Verschil van Jezuïeten en Katholieken?

Wat is het verschil van de 2 ik weet dat Jezuïeten de katholieke doctrine volgen maar is er een verschil van leer waar ze het bijv niet mee eens zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
4.5K

Antwoorden (4)

Jezuïeten zijn Katholiek. Wel te verstaan Rooms Katholiek.
Er kan dus ook geen verschil in leer zijn. Wel staan de Jezuieten erom bekend zich vooral met studie en onderwijs bezig te houden (toch in ieder geval in het verleden).
Er zijn 'natuurlijk' wel Jezuieten geweest die niet overeenkomstig de rechte leer van Rome hebben geschreven zoals Teilhard de Chardin. Die is echter daarop gewezen en zijn geschriften zijn gedeeltelijke als niet strokend met de Katholieke leer en derhalve als 'ketters' veroordeeld.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook de kritische houding deed hen vaak opvallen, zoals blijkt uit de volgende passage van wikipedia

Jezuïeten zijn vrijwel zonder uitzondering kritische intellectuelen, die als individu geen blad voor de mond nemen en ook op hun scholen hun leerlingen opvoeden tot kritische intellectuelen. Dat maakte de Jezuïeten in veel landen, zeker onder totalitaire regimes, ongeliefd, omdat dergelijke regimes door de veelal toonaangevende Jezuïeten vaak openlijk werden bekritiseerd. Zelfs werden de Jezuïeten, onder wie Pierre Teilhard de Chardin, in 1904 uit het toch liberale Frankrijk verbannen, omdat zij niet in de smaak vielen bij de antiklerikale regering van die dagen.

Tegelijk hebben de Jezuïeten paradoxaal genoeg van oudsher de reputatie gehoorzaamheid te praktiseren. Hun ijver voor de paus heeft ze in bepaalde perioden in conflict gebracht met andere stromingen binnen de Kerk. Zo heeft een hoogoplopend conflict met apostolisch vicaris Codde van Utrecht in de 17e eeuw geresulteerd in het Schisma van Utrecht en het ontstaan van de Oud-Katholieke Kerk.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een andere bekende Jezuïet is Karl Rahner. Ook zijn theologie kwam onder verdenking te staan. In 1951 moesten al zijn werken eerst worden gelezen door een censor.

Toegevoegd na 1 week:
Op de valreep nog een (recent) verschil:

In 1998 had Adolfo Nicolás, samen met een aantal Aziatische bisschoppen, een verschil van mening met het Vaticaan aangaande de lokale autonomie van bisdommen.

Hij is tevens in tegenstelling tot het Vaticaan een voorstander van bevrijdingstheologie en meent dat deze de tijd moet krijgen om te rijpen, zoals volgens hem alle theologie.
En deze Adolfo Nicolás is momenteel niet de minste: generaal-overste van de Sociëteit van Jezus oftewel de jezuïeten.
In de bevrijdingstheologie staat de bevrijding van de zonde centraal. De zonde wordt gezien als een sociaal kwaad (slavernij) en niet zozeer de individuele zonde (bijv. overspel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedere Jezuïet is katholiek maar slechts een zeer klein deel van de katholieken is Jezuïet.

Jezuïeten behoren tot een zeer oude religieuze orde, van reguliere kanunniken. Het is geen kloosterorde. Wel leggen de Jezuïeten net als hen de geloften van gehoorzaamheid, armoede en kuisheid.

Nog wat informatie: de officiële benaming van de orde is Societas Jesu, daarvoor staan ook de letters SJ die Jezuïeten achter hun naam zetten. De orde is gesticht in 1534 in Parijs door de heilige Ignatius van Loyola.
De Jezuïten zijn gesticht als een streng gedisciplineerd pauselijk keurkorps waarvan alle leden priester dienden te zijn en ingezet werden daar waar zij het meest nodig en/of van invloed konden zijn, zoals aan vorstenhoven en in onderwijs en wetenschap.
Vanwege de toenemende invloed van de Jezuïten werd de orde in 1773 door paus Clemens XIV opgeheven, maar in 1814 door paus Pius VII weer heropgericht.
De Jezuïten dragen geen bijzonder habijt, maar de gewone priesterkleding. Ook leven zij niet gemeenschappelijk.
Tegenwoordig telt de orde wereldwijd ca. 20.000 leden, waaronder ruim 13.000 priesters, verspreid over 112 landen.
Internationale homepage: www.sjweb.info
Nederlandstalige homepage: www.jezuieten.org
Computoon
11 jaar geleden
Het verschil tussen katholieken en Jezuieten is hetzelfde verschil als tussen dieren en schapen. Een schaap is een dier, maar niet ieder dier is een schaap. Je hebt heel veel verschillende "soorten katholieken". Leken, geestelijken; priesters, bisschoppen; zusters, paters; etc. Een onderverdeling zijn bijvoorbeeld kloosterlingen. Die kloosterlingen kun je dan weer onderverdelen in allerlei verschillende ordes: Augustijnen, Franciscanen, Norbertijnen, Benedictijnen, etc. en één van die ordes zijn de Jezuieten. Als het goed is, dan is er geen verschil tussen het geloofsgoed van de Jezuieten en de leer van de Kerk. Het kenmerkende voor Jezuieten is dat de orde is opgericht om de liefde en naastenliefde te beoefenen, wat later praktisch vorm kreeg doordat zij met name meer intellectueel geschoold werden om zo als "keurtroepen" van de paus over de gehele wereld het Evangelie van Jezus (heb je naaste lief als jezelf) te prediken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf het allereerste begin in 1540 hebben de Jezuïeten een unieke plaats onder de religieuze orden in de katholieke Kerk ingenomen. De meeste bestaande orden waren van beschouwende aard, en legden de nadruk op gebed en het leiden van een kloosterleven.
De Jezuieten daarentegen, waren in het leven geroepen voor actie.
Het was de eerste orde in de Kerk die zich speciaal in dienst stelde van de paus, en bereid was zich aan elk werk te wijden dat hij in gedachten had.
Tot de jezuïetengeloften behoren derhalve niet alleen die van armoede en zuiverheid — speciale nadruk wordt ook gelegd op de geloften van gehoorzaamheid aan de paus.
Soepelheid en aanpassingsvermogen dragen ze in hun vaandel.

De Jezuïeten zijn de gehele wereld doorgegaan, en hebben zich met allerlei soorten van werk bezig gehouden en zich niet beperkt tot louter ’priesterlijke taken’.

Daarom liet men een speciaal eigen ordekleed, zoals door monniken en paters van andere orden werd gedragen, vrijwel geheel achterwege.

Overal zijn de jezuïeten binnengedrongen , en overal kan men hen aantreffen, in de zakenwereld, in kunstenaarskringen, het sociale werk en op tal van andere posten.
Op twee terreinen hebben zij zich echter in het bijzonder onderscheiden.
Daarbij denken we dan in de eerste plaats aan het terrein van de zending — hun werk in Azië, Afrika en de beide Amerika’s is wat dat betreft wel bijna legendarisch te noemen.
En ten tweede aan het terrein van het onderwijs. Zij genieten grote bekendheid als onderwijzers en intellectuelen.
Zelfs hun critici moeten toegeven dat een jezuïetenopleiding een zeer verkieslijke opleiding is.
Wat voor werk de Jezuïeten ook ter hand hebben genomen, het werd in de regel uitstekend verricht. Interessant is dan te moeten opmerken dat juist dit succes hen de meeste problemen heeft bezorgd. Want nu kampen ze met verdeeldheid.Zo lopen de opvattingen omtrent morele aangelegenheden sterk uiteen,en ook het onderscheid tussen Jezuïeten en de wereld is grotendeels verdwenen.