Waarom is heet zo erg om paus te zijn?

Net keek ik 1vandaag waar een reportage was over de nieuwe paus, er kwam een stuk over het kiezen van de paus in 2005. Ik hoorde dingen als ''hoe meer stemmen er geteld werden, hoe dichterbij ik de guillotine voelde komen'' en ''Wanneer er uiteindelijk een paus is gekozen wordt deze naar het huilkamertje gebracht om zich bewust te worden welk vreselijk lot zich heeft getroffen''. Ik vroeg mij hierdoor af wat het zo erg maakt om paus te worden, het klinkt toch alleen maar mooi, leider van de Katholieke kerk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Het leiderschap van de paus is een totaal ander leiderschap dan dat van een CEO van een onderneming. In zo'n CEO functie draait het niet alleen om 'leider zijn' maar ook om status, macht, aanzien en heel veel geld.

Hoe anders is het ambt van de paus. Hij is dan wel de 'hoogste' katholiek van de katholieke Kerk maar gelijktijdig ook dé dienaar der dienaren Gods. Voor alle katholieken draait het om de navolging van Jezus Christus, in geloof en het ernaar handelen, en de paus moet daarvan natuurlijk helemaal een voorbeeld zijn. Hij moet als opperherder van de katholieke Kerk een levend voorbeeld zijn van navolging van de Goede Herder.

Het is een zwaar ambt en iedere tijd heeft zijn eigen problemen waar de paus mee te maken heeft. Verwacht wordt ook, dat hij zich wekelijks laat zien op de audiënties op het Sint-Pietersplein en dat hij dan een catechetische toespraak geeft. En dat hij kan contacten heeft met wereldlijke leider. (Er wordt ook veel stille diplomatie bedreven vanuit het Vaticaan).

De kardinalen staan er dan ook niet op te kijken om tot paus gekozen te worden en de kardinalen die dat iets te nadrukkelijk wel laten blijken, worden het niet. (Een onder katholieken bekend gezegde luidt dan ook: wie als paus het conclaaf in gaat, komt er als kardinaal weer uit).

Uiteraard wordt aan de kandidaat-paus wel gevraagd of hij het wil worden, nadat hij gekozen is. En dat is een vraag waarop een ander antwoord dan 'ja' niet het wenselijke antwoord is (tenzij er op dat moment al grote gezondheidsproblemen zijn). Niet 'omdat hij zo graag paus wil worden' maar omdat het geloof aanwezig is dat het veelvuldig gebed om de H. Geest tijdens het conclaaf (in combinatie met overleg tussen de kardinalen) de keuze is van de Kerk. Want uiteindelijk is en blijft het natuurlijk Jezus Christus die de Kerk leidt, door de H. Geest. En die Kerk van Christus,. met een zichtbare buitenkant en een onzichtbare binnenkant, houdt al meer dan 20 eeuwen stand.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt ontzettend veel verplichtingen, het hele gedoe rondom de schandalen in de kerk om recht te zetten, en je mag niet trouwen, kinderen krijgen en/of seks hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en je mag niet trouwen, kinderen krijgen en/of seks hebben. Dat mag je ook niet voordat je paus bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies en paus wordt je vaak pas rond je 70ste dus dan is die behoefte vast ook een stuk kleiner!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb ook eens gehoord dat een paus eerder dood gaat door de stress van de functie. Ik weet niet of dit klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemiddelde paus leeft langer dan de gemiddelde man volgens mij dus dat zal ook wel meevallen....
Nou op het moment gaat het niet heel goed met de katholieke kerk. erg veel verhalen over misbruik enz.

En verder het is niet alsof je een politicus bent een hoop regels staan al vast het licht alleen een beetje aan je interpretatie.

De Katholieke kerk valt ook een beetje uit elkaar. Er is een grote groep gelovigen die vinden dat er hervormd moet worden en een andere groep wil juist behouden. Als je als nieuwe paus hier een keuze in maak krijg je zoiezo een partij tegen over je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om dezelfde reden waarom het zo erg is leider van een land ofzo te zijn. Je werkt jezelf de schompes, krijgt alle ellende in bakken over je heen gestort, je hebt het altijd gedaan en iedereen verwacht van jouw de oplossing en als je daarmee komt is niemand er mee eens.

Je moet een kijken naar foto's van wereldleiders van het moment dat ze met hun klus beginnen en op het moment dat ze er uitstappen.

Aan de andere kant. Het zijn allemaal haantjes, dus je hoeft er geen medelijden mee te hebben.