Verbiedt het islamitische geloof je huisdier te laten castreren?

via via hoorde ik dat een nederlandse moslima dit als reden gaf om haar kat niet te laten castreren.
kon er op google niets over vinden, dus het lijkt me onjuist?

11 jaar geleden
in: Religie
29.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel mannen, moslim of niet, hebben er moeite mee hun kater te laten castreren, omdat ze het blijkbaar teveel op zichzelf betrekken, en het idee hebben dat de kat in zijn mannelijkheid wordt aangetast. De term 'verminking' valt zelfs... Pure onwetendheid dus; ik ben zelf met een moslim getrouwd, en hij ziet wel degelijk de voordelen van het castreren van katers. Al onze katers zijn dus 'geholpen'. Ik vond er toch iets over op internet, gelukkig met de Engelse tekst erbij, want mijn Arabisch is ook niet meer wat het geweest is. ;-))) http://www.sunni.nl/forums/lofiversion/index.php?t1103.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke, ik heb een Marokkaanse vriendin en het valt mij op dat zij te pas en te onpas dit als excuus gebruikt voor dingen waarvan ik weet dat het niet in hun religie is verboden. Ik vraag altijd aan haar waar het in de Koran staat en dan moet ze lachen en geeft ze toe dat ze het zelf zo wil. Prima, maar niet verschuilen achter geloof.

Het beste antwoord

Islamitisch gezien moet iets een doel dienen, als er geen direct islamitisch antwoord is. Door castreren wordt een dier verminkt, waar God geen verdere opdracht toe gegeven heeft. Waarom zou je je dier ook laten castreren?

Hoewel het dus niet expliciet verboden is, kun je vanuit dierenwelzijn beredeneren dat het niet de bedoeling is.

Mocht het dier in levensgevaar komen zonder castratie, dan is het in het belang van het dier gecastreerd te worden. Tevens mogen er middelen worden aangewend die bevruchting voorkomt (zoals bij de mens de pil en het condoom), maar die wel weer ongedaan gemaakt kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

interessante vraag, maar ik denk dat er sowieso in de koran niks over gezegd wordt omdat het toendertijd nog niet bestond (dan heb je één tak te pakken (die alles letterlijk neemt) en die er dus niet specifiek tegen is) wel zijn er verscheidene groepen die tegen dierenleed zijn, ik denk dat de rede van de castratie/sterilisatie dan hier een belangrijke rol speelt (en hoe die wordt uitgevoerd),
is het voor het welzijn van het dier, dan wordt dit getolereerd, ligt het ''voordeel'' alleen bij de baas dan wordt het sneller afgekeurd.
daarnaast heb je nog groepen moslims die dieren als veel lagere en ondergeschikte schepsels zien, en er dus geen enkele waarde aan hecht wat je ermee doet, als het maar zijn rol vervuld als lekker maaltje. (al heeft het ritueel onverdoofd slachten dan ook weer een rol)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, omdat het dier zich moet voortplanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een drogreden... Ik heb in Beiroet met eigen ogen gezien waar dat toe leidt: enorme hoeveelheden zwerfkatten, de een nog zieliger en zieker dan de ander. Zegt de islam niet iets over mededogen met medeschepselen? http://www.risallah.com/hadith/hadith.php?cat=7
Rieneke1
11 jaar geleden
kan je daar wat meer over zeggen faizel, mogelijk met bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien alle zwerfdieren, honden en katten vind ik dit een laf excuus om niet voor deze dieren te zorgen.
Heydoeidag
3 maanden geleden
Ik heb zelf 2 katten , vind het zelf om het 1 of andere manier zielig ofzo om te laten castreren heb geen problemen gehad met sproeien en of zorgen over een nestje (wel iets meer zorg en oplettendheid en werk ) maarkan er best meeleven. Is het voor ander niet zo gemakelijk is het gewoon toegestaan in de islam