Mag je aanwezig zijn bij je vriendin tijdens de ramadan?

Ik verkeer sinds 3 maanden met een moslimmeisje. Ze is niet zo hardcore gelovig want 1) we hebben seksueel contact ondanks we uiteraard niet getrouwd zijn 2) ze drinkt alcohol op sociale gelegenheden. Nu tijdens de ramandan weet ik dat als je ziek bent of je maandstonden hebt, je die dagen niet moet meedoen. En dat je dan na de ramadan die dagen mag 'inhalen'. Nu speelt ze zelf zodanig met het systeem dat als ik kom of een vriendin, ze die dag geen ramadan doet. Maar nu, halverwege de ramadan, voelt ze zicht schuldig dat ze nog niet genoeg meegedaan heeft en wil ze mij enkel nog op zondagen zien tot de ramadan gedaan is. Op die zondagen zal ze dan geen ramadan doen. Maar zo lang we geen enkel seksueel contact hebben, mag ik ze dan niet in de week zien? Of is mijn aanwezigheid reeds een overtreding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
64.3K

Antwoorden (4)

je aanwezigheid is geen overtreding voor de koran. echter je vriendin heeft natuurlijk het laatste woord. als het voor haar gevoel beter is, dat je haar alleen nog op zondagen ziet ( voorlopig dan), dan kun je je daar beter bij neerleggen.
11 jaar geleden
Het hebben van een relatie is niet toegestaan in de Islam, laat staan afspreken met je vriend/vriendin. Dus: nee, je mag ook niet met elkaar in Ramadan afspreken.

Toegevoegd na 10 uur:
"In de islam zijn onwettige relaties niet toegestaan, dit vanwege het feit dat mensen moreel veel aan zulke relaties lijden. Daarnaast ook de aanwezigheid van de satan die in de oren van de mens fluistert om in verboden zaken te vallen. Het feit dat de tijden veranderd zijn betekent dus niet dat we de islam moeten aanpassen. Wij moeten onszelf aanpassen aan de islam. De meeste jongeren tegenwoordig Kiezen de weg van een relatie voor het huwelijk om zodoende de partner beter te leren kennen, toch vinden ze hun vreugde en doel er niet In. Integendeel ze lijden aan somberheid, triestheid etc. Een persoon die een z.g.n. vriendin heeft speelt als het ware met de dochters van anderen. Terwijl hij niet wenst dat hetzelfde voor zijn eigen zus of dochter zal gebeuren. Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft gezegd: "Ik zweer bij Allah, de profeet heeft geen hand van een niet-mahrem vrouw aangeraakt"

Allah de Verhevene zegt in zijn overheerlijke boek:

"En nader niet de ontucht. Voorwaar, ontucht is een zedeloosheid en een slechte weg" (Soerat Al Isra: 33)

Het is een duidelijke verbod voor de moslims om wegen naar overspel en ontucht te vermijden.

De profeet vzmh heeft gezegd:
"Iedereen die in Allah en de Laatste Dag gelooft mag nooit alleen met een vrouw zijn zonder haar mahram te zijn, want anders zal satan de derde persoon (blijken te) zijn." Overgeleverd door Ahmed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje raar dat je geen relatie zou mogen hebben. Zou de islam met een generatie verdwenen zijn :-) Mooi antwoord izmo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was of het mag in de Islam; nee, dat mag niet volgens de Islam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ groome: +1, was dat maar zo ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Izmo, dat lachebekje was niet voor niets. Humor is toch niet verboden? Al vele eeuwen voor Mohammed zijn er epische vertellingen gemaakt waarbij geliefden ondanks of dankzij de tegenwerking van hun omgeving en cultuur samen een mooie zonsondergang tegemoet rijden. Ik vind je reactie nogal defensief, temeer daar ik je eerste reactie zeer goed vond en ik met mijn antwoord op de formulering van het antwoord reageerde, wat begint met een boude bewering zonder enige toelichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De islam slaat gewoon nergens op als ik dit lees???
Buiten het huwelijk is seksuele gemeenschap zina. Dat betekent een zware zonde binnen de islaam, een van de weinige overtredingen waar een vaste strafmaat voor is vastgesteld. Het maakt dus niet uit of het wel of geen ramadaan is, het mag niet. Doorgaans wordt gezegd dat als beide personen ongehuwd zijn er 40 stokslagen worden gegeven aan beide personen. Dat verschilt per rechtsschool.

Als je tijdens ramadaan tussen fadjr en maghrib (de vastentijd, dus ruim vóór zonsopkomst tot zonsondergang) bewust seksuele gemeenschap hebt, dan moet je iedere dag dat je dat deed 60 dagen onafgebroken als boetedoening vasten én de dag zelf inhalen. Als dat onmogelijk is, moet je, geloof ik 30 mensen te eten geven. Het is geen klein vergrijp in ieder geval.

Islaam is uiteindelijk niet zwart-wit. God heeft de mens geschapen met eigen verstand. Het is niet de bedoeling dat je spelletjes gaat spelen met Zijn regels, als je er van overtuigd bent dat je je aan die regels wil houden. In het verkeer speel je immers ook geen spelletjes met de verkeersregels.

Om terug te komen op je vraag, islamitisch gezien is je aanwezigheid, ook buiten ramadaan, áltijd een overtreding, omdat het hebben van een vriend of vriendin gewoonweg niet is toegestaan. Iemand die dat wel doet, zoals je vriendin, is een stukje eigen verantwoording, maar is islamitisch gezien niet goed te praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt erg aan de stroming waar ze toe behoort.

In het algemeen mag je als moslim wel verkering hebben, zolang je maar geen sex voor het huwelijk hebt.

Ik begrijp niet zo goed waarom ze niet gewoon vast ook op de dagen dat ze je ziet. Jij kunt toch gewoon meevasten gedurende de uren dat je bij haar bent? (of uit solidariteit de hele dag meevasten en dan ook 's avonds gezellig samen met de hele familie de vasten breken)

Het lijkt dat ze in twee werelden leeft: als ze met jou is (westers 'werelds', niet vasten) en als ze bij haar familie is (islamitisch, wel vasten). Je zou kunnen proberen haar te helpen die twee werelden te 'verzoenen' door bij haar te zijn ook tijdens de Ramadan en je aan te passen aan de gebruiken van haar familie.