Wat voor ster leidde de „wijzen” naar Jezus?

In populaire kerstverhalen is de ster een positief teken uit de hemel.
Maar was dat wel zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens Arthur C. Clarke: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Star_%28short_story%29
Lees en huil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nog moesten ze de weg vragen bij Herodes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Roepiroepi
Let ook eens op het volgende ;de inlichtingen die aan deze mannen werden doorgegeven, leidden niet tot iets goeds.
Ze wekten de jaloerse woede van de goddeloze koning Herodes op. Dit resulteerde vervolgens in de vlucht van Jozef, Maria en Jezus naar Egypte en de moord op alle jongetjes in Bethlehem „van twee jaar oud en daaronder”.
Herodes was door wat hij van de astrologen had vernomen, nauwkeurig de tijd van Jezus’ geboorte te weten gekomen (Mattheüs 2:16). Gezien alle problemen die door hun bezoek werden veroorzaakt, is het redelijk te concluderen dat de ster die ze zagen en de boodschap over ’degene die als koning der joden geboren was’ afkomstig waren van wie.....?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat de ster in ieder geval niet was: http://www.observadores-cometas.com/Star_of_Bethlehem/English/Whatnot.htm Het is sowieso erg onduidelijk wanneer Jezus geboren is, dus is het lastig uit te zoeken wat deze ster geweest kan zijn. Daarnaast is het onzeker welke onderdelen van het bijbels kerstverhaal op waarheid zijn gebaseerd en in hoeverre het verhalen zijn die door elkaar lopen.

Antwoorden (5)

De ster die ooit opkwam in het Oosten en de drie Wijzen duidelijk maakte dat er iets groots ophanden was, heeft astronomen altijd flink beziggehouden. Het kan natuurlijk verzonnen zijn, gewoon een verhaal om mensen over de oorsprong van het christendom te vertellen, maar stel nu dat er echt een lichtverschijnsel aan de hemel te zien was, wat zou het dan geweest kunnen zijn?

Er zijn allerlei verschijnselen die in aanmerking zouden kunnen komen, maar steeds kloppen ze niet met de tijdsberekening. De komeet Halley is bijvoorbeeld een goede kandidaat, want die was rond die tijd te zien – al was dat in het jaar 12 v.Chr. En zo lang deden de Wijzen uit het Oosten vast niet over hun reis. Dus als het moet kloppen met de Bijbelse gebeurtenissen, moeten we het niet te nauw nemen met de oude verhalen en de geboorte van Jezus een paar jaar verschuiven.

Een andere mogelijkheid is een nova, of misschien zelfs een supernova, zoals Chinese en Koreaanse sterrenkundigen in 5 v.Chr. waarnamen. Die stond maandenlang aan de hemel, en soms kon je hem zelfs overdag zien.

Een derde mogelijkheid is een conjunctie. Dan staan twee planeten zo dicht bij elkaar aan de hemel, dat ze heel duidelijk te zien zijn. Dat was het geval met Jupiter en Saturnus, maar in het jaar 7 v.Chr. En het kan natuurlijk ook zijn dat de ster alleen in het Midden-Oosten en in de thuislanden van de drie Wijzen te zien was, en dus een lokaal verschijnsel was. Maar elke verklaring blijft een gok.

Bronnen:
www.bethelehemstar.net
en.wikipedia.org: Bethlehem Star
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waaro zouden er toen meer kometen zijn dan nu? Omdat er toen nog geen globale opwarming was ofzo? Wat een onzin.
Volgens sommige bronnen zou dit Venus kunnen zijn ook wel de "morgenster "genoemd: De ster in het oosten, ten slotte, die de wijzen uit het oosten naar Jezus' wieg leidde, zou ook op de morgenster kunnen slaan, omdat die in het oosten te zien is.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder was venus zeer bekend, ook toen al, en zal niet als iets bijzonders om te volgen zijn beschouwd. (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt van Groome. Iets wat al van voor je geboorte aan de hemel staat, ga je niet opeens bijzonder genoeg vinden om eens naartoe te lopen.
Daar wordt naar gegist, men is er niet zeker van.
Maar het zou zo maar kunnen dat het een ster was, die nova is gegaan en voor die tijd, zelfs een ster die licht én leven bracht aan een bewoonde planeet.
De gevolgen voor de bewoners van die planeet laten zich raden.
En dat alles voor de geboorte van één mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk gaat het om een astrologische situatie, die voor een bepaalde plaats op aarde voorspeld werd; dus een bepaalde samenstand van de planeten.
De 'wijzen' in die tijd, hielden zich immers toen veel bezig met astrologie en astrologische berekeningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste astronomische verschijnselen, en zeker niet die langer duren, zijn geen lokaal verschijnsel op aarde (-).
Het is een goede vraag, maar lijkt moeilijk duidelijk te beantwoorden.

In de Bijbel staat niet precies bevestigd wanneer de Here Jezus is geboren.
Het exacte jaartal is al moeilijk te bepalen en nog meer de exacte datum.
De Here Jezus is mogelijk eerder geboren.
Ook is het reeel dat de Heer in een andere periode is geboren als de decembermaand.

Er bestaan meerdere theorieen over.
Vele malen is er verwezen naar de komeet Haley als ster van Bethlehem/ soms naar een supernova/ mogelijk een wonder van God ?

Astronomen berekenden bijzondere samenstanden, en verwijzen naar de bijzondere Regulus - Jupiter cyclussen ( vaak met een eigen uitleg )
Driemaal kwam Jupiter in de buurt van Regulus , voor de jaartelling.
Een samensmelting vond driemaal plaats van Jupiter en Venus in de buurt van de ster Regulus aan de westelijke avondhemel.
Bij de derde maal ( mogelijk 2 jaar voor Chr ) viel er ook tegelijkertijd een samensmelting plaats van Jupiter en Venus in de buurt van de ster Regulus aan de westelijke avondhemel.
Toen bevonden zich ook Jupiter en Venus zich vlak bij elkaar in het sterrenbeeld Leeuw. Dit gaf een kronend diadeem effect van de ster Regulus door de zon.
Deze samenstand was te zien 's avonds in het westen, zegt men.
Deze zou naar Jeruzalem/ Israel wijzen.

Jupiter verwijst naar de vader van de goden.
Venus verwijst naar de Morgenster ( De blinkende Morgenster is een Naam van de Here Jezus in Openbaring 22 vers 16 )
Het sterrenbeeld Leeuw zou verwijzen naar de Leeuw van Judah. ( Een andere Naam van de Here Jezus in Opb 5 vers 5 )

Mogelijk heeft God hier toch de natuur gebruikt, om het de wijzen het duidelijk te maken.