Zegt de bijbel ergens of Christenen kerst moeten vieren?

Er bestaan christenen die tegen het vieren van kerst zijn. Wat voor antwoord geeft de bijbel hierop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
13.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben die christenen een bepaalde naam als stroming? Of is dat niet te typeren als een groep en zijn het individuen die daar zo over denken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide, b.v. Baptisten, assembly,7e daags adventisten, maranata, universele kerk, Methodisten en zo zijn er nog wel meer.

Het beste antwoord

Vrij veel mensen die wel in Jezus geloven verwerpen toch de kersttradities. Daar hebben ze minstens vier bijbelse redenen voor.

Ten eerste geloven ze niet dat Jezus in december of januari is geboren. De Bijbel geeft geen specifieke datum voor zijn geboorte. Er wordt gewoon gezegd: „Er waren in diezelfde landstreek ook herders, die buitenshuis verbleven en ’s nachts de wacht hielden over hun kudden. En plotseling stond Jehovah’s engel bij hen, en (...) de engel zei tot hen: ’(...) Heden is u in Davids stad een Redder geboren, die Christus de Heer is’” (Lukas 2:8-11).

De feiten duiden erop dat Jezus ergens begin oktober geboren moet zijn, toen herders ’s nachts met hun schapen nog buiten op het veld overnachtten. Op het platteland rond Bethlehem is het in de maanden december en januari het koudst. De kudden worden dan ’s nachts naar binnen gebracht om ze tegen de kou te beschermen.

Een tweede reden: Jezus heeft zijn volgelingen alleen specifiek instructies gegeven om zijn dood te herdenken. Dat moest als een eenvoudige gezamenlijke maaltijd worden gedaan (Lukas 22:19, 20). Het is ook opmerkelijk dat de evangeliën van Markus en Johannes niets over Jezus’ geboorte zeggen.

Een derde reden: er zijn geen historische bewijzen dat de eerste christenen de geboorte van Christus vierden. Maar ze herdachten wel zijn dood (1 Korinthiërs 11:23-26). Pas meer dan driehonderd jaar na Jezus’ geboorte begon de christenheid op 25 december officieel Kerstmis te vieren. Het is interessant dat halverwege de zeventiende eeuw het parlement in Engeland een wet goedkeurde die kerstvieringen verbood. En in de VS deed de Massachusetts General Court hetzelfde. Waarom? Het boek The Battle for Christmas zegt: „Er is geen Bijbelse of historische reden om ervan uit te gaan dat Jezus op 25 december werd geboren.” Het voegt eraan toe dat voor de puriteinen „Kerstmis niets meer was dan een heidens feest in een christelijk jasje”.

Dat brengt ons bij een vierde reden: de bedenkelijke oorsprong van de viering zelf. Die oorsprong gaat terug tot het heidense Rome met zijn mix van feesten ter ere van de god van de landbouw, Saturnus, en de zonnegod Sol Invictus of Mithras. De antropologen Christian Rätsch en Claudia Müller-Ebeling schrijven in het boek Weihnachtsbaum und Blutenwunder: „Het oude feest ter herdenking van de jaarlijkse terugkeer van de zon werd, net als veel voorchristelijke gebruiken en ideeën, aan iets nieuws gewijd, namelijk aan de geboorte van Christus.”
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er is maar één zin in de bijbel die daar iets over zegt: "Vier uw vierdagen" (Nahum 1:15). Maar dat is zeker niet als verplichting bedoeld. Als jij vindt dat er geen reden is om een bepaalde gedenkdag te vieren, dan mag dat.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Vierdagen' is multi-interpretabel. Wie een verjaardag als kerst niet als iets om te vieren wil zien, ziet in deze bijbeltekst dus geen reden voor viering zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja als je de bijbel op die manier gaat lezen in de hele bijbel multi-interpretabel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar dus al die stromingen, iedereen haalt er uit wat het beste in zijn straatje past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat zeker niet over Kerst, Nahum was van eeuwen voor Jezus. Hij zou in de tweede helft van de 8e eeuw actief zijn geweest, rond 743 of rond 709 v.C.
Wanneer je goed naar rituelen als het versieren van de kerstboom kijkt dan zie je dat de viering van kerst nauw verbonden is met het heidense mid-winter-feest.

De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

De traditie van het vieren van de midwinter was zo volhardend dat deze door de kerk moeilijk was uit te roeien.

In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk er daarom voor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd.
Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd, zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden.

De dag paste immers goed bij de figuur Jezus en zo werd een heidense traditie plotseling toch een kerkelijke aangelegenheid.

Deze heidense traditie is voor sommigen reden de beslissing van Constantijn en de zijnen niet te accepteren. Zij vieren Kerst dus niet op 25 december.

Maar als kerk en paus zelf al Kerst wel op die datum vieren, dan is er voor een gewone gelovige alle reden zich ook naar deze beslissing te schikken en Kerst gewoon op 25 (en 26) december te vieren. ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
De beslissing om Kerst te vieren en al helemaal om dat op 25 december te doen is dus veel jonger dan de bijbel zelf. Vandaar dat je er ook zo weinig van terug vind, behalve dan dat ene zinnetje dat Amadea ook noemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Mooi en goed antwoord. Zondag komt van de Godin "dies solis" die de meeste Romeinen vereerden. Dat was de voornaamste reden van Constantijn om van Zondag een rustdag te maken. Constantijn was een nepchristen, maar heeft toch(helaas) een grote invloed gehad. Ik weet niet of dit goed is geweest maar mischien was het de wil van God wel.
Er zijn christenen die de tien geboden strikt naleven.

Één van de geboden vermeld dat men geen ander zal aan bidden dan God.

Dit betekent in hun ogen dat ook het kerstfeest (verjaardag van Jezus Christus) niet gevierd mag worden om dat men dan een ander aanbid dan de enige god.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste christenen geloven dat Jezus een en dezelfde is als God, dus wordt er (volgens de meeste christenen) niets anders aanbeden dan de enige god.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huh? Wat heeft het vieren van een verjaardag met aanbidden te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Widar. Degene die dat geloven dienen de bijbel beter te lezen, Jezus zegt zelf (volgens diezelfde bijbel): "Ik ben de weg naar God onze Vader." Hoe kan hij zowel de weg als de God zelf zijn. Gewoon Een Gast / Jan Last Er zijn geloven die het vieren van een verjaardag zien als een aanbidding van één persoon, in deze geloven vieren de gelovige zelf hun verjaardag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach Theo, als alles in de Bijbel logisch zou moeten zijn, dan was het een heel kort boekje geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft niets met logica te maken maar met gewoon lezen, zelfs aan het kruis liet Jezus weten dat hij niet de God was: "Vader vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen". Als Jezus zelf de God was geweest had hij niet aan God om vergeving hoeven te vragen maar had hij ze zelf vergiffenis geschonken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar gaat het hier nog over? Gaat het er over hoe die personen de bijbel uitleggen en moet ik me daarvoor verantwoorden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat mijn uitleg of de uitleg van die christenen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theo, jij baseert jouw uitleg op de Bijbel, die andere christenen doen dat ook. Beide halen citaten aan die hun uitleg ondersteunt. Zo gaat dat vaak met de Bijbel, je kunt er altijd wel wat uithalen in je voordeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Theo Je kunt het begrip triniteit bekijken als 3 fasen net als met water. ijs,vloeistof en gas. God, Jezus en de heilige geest zijn allemaal hetzelfde maar wel in een andere vorm. En daarvan is God het hoofd. Dit is één van de belangrijkste basisprincipes van een Christen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is mijn laatste reactie. Blijkbaar schrijven jullie deze uitlatingen aan mij toe, neen het is een antwoord op de vraag, vraag is: Waarom vieren sommige Christenen geen kerst. Antwoord is simpel, die groep interpreteert de bijbel anders en zien het als een verering, zij zien Jezus als de weg naar God. En als jullie willen weten wat ik er van denk is het heel kort: De bijbel is een boek dat veel onheil en leed heeft veroorzaakt en nog steeds veroorzaakt door de verschillende interpretaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jezus zei in Johannes 14:28
GIJ hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en ik kom tot U [terug]. Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik."
Jezus en de vader zijn Niet dezelfde. De vader is groter.
Toen jezus werd gedoopt en hij uit het water omhoog kwam hoorde hij een stem uit de hemel die zei: „Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd; luistert naar hem.”
Mathëus 17:5 De bijbel is een prachtig boek dat een geweldige hoop voor de toekomst belooft, maar de meeste populaire christelijke stromingen hebben zich van de waarheid die in de bijbel staat afgekeerd en zijn hun eigen leringen gaan onderwijzen. Daar is de kerstviering een voorbeeld van, dat eens tot vereering van valse goden diende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Mike: Zoals ik al zei, er zijn ook wel citaten te vinden die het tegendeel ondersteunen. Voor Jezus-is-God bijvoorbeeld: Joh 10:30: "... en de Vader en ik zijn één." Joh 10:38: "... Dan zult u begrijpen dat de Vader in mij is en dat ik in de Vader ben" Joh 14:8-9: "8 Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ 9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien?" Hebreen 1:8-10: "8 Maar tegen de Zoon zegt hij:
‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’
10 En ook:
‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen. " Vooral de laatste is mooi. God noemt Jezus zelf God. En zo kan ik er vast nog wel meer vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Theo: "vraag is: Waarom vieren sommige Christenen geen kerst." Vergelijk dat eens met wat hier helemaal bovenaan de pagina staat. De vraag is of christenen volgens de Bijbel kerst moeten vieren of niet. Er wordt niet gevraagd naar redenen waarom bepaalde groeperingen dat niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theo, je hebt helemaal gelijk, er zijn inderdaad christelijke stromingen die de heilige drie-eenheid verwerpen en daarom vinden dat ze kerst niet moeten vieren.
In de bijbel staat nergens waneer jezus geboren is.
Zoals bovenstaande uitleg was het vroeger tot eer van de god Ra in Egypte en Helios in Griekenland. Het is dus eigenlijk niets voor oprechte christenen om het te vieren.
Bovendien heeft jezus alleen opdracht gegeven om zijn dood te herdenken. Lukas 22:19
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat vers zegt Jezus dat men hem moet herdenken, het zegt niets over zijn dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik ben het met je eens dat je zegt dat het eigenlijk niets voor een Christen is om kerst te vieren aangezien het weer een uitvinding is van Constantijn. Ik denk ook niet dat het kwaad kan overigens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het nu van Constantijn afkomt of niet, is het, als je gelooft, erg om blij te zijn dat Jezus geboren is en daarbij stil te staan? Lijkt me niet dat God dan kijkt en denkt "tsk tsk tsk, enkeltje hel jij".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik eerder aangehaald heb, werden met deze feesten valse goden vereerd. Als je wilt weten hoe god daarover denkt moet je de bijbel maar lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het sleutelwoord is hier "werden". Werden ja, niet worden. Men vereert die goden niet meer. Vele christenen vieren gewoon kerst en denken daarbij aan de geboorte van Jezus Christus. Is het fout om aan de figuur die de essentie van je geloof vormt te herdenken?
Er staat niets over in dat dit zou moeten.
De vraag is ook of de betreffende datum van geboorte precies klopt.
Er zijn christenen die tegen het kerstfeest zouden zijn omdat het een niet christelijke/Joodse oorsprong heeft.

Bij andere christelijke feesten is namelijk een verbinding te maken met het oude testament en Joodse feesten.
Zoals Pasen, dit is oorspronkelijk een Joods feest, Pesach genoemd. Zij gedenken op deze dag de daden van God voor het land Israël.
De eerste christenen gaven het de huidige betekenis.

Bij kerst is er geen Joodse oorsprong.

Maar Kerst is toch een mooi feest, waarin we de Heer mogen herdenken en met familie en vrienden kunnen samenzijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bijbel zegt nergens dat christenen kerst moeten vieren.
De bijbel zegt ook nergens dat christenen het niet mogen vieren.

Het enige wat Jezus zei in verband met het in stand houden van bepaalde dagen is het volgende: " blijf dit tot mijn gedachtenis doen" hiermee doelde hij op het instand houden van de betekenis/viering van het laatste avondmaal.

Zelf vier ik geen kerst, enkele redenen zijn al genoemd, nog een reden waarom, kan je vrijblijvend in de link hieronder lezen:

http://www.logespectrum.nl/component/content/article/50-spectrum-bouwstukken/83-de-god-mithras-en-de-vrijmetselarij.html

Maar dit wil niet zeggen dat ik tegen mensen ben die wel kerst vieren.
In onderstaande bijbelverzen kan je lezen waarom.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Kolossenzen2%3A16-25&id42=1&id18=1&id17=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenminste iemand die met Bijbel-teksten komt. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Goed antwoord!
Ik als voormalig Christen heb de hele bijbel erop nagezocht omdat ik ook ooit eens antwoord op die vraag wilde hebben. Het enige wat ik kon vinden was dat men hem moest herdenken, niet zijn geboorte moest vieren! En met kerst zou je toch ( Als we alle verhalen moeten geloven) zijn geboorte vieren!
Keizer Constantijn heeft het destijds ingevoerd om de heidenen hun "Duivelse" gedachten om te laten zetten in de voor hem zo gewenste Christelijke ideeën en dat heeft bij het grootste deel van de wereldbevolking gewerkt.
Dus het antwoord op je vraag is: Nee, Christenen moeten geen kerst vieren. Ik denk zelf dat het bij de meeste Christenen, en andere mensen meer een gewoonte is die er door de eeuwen heen in is geslopen!