waarom is het jodendom een wereldgodsdienst? waarom ben je alleen joods als je moeder joods is (en niet je vader?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Antwoorden (2)

Het jodendom is een wereldgodsdienst omdat er miljoenen gelovige zijn (al dan niet geweest),
van je moeder weet je zeker dat het je moeder is (mensen zagen dat je uit haar kwam) van je vader kun je dat niet zeggen (stel dat je moeder met meerdere mensen naar bed is geweest) vandaar dat ze dit doorgeven op iets wat zeker is, (tegenwoordig kan dit natuurlijk wel, maar deze regel is al heel oud)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het jodendom is de oudste monotheïstische religie. In de loop der eeuwen heeft het zich over de wereld verspreid. Telkens wanneer joden op een nieuwe plek aankwamen, integreerden zij in hun nieuwe omgeving zonder hun identiteit te verliezen. Zo ontstond een grote variëteit aan verschijningsvormen, maar de kern van de religie is overal ter wereld hetzelfde.

Het jodendom is niet altijd matrilineair geweest: in de Bijbel wordt de vaderlijn gevolgd. Omstreeks 400 vóór de christelijke jaartelling is daarin - waarschijnlijk via noodwetgeving in oorlogstijd - verandering gekomen. Door uit te gaan van de moeder was een kind toch joods, ook al was het misschien verwekt door een Babylonische soldaat.
Amadea