van de Kor'an en de Sharia volgen als zijn 'goddelijke' wetboek. Daarin is een orthodox levende moslim persé niet gewelddadig, hij volgt alleen de wetten die Allah heeft opgesteld en die door Mohammad, zijn dienaar, zijn opgeschreven in de Kor'an.
De uitleg is vaak vredelievend en geschil oplossend en zelden gericht op wraak.

Een radicale moslim vat de geschriften van Mohammad echter heel anders op en vaak te letterlijk.
Zijn uitleg van de Kor'an en de Sharia resulteert in zijn visie veel meer op wraakzucht en vijandigheid naar mensen die niet leven naar Allah's wetten of een ander geloof aanhangen of ongelovig zijn en legt dat uit als een legitiem middel om medemensen straffeloos aan te mogen vallen en zelfs te mogen doden.
Waarbij zij dan rekenen op een 'goddelijke' beloning in het hiernamaals als zij in hun strijd tegen de 'ongelovigen' zelf om het leven komen.
De Sharia wordt in een groeiend aantal Arabische landen toegepast als enig 'goddelijk' wetboek en de straffen die volgens die leer worden opgelegd zijn niet mis!
Het is een effectief middel gebleken om het gros van de bevolking onder de duim te houden en de macht van de heersende mensen in stand te houden.

Dit is echter niet alleen voorbehouden aan moslims. Ook christenen, joden en andere geloofsculturen kennen naast orthodoxisme ook extreme (radicale) vormen van hun geloof.
Alleen bij christenen uit zich dat dan niet zozeer in gewelddadige aanvallen maar wel in onderdrukking van medemensen zoals bijv. vrouwen.
Zo worden bij orthodox levende christenen de vrouwen nog altijd uitgesloten van het hebben van maatschappelijk verantwoordelijke functies enkel omdat ze vrouw zijn...

De radicale moslim zal echter geen middel schuwen om zijn overtuiging kenbaar te maken aan hen die anders tegen het geloof aankijken en zichzelf als een 'martelaar' offeren om Allah te behagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Een orthodoxe moslim zal nooit radicaal worden, en een radicale moslim heeft een zodanig andere visie op wat de leefregels van een moslim zijn dat hij onmogelijkeen orthodoxe moslim genoemd kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee CforE, dat niet. Eerder kun je zeggen dat moslims die radicaliseren het geloof gaan misbruiken om hun misdaden en onwettige acties te legaliseren. De radicale moslim is dus eerder een gewone misdadiger die het geloof aangrijpt om naar buiten toe een reden te hebben. Het zijn mensen die totaal doorslaan in het geweld gebruik tegen vaak hun eigen cultuur. Kijk naar de gebeurtenissen in het midden oosten en oost Afrika waar ze met autobommen hun eigen volk uitmoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord Beer 56. In het Nederlands van nu worden de uitdrukkingen 'orthodox' en 'radicaal' inderdaad zo gebruikt als het om moslims gaat.
Het is een kwestie van woordkeuze.
Ik heb wel preken gehoord over 'radicaal christen zijn', waarin het ging over de zonde in je eigen leven aanpakken, niet maar een beetje, maar radicaal: niet alleen geen diefstal plegen, en zelfs niet alleen 'ieder het zijne geven', maar "wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem ook uw mantel". In die betekenis was Jezus super radicaal. Je kunt radicaal geweldloos zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een beetje onzin om aan het woord radicaal in het geval van de ene religie een heel andere betekenis eraan te verbinden dan bij een andere religie.
Een orthodoxe moslim gaat heel recht uit geloven dus elke woord dat in de koran staat proveertig hij na te doen
En een radicale moslim gaat cultureel geleven.