Waarom moetje je in de islam het moskee met je rechter voet en het wc met je linker voet inlopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
10.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag, nooit geweten dat dit bij Moslims zo is. Ik meen dat het bij Joden hetzelfde is, ook die gebruiken een hand voor het heilige (rein) en een voor het onreine (billen afvegen). De Moslims hebben erg veel overgenomen van Joden en Christenen. Dus die paralellen zijn niet zo gek.
Priesters in de Katholieke Kerk doen dit niet, ze houden de H. Hostie met twee handen vast. Wel worden de handen eerst grondig gewassen, zowel voor als ook tijdens de H. Mis. De gelovigen houden de Hosties vast met hun rechterhand, of wat nog beter is op hun tong, zodat ze het allerheiligst niet met hun handen hoeven aanraken.

Het beste antwoord

Onderzoek door wijzen uit het oosten verklaren dit als volgt:
Als je eerst met je linkervoet in de WC stapt en je sterft op dat moment, val je achterover.
Als je eerst met je rechtervoet binnenstapt en je sterft, val je voorover en zou je met je hoofd in de WC-pot kunnen vallen.

In een moskee stappen werkt dit andersom.
Met je rechtervoet eerst binnengestapt en sterft op dat moment, val je in de Moskee.
Met je linkervoet eerst, kieper je achterover naar buiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik dacht dat dat was omdat rechts rein is en links 'vies'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de islam legt men sterk de nadruk op reinheid. Je ziet dat bijvoorbeeld bij de moskee, waar men zich eerst ritueel wast (reinigt) alvorens het gebed te beginnen en de moskee binnen te gaan. Ook varkens zijn onrein, en dat is de reden dat islamieten geen varkensproducten mogen gebruiken.

De (reine) rechterhand wordt gebruikt om mensen te begroeten en om te eten. De (onreine) linkerhand wordt gebruikt om je billen af te vegen.

Vanuit die redenatie is het logisch dat je een (vanzelfsprekend reine) ruimte als een moskee, of het huis van iemand bij wie je te gast bent, symbolisch met de rechtervoet betreedt. Het (onreine) toilet betreed je symbolisch met je linkervoet.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik heb ruim twee jaar geleden na een vakantie naar Turkije een gerelateerde vraag gesteld. De antwoorden daarop zijn in dit verband wellicht nuttig - zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/Cryofiel.86019

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op fora's lees je dat Mohammed dit deed als hij een moskee betrad,met de rechtervoet naar binnen en met de linkervoet naar buiten.
De één zegt dat dit verplicht is en de ander zegt weer dat moslims Mohammed's doen en laten willen nadoen,leven zoals hij deed. Ook lees je dat de één zegt dat het verplicht is volgens de koran,terwijl er niets over te vinden is over een verplichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik veeg mijn billen af met een papier van een wc rol
Dat je met je linker voet de wc had ik een keer gehoord van een imam, als je dood gaat gaat je geest altijd via de rechterkant eruit en als je dus met je linker voet de wc betreed val je dus niet in een onreine plek maar op de vloer, ook moet je met rechts de wc verlaten zelfde reden als net.