kan je na je 18e nog gedoopt worden? en gebeurt dat wel eens?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
14.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ziet dat het er dan niet raar uit? ik weet namelijk alleen hoe het er bij babies uitziet en kan geen beeld bedenken hoe het er uit ziet bij volwassenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal je een geheim vertellen, bij baby's ziet het er ook raar uit. Alleen omdat jij dat cultureel gewend bent is het "normaal" geworden. Als je er objectief naar kijkt staat een ouwe vent gewoon koud water over een klein kind te gooien en is er niemand die er wat van zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn heel wat kerken die alleen maar volwassenen dopen in een klein zwembadje midden in de kerk of in een echt zwembad (nog maffer). Bij kerken waar je als baby gedoopt wordt dopen ze volwassenen die niet als kind gedoopt zijn en belijdenis willen doen. Dat gaat dan gelukkig niet met een zwembad maar met een handje water over je hoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben pas om m'n 20ste gedoopt. Omdat ik pas sinds m'n 19de tot geloof kwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken iemand die was 50 toen ze nogmaals gedoopt werd, maar dan tot een andere stroming in het protestante geloof.
Dat kan ook nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gedoopt is niet aan leeftijd gebonden. Wat onderling wel bij sommige kerkelijk kringen gebeurd is, dat de kinderdoop niet erkend word. In de PKN is het belijdenis doen het vervolg van de kinderdoop. Wil je bij enkele kerkelijke kringen actief worden in de "Gemeente" en dus bepaalde taken gaan uitoefenen, dan is het "verplicht" om je als volwassen te laten dopen. (en hiermee wordt de kinderdoop dus bijna niet erkend) Mocht je, je laten dopen, dan is mijn advies, zoek een kerkelijke gemeente, waar je "je thuis voelt". Ga daar regelmatig naar een dienst of bijeenkomst. Mocht je meer willen leren/weten over het geloof, en je niet direkt bij een kerkelijke gemeente willen aansluiten.
Dan is het een mogelijkheid om een ALPHA cursus te gaan volgen. Is per plaats verschillend, wie dit organiseerd. Succes ermee en dat je tot de doop mag overgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een doop kan in onze kerk Hersteld Hervormd ten alle tijden gedaan worden als baby en/ of als volwassene, daar is geen leeftijdsgrens aan verbonden.
Alleen het verschil zit hem in als baby gedoopt te worden kan de baby zelf natuurlijk geen antwoorden geven of hij/zij naar Gods geboden en in levenswandel naar Gods geboden wil leven.
Daarvoor moeten de ouders door een chr. geloof die ze zelf kennen beloven voor God en Zijn gemeente dat zij (de ouders dus) hun kindje als het tot het verstand is gekomen te doen en te helpen onderwijzen in het geloofsleven en wat daar mee samenhangt en zeker de kinderen voorleven .
Als volwassene behoor je eerst toch over meer geloofskennis te bezitten wil je als totaal ongelovige iets begrijpen wat de doop inhoud en wat het ten diepste is , dus zal er toch vanuit de kerk gevraagd worden of je in de kerk wilt komen om zondags via de predikant die dan een preek geeft, (dus bijbelse uitleg geeft ) om die te beluisteren en zodoende meer aan de weet komt van wat is en wat houd het christelijke geloof in .
Je wordt toch ook niet zomaar timmerman, metselaar of huisarts ?? Nee daar is ook een jarenlange studie voor nodig om te begrijpen en te weten wat het beroep inhoud , nu zo moet je als ongelovige ook het geloof zien, je kunt niet van de ene dag op de andere dag zeggen, zo nu ben ik een christen en ik weet wel niet wat het inhoud maar dat zal ik wel eens merken, nee, ook het geloof vraagt onderwijs en onderricht en zul je zelf ook meer en meer drang krijgen om bepaalde zaken te gaan onderzoeken en daar vragen over te willen stellen , nu daar is dus dan de kerkgang en catechisatielessen voor om enig begrip en besef te krijgen van geestelijke zaken en hoe het in elkaar zit.
Heb je een poos dit gedaan en je merkt aan jezelf dat het verlangen naar God en alles wat daar mee samenhangt toch meer en meer in je werkt dan kun je in samenspraak met je predikant waar je dus onderwijs van ontvangen hebt vragen of je gedoopt mag worden omdat je innerlijk daar behoefte aan heeft om hierin te laten zien dat je tot geloof bent gekomen en van harte Jezus Christus als uw Verlosser en Zaligmaker wilt aannemen .
En als je dan gedoopt wordt daarmee erkent dat je in Gods Verbond bent opgenomen en door God als het ware apart bent gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vervolg antwoord van passantje Daarna kun je nog doorgaan met belijdenis-cathechisatielessen en dan als je echt het verlangen heeft voor God en Zijn gemeente wil laten zien dat je echt in God geloofd en daar ook heel je leven met hart en ziel voor in wilt zetten kun je je geloofs-
belijdenis afleggen , waarmee je je dus verbint aan de gemeente waar je belijdenis doet en dat je openlijk er voor uit komt dat je een christen wilt zijn met alle gebreken van onszelf en dat je mee zult helpen om je gemeente in stand te houden en zodoende in Gods koningkrijk mag dienen , ieder op zijn eigen manier.
Als je zover bent dan zie je ook wat een Godswonder er gebeurd is dat je van ongelovige naar een gelovige bent geworden en zelfs je gedoopt bent en daardoor onder Gods Verbond valt . Wat is dat heerlijk ,als dit wonder aan de mens mag gebeuren. ps. Bij ons worden baby's gedoopt die op de arm bij moeder/vader is en er wordt dan wat water over het voorhoofdje gesprenkeld .
Volwassendoop , daar worden eerst wat vragen gesteld die je in het openbaar moet beantwoorden en daarna lig je geknield met je hoofd wat achterover zodat de predikant wat water op je voorhoofd kan sprenkelen en waar hij onder het uitspreken van de doopbelofte je doopt , daarna wordt je onder je geknield liggen een psalm toegezongen en kun je daarna opstaan en wodt je Gods Zegen toegewenst door de gemeenteleden bij het uitgaan van de kerk.

Antwoorden (11)

Jazeker. Iedereen die niet als kind gedoopt is maar graag tot een kerkelijke gemeenschap wil behoren die kan zich laten dopen. De leeftijd maakt helemaal niet uit.
Amadea
11 jaar geleden
Dat kan perfect, daarvoor gaat u eerst naar een priester uit uw buurt die u kan wegwijzen.
Dat is al meermaals voorgekomen net als de plechtige communie, enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo priester? rabbi, dominee?
Jazeker kan dat!
In sommige kerken is het zelfs de gewoonte om volwassenen te dopen. In andere kerken is het gebruikelijk om baby's te dopen, maar wie zich op latere leeftijd wil laten dopen, kan dat gewoon doen.
Bij ons in de kerk (PKN) is kinderdoop (baby's) de gewoonte, maar pas geleden is er een heel gezin gedoopt. Zij waren al langere tijd betrokken bij de kerk, maar wilden wachten met laten dopen tot de kinderen zo groot waren dat ze er zelf bewust voor konden kiezen.
Bij de PKN is het ook zo, dat je, wanneer je belijdenis wilt doen, gedoopt moet zijn. Ik de praktijk komt het regelmatig voor dat mensen die op volwassen leeftijd bij de kerk willen horen zich in eenzelfde dienst laten dopen en belijdenis doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is ja. In veel geloofsrichtingen is het dopen van volwassenen heel gebruikelijk en eigenlijk meer voor de hand liggend. Volwassenen zijn namelijk beter in staat om bewuste keuzes voor hun leven te maken dan dat baby’s dat kunnen. Deze worden vaak “voorgedragen” in plaats van gedoopt.

De volwassenendoop gebeurt doorgaans door gehele onderdompeling in het water van zwembad, vijver of andere gelegenheid waar water is ter hoogte van je taille ongeveer. Deze vorm van dopen is in overeenstemming met
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Rom+6&id16=1&l=nl&set=10 : “Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen”.

De onderdompeling onder water symboliseert dat de dopeling door geloof gestorven is met Jezus in Zijn dood; hetgeen betekent dat toen Jezus aan het kruis stierf de dopeling toen mee gekruisigd en gestorven was.
Het oprijzen uit het water is de belofte van de dopeling aan God om voortaan ‘in nieuwheid des levens’ te wandelen; dat is het onderhouden van Zijn Geboden in zijn dagelijkse leven.

Een dergelijke bewuste keuze kun je van een baby niet verwachten. Vandaar dat de rituele handeling bij sommige geloofsrichtingen ‘voordragen’ genoemd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De volledige ondrdompeling is bij een deel van de Christelijke gemeenschappen en de Jehova's G. Het is dus niet te generaliseren dat alle volwassen dopelingen worden ondergedompeld.
Jezus is zo ongeveer op zijn 28ste gedoopt volgens

http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FBaptism_of_Jesus&anno=2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat zelfs zover dat een leek een doop mag uitvoeren in tijden van nood wanneer geen priester of kerkelijke autoriteit ter beschikking is. Bv in oorlogsomstandigheden. Dit is trouwens voor al de sacramenten. Na het uitvoeren moet dit gemeld worden aan een priester of de kerkelijke overheid. Omdat iedereen kan toetreden tot het christelijk geloof staat er ook geen ouderdom op.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen, dat is enkel voor de doop. De andere sacramenten kan een leek niet toedienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet de leek geeft die sacramenten, maar de leek is een verlengstuk van de geestelijke, die dan deze sacramenten bekrachtigd.
Ik spreek wel over noodgevallen waar bv mensen op sterven liggen en een geestelijke niet meer tijdig kan aanwezig zijn. Op zo'n moment zal onze lieve Heer, of welke god dan ook, wel begripvol zijn
Uiteraard is dat mogelijk. Het hangt van je gemeenschap af hoe de doop zijn uiterlijk krijgt (onderdompeling of stromend water over het hoofd), maar vraag el na of de doop wordt toegepast met de volgende formule: X, Ik doop jou in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest." Geen enkele andere formule is geldig voor de doop. Er zijn kleine "gezelligheidskerkjes" waar ze iets bedenken zoals "in de hoop, Je geloof en Gods liefde" of zoiets, maar dat is dus geen doopsel.

Mocht de doop plaatsvinden in de Rooms-katholieke kerk dan spreekt het voor zich dat het vormsel ook gelijk wordt toegediend. In de meeste gevallen wordt daarom de bisschop gevraagd het doopsel toe te dienen, maar die machtigd dan meestal weer de priester voor de sacramenten.
Een volwassene wordt in de RK-kerk overigens gedoopt tijdens de H. Mis (bij voorkeur de Paaswake) en niet in een besloten doopviering. Doordat je tijdens deze H. Mis dan al twee sacramenten hebt ontvangen mag je de H. Communie ontvangen onder twee gedaanten (Hostie en Kelk), maar dat ben je niet verplicht.

Toegevoegd na 4 minuten:
Over de vraag of dat wel eens gebeurt: Jazeker, wellicht meer dan je denkt. Cijfers heb ik zo niet, maar het is bekend dat dat in de honderden per jaar loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderzoek zelf de Schrift en wijs mij de tekst(en) eens aan waar de kinderdoop en alle poespas in jouw kerk, die jij hier beschrijft, op gefundeerd is! (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga aan Jehova G's geen uitleg geven over de H. Schrift zolang ze hun eigen vertaling (of eigenlijk: eigen aanpassing) hebben om hun overtuigingen te verklaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn reactie was op basis van de fabeltjes in jouw antwoord.
Wij leven namelijk in de tijd zoals hier in de brief aan Timotheüs is aangegeven:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=2+Tim+4
“Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren”.
En laat de JG hier buiten want daar heb ik geen binding mee.
Een doop is een opdracht aan God,dat kan alleen maar wanneer je oud genoeg bent om die keuze te maken.
De kinderdoop is niet Schriftuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schriftuurlijk of niet maakt niet uit: Johannes 20:30 zegt immers dat Jezus nog veel andere tekenen heeft verricht die niet in dit boek staan. Hoe weet jij dat Hij geen kinderen heeft gedoopt of dat Hij dat juist wilde in Mattheüs 28:19-20? "Doop hen èn leer hen alles onderhouden." Dat kan prima bij kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn geen tekenen. Met tekenen worden wonderen bedoeld zoals bijvoorbeeld zieken genezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@canicus. Jezus zegende de kinderen door hen Zijn handen op te leggen. Hij doopte hen niet. “Toen werden kinderen tot Hem gebracht, opdat Hij hun de handen zou opleggen en bidden”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Mat+19 “Schriftuurlijk of niet maakt niet uit” dus houd je je maar gewoon bij de leraar die het meest aansluit op jouw gehoor.
ja dat kan natuurlijk! Sommige kerken doen het als het kind nog een baby is en soomige kerken als je volwassen bent of al wat ouder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leeftijd maakt niet uit, op het moment dat je een geloof wilt gaan belijden waar een doop bij hoort kan en mag je gedoopt worden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Bijbels principe is 1) bekeer je/ 2) laat je dopen en 3) ontvang de Heilige Geest.
Handelingen 2:38

1) De bekering staat voor het aannemen van de Here Jezus als je Verlosser.
(keer je om en richt het doel van je leven op God)
Joh 1 vers 12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven ; kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.
Je vraagt de Here Jezus in gebed om in je hart te komen ( de wedergeboorte )

2) Laat je dopen - en de bijbelse doop is door onderdompeling onder water.
Paulus schrijft over het "waterbad" waardoor de gemeente geheiligd is (Efeziërs 5:26) en over "het bad der wedergeboorte" (Titus 3:5)
Doch ook Johannes doopte, te Aenon bij Salim, omdat daar veel water was" (Joh 3:23).
Het woord "dopen" in de grondtekst duidt ook een bepaalde handeling aan, waarvoor veel water nodig was.

3) Ontvang de Heilige Geest - wanneer men is bekeerd / wedergeboren en gedoopt door onderdompeling volgt het principe van het ontvangen van de Heilige Geest.
Joh 3 vers 5 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:
Als iemand niet geboren wordt uit water ( bekering) en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.

Wanneer iemand zich laat dopen, wordt hij wedergeboren uit water en Geest en de Geest van God zal je verder leiden in je leven en in het Koninkrijk van God.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is bij God nooit te laat om je te laten dopen