Was het offeren van kinderen vroeger een wijdverbreid gebruik bij de oude volken?

Aan Abraham werd gevraagd z,n zoon Izaäk te offeren, was dit een gebruik die vroeger bij veel volken voorkwam.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Antwoorden (7)

Nee dat is niet zo, Abraham hebt God belooft als hij een zoon zou krijgen. dan ga ik mijn zoon voor U slachten. Precies op het moment dat Abraham hem zoon Izaak zou gaan slachten. heeft God een schaap naar hem toegestuurd. jij hebt aan je woorden gehouden. dus je hoeft je zoon voor mij niet te offeren. daarvoor mag je deze schaap gaan offeren...

Zo is ook de slachtfeest ontstaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.prekendiespreken.nl/preken/dutch/gen22v01.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wil ik wel eens weten waar jullie dit op baseren want dit klopt helemaal niet. Ten eerste heeft Abram dit volgend de Bijbel nooit gezegd en ten tweede was het geen schaap maar een ram. Maar misschien dat het in een ander religieus boek wel zo staat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgend = volgens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima, maat... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad zoals ik het verhaal ook ken en zoals het ons geleerd is. +
Ha, die Wstrijker;

Nee, dat was absoluut geen gewoonte; daarom was de beproeving van dat offer voor Abraham ook zo groot. Door zijn zoon toch (bijna) te offeren bewees hij echter aan God alle vertrouwen te hebben in Zijn bedoelingen en was bereid te doen wat hem gevraagd werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in diverse culturen normaal geweest om mensen te offeren voor de diverse goden. Denk bv aan de maya en inca cultuur.

Ook nu nog is het offeren van kinderen gaande. Denk bv aan Oeganda waar kinderen geofferd worden om de op hande staande hongersnood tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er waren wel volkeren of een soort sekten waar dat wel eens voorkwam, maar gelukkig niet zo vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is laatst in Duitsland nog een massagraf van het Bandbekervolk gevonden, waarvan de sporen wijzen op kannibalisme ook met betrekking tot kinderen. Gezien de enorme aantallen is voedselgebrek wel uit te sluiten en heeft het dus vooral een religieuze betekenis gehad.
Archeologen worden regelmatig met soortgelijke vondsten geconfronteerd. Ik denk dan ook dat het een wijd verbreid fenomeen is (geweest).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was God die het Abraham opdroeg. Of God dat deed omdat er op dat moment meer volken waren die kinderen offerden, dat staat niet in de Bijbel -daar komt het verhaal vandaan-. Wel staat er wat God later heeft gedaan. Hij heeft zijn eigen Zoon geofferd voor de zonden van de mensheid, dus ook voor die van jou en mij. Daardoor wordt Abraham's antwoord aan zijn zoon Isaäk als profetisch gezien als hij zegt: 'God zal Zichzelf voorzien van een lam ten brandoffer, mijn zoon.' (zie bron Genesis hoofdstuk 22 vers 8).

Overigens heeft God niet toegestaan dat Abraham echt zijn zoon offerde (zie bron).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was geen gewoonte nee, het was de vraag van God aan abraham, om te zien hoe diep het geloof van abraham was.

Abraham was van plan om zijn zoon te offeren, maar dit hoefde niet van God, en mocht abraham in plaats van zijn zoon een dier offeren.

Op basis van dit gebeuren vieren de moslims het offerfeest.
Om dit te herdenken en God te danken.