Wat is de Rustenburg-deklarasie ?

Naar aanleiding van het overlijden van Nelson Mandela heb ik daar iets van opgevangen.

Uitleg in het Afrikaans is er wel te vinden,maar waar vind ik de uitleg in het Nederlands?
Ik ben benieuwd waarom die deklarasie nodig was?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Antoni
10 jaar geleden
Ik krijg de indruk dat je het Afrikaans niet begrijpt. Misschien is dit makkelijker te begrijpen als je de tekst hardop voorleest, want het lijkt (nog steeds) erg op het (oud-)Nederlands. Nederlanders die in Zuid-Afrika op vakantie gaan, kunnen vaak na korte tijd moeiteloos overweg met het Afrikaans. Ook Google Vertalen kan je een handje helpen om de tekst te begrijpen.
Amadea
10 jaar geleden
Je kunt het lezen in een link die jou vermoedelijk wel bevallen zal, aimeeTJE: http://wol.jw.org/af/wol/d/r18/lp-o/2010647
Antoni
10 jaar geleden
De tekst van die site (zie hieronder) lijkt mij een prima antwoord op de vraag. Mooi gevonden, Amadea! "In de twintigste eeuw voerde de calvinistische Nederduitse Gereformeerde Kerk de predestinatie aan als basis voor rassendiscriminatie in Zuid-Afrika. Over de blanke overheersing als overheidsbeleid betoogde Nelson Mandela, die de eerste zwarte president van Zuid-Afrika werd: „De Nederduits Gereformeerde Kerk steunde dit beleid en verschafte het de religieuze fundamenten door te stellen dat de Afrikaners het door God verkozen volk waren en dat de zwarte bevolking dienstbaar moest zijn. Apartheid en Kerk gingen hand in hand in de wereld van de Afrikaner.” In 1990 heeft de Nederduitse Gereformeerde Kerk publiekelijk haar verontschuldigingen aangeboden voor haar steun aan de apartheid. In een officiële verklaring, de zogenoemde Rustenburg-deklarasie, erkenden kerkelijke leiders: „Sommigen van ons hebben de Bijbel actief misbruikt om de apartheid te rechtvaardigen, wat velen deed geloven dat ze Gods goedkeuring had.” In de loop van de jaren heeft het standpunt van de kerk inzake apartheid niet alleen bijgedragen aan het lijden dat uit de rassendiscriminatie voortvloeide maar zelfs de gedachte in de hand gewerkt dat God daarvoor verantwoordelijk was!" "

Het beste antwoord

Hier is de tekst in het Engels te vinden in ieder geval > http://kerkargief.co.za/doks/bely/DF_Rustenburg.pdf

De tekst begint met uitleggen dat de verklaring een uitkomst is van een van de grootste kerkelijke conferenties die in Zuid-Afrika ooit gehouden werd. Toenmalig president De Klerk was de initiatiefnemer hiervan.

De kerken bekennen volgens de tekst in de pdf hierin openlijk de apartheid gesteund te hebben. Dat bood de mogelijkheid voor aartsbisschop Tutu deze verklaring vergevingsgezind in ontvangst te nemen.

Hopelijk is dit een antwoord op de vraag (ik heb weer iets geleerd bij het zoeken ernaar)!