Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke religie hangen de mensen op Cuba aan die geheel in het wit gekleed gaan en vaak een witte paraplu bij zich hebben?

11 jaar geleden
in: Religie
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dar niet de kleur van rouw daar???
Amadea
11 jaar geleden
Alleen de vrouwen, of ook de mannen?
Edraket
11 jaar geleden
Vrouwen en mannen.
Ik vroeg aan aan Cubaanse vriendin waarom een man een paraplu bij zich had terwijl er strakblauwe lucht was.
Dat heeft met religie te maken zei ze, daarom zijn ze ook in het wit gekleed. Meer kon ze er niet van vertellen.
Ook viel me ook op dat bijna alle Cubanen gekleurde armbandjes dragen. Dat heeft blijkbaar te maken met de kleur van de betreffende God, waar in het antwoord sprake van is. Een andere kennis bevestigde me dat die armbandjes een godsdienstige betekenis hebben.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heet dit geloof Santeria. Santeria is een vorm van religieus syncretisme dat ontstond op Cuba toen de geloofsovertuigingen van de zwarte slaven zich vermengden met het katholieke geloof van de Spaanse kolonialen. Na het inwijdingsritueel zal de nieuwe aanhanger een jaar lang in het wit gekleed gaan, als het ware een zuiverende overgangsperiode.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding