Waarom werden kerkdiensten met Kerstmis vroeger zo vroeg 's ochtends gehouden?

Ik hoor wel eens verhalen van vooral oudere mensen dat ze vroeger om een uur of 4 uit bed moesten, om om 5 uur een kerkdienst bij te wonen. Waarom deze bizarre tijd? Een mis om middernacht kan ik me nog wel voorstellen, maar ik snap niet wat het nut is van een mis om 5 uur 's ochtends.

11 jaar geleden
in: Religie
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat de mis op een nuchtere maag moest worden ' genoten' , maar misschien zijn er wel meer redenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom moet dat alleen met kerst dan nelly?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen met kerst, alleen worden op zulke dagen de oude gebruiken weer ' naar boven gehaald'.
Ik heb in een verpleeghuis voor religieuzen gewerkt, daar ken ik de verhalen van, van vóór het ontbijt naar de kapel, makkelijker als je non was natuurlijk en bijna ín de kapel woont.
Dit gebeurt nu niet meer, wel hielden veel religieuzen zich nog aan het , geen koffie vóór de heilige mis, op zondag.
Zoals met veel gebruiken worden er steeds andere invullingen aan gegeven.

Antwoorden (2)

Vroeger werkten veel mensen op het land en waren er veel mensen werkzaam op boerderijen, daar gaat het werk gewoon door op zon- en feestdagen, zo ook met kerst, om ook deze mensen de gelegenheid te geven de kerstmis bij te wonen, was de dienst zo vroeg in de ochtend. Ik heb hier geen link van, maar dit lijkt mij de meest logische verklaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij niet, er werd zo eind december erg weinig op het land gewerkt.... Verder kun je ook na het koeien melken naar de kerk, gewoon zo als je elke zondag om een uur of 10 naar de kerk ging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook zo zijn, dat vroeger kerst voor iedereen een gewone werkdag was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat denk ik ook, zeker bij de boerderijen waar jij het over hebt. Ik snap echt totaal je punt niet en ik kan er geen logica in ontdekken. Op het land werken doe je niet in december en alleen de koeien moeten gemolken worden. Als je werknemers in fabrieken bedoelt moet je die ook als voorbeeld geven al vraag ik me af of er op kerst echt wel gewerkt werd en op zondagen niet.
Het heeft niet te maken met boeren die vroeg naar de kerk wilden gaan. De eerste H. Mis met Kerst werd de Dageraadsmis genoemd. De Dageraadsmis werd gehouden bij het doorbreken van daglicht en opent met de woorden: "Een helder licht straalt heden over ons, want de Heer is ons geboren." Deze tekst verwijst naar Jesaja, één van de oudtestamentische profeten die de komst van de Messias vele eeuwen voor Jezus' geboorte aankondigde met de woorden: "Het volk dat ronddwaalt in het donker, ziet een helder licht. Over hen die wonen in een land vol duisternis, gaat een stralend licht op" (Jesaja 9,1). De dageraadsmis heeft als bijnaam herdertjesmis. Het Evangelie vertelt namelijk van de herders, die van een engel des Heren vernemen dat de Messias is geboren.
De Nachtmis heeft te maken met het verwachten van Chistus geboorte. Hij werd in de Kerstnacht geboren en de gelovigen wachten in de kerk tot het moment dat Hij geboren werd.
Daarnaast bidden monniken dag en nacht, soms inderdaad op de meest 'bizarre' tijden. Dit wijst op de blijvende en continue verering en aanbidding van God. Zo spreken ook de Psalmen over deze dienst aan God, ook in de nacht: Ps 1,2: Maar zijn lust is in des HEEREN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht. En Ps 16,7: Ik zal den HEERE loven, Die mij raad heeft gegeven; zelfs bij nacht onderwijzen mij mijn nieren.