Wens je iemand succes als hij begint met de ramadan?

Wat is een gepaste sterktewensing, als dat gezegd wordt tenminste, dat vraag ik me af

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
103.6K

Antwoorden (6)

'Veel geluk' of 'veel succes' kan zeker, 'veel sterkte' is wel ongepast.

Toegevoegd na 38 seconden:
'Gezegend Ramadan' kan ook goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg het woord 'gezegend' echt niet over mijn lippen hoor als ik er zelf niet in geloof. Jij wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezegend Kerstfeest kan ook prima. Maar je hebt gelijk, als ongelovige zal dat moeilijker zijn om te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel uit respect voor de ander,heb er alleen moeite mee als ze dat tegen mij zeggen dus het is een beetje dubbel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord, veel sterkte lijkt me inderdaad geen goeie, alsof het een noodzakelijk kwaad is... ;)
Ik heb even gezocht en ik kwam het volgende tegen:

Ramazan ayında kolaylık dilerim = Ik wens je gemak in de Ramadan-maand (turks) http://forum.numix.nl/viewtopic.php?t=859&start=3060

In het Indonesisch: Selamat berpuasa of Semoga Allah menguatkan imanya Amin.. In het Nederlands, tja vrij vertaald, ik wens je een goede Ramadan.
http://forum.indonesiepagina.nl/topic/6977/0/start_ramadan_2008_wanneer_en_wat_wens_je_dan_iemand.php

Ik zou kiezen voor: Ik wens je een goede Ramadan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt hem succes wensen en dat hij het zal mogen volbrengen. (Als je ziek wordt bijvoorbeeld moet je je vasten onderbreken en dat moet later ingehaald worden.)
Voor veel mensen is het een feestelijke maand, dus het is niet zo aardig hem 'sterkte' te wensen alsof het iets vreselijks is.
Als je wat meer contact wilt kun je ook vragen waarom hij vast, wat hij ermee hoopt te bereiken, hoe het voor hem is enz.
Maar als je het kort wilt houden, gewoon succes wensen en dat hij het tot een goed einde zal brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergis jij je niet met het suikerfeest? Ramadan is namelijk een maand om tot bezinning te komen. 's Avonds eten ze wel op een feestelijke manier,misschien bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik vergis me niet.
Het christelijke vasten is inderdaad om tot bezinning te komen, het islamitische vasten is meer om zelfbeheersing te leren, en je verplichtingen na te komen.
Een van de centrale punten in het dagelijks leven van vrome moslims is het doen van goede werken die je de toegang tot de hemel moeten verschaffen.
Ramadan is ook een maand waarin al je goede werken extra tellen - dat is zeker feestelijk. Ook je gebeden worden extra gehoord tijdens de Ramadan, vooral in de laatste 10 dagen.
Natuurlijk is het soms afzien overdag, vooral het niet drinken. Maar het is vooral een vreugde.
Inderdaad, zoals vlindertje zegt, de avondmaaltijden zijn extra feestelijk. In de praktijk krijgen sommige moslims tijdens de Ramadan meer calorieen binnen dan in andere maanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik vergis me niet.
Het christelijke vasten is inderdaad om tot bezinning te komen, het islamitische vasten is meer om zelfbeheersing te leren, en je verplichtingen na te komen.
Een van de centrale punten in het dagelijks leven van vrome moslims is het doen van goede werken die je de toegang tot de hemel moeten verschaffen.
Ramadan is ook een maand waarin al je goede werken extra tellen - dat is zeker feestelijk. Ook je gebeden worden extra gehoord tijdens de Ramadan, vooral in de laatste 10 dagen.
Natuurlijk is het soms afzien overdag, vooral het niet drinken. Maar het is vooral een vreugde.
Inderdaad, zoals vlindertje zegt, de avondmaaltijden zijn extra feestelijk. In de praktijk krijgen sommige moslims tijdens de Ramadan meer calorieen binnen dan in andere maanden.
Bij aanvang kan men hen een gezegende Ramadan en een aangename vastenmaand toewensen, bij afloop een gelukkig en gezegend feest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij iemand kent die aan de ramadan gaat doen, en jij hebt daar respect voor, dan zeg je dat toch gewoon?

Probeer niet vast te zitten aan eventuele regels of manieren waarop dingen gezegd zouden moeten worden.

Kortom:
Je vind het knap of mooi dat jouw kennis meedoet aan de Ramadan. Dan zeg je dat!
En heb je helemaal niks met religieuze gewoonten, dan hou je gewoon je mond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes wensen klinkt voor mij alsof je een uitdaging aangaat. Het vasten tijdens ramadaan gaat niet om de uitdaging. Het is, volgens moslims, een vraag van God aan jou om te doen, net als het 5x per dag bidden. Als iemand gaat bidden, wens je hem ook geen succes. De uitdaging die een niet-moslim in het vasten ziet, in die zin ziet een moslim het niet als wedstrijd waarvoor succes gewenst wordt.

Als moslim hoop je dat je in deze maand weer wat meer toegewijd wordt en dat je aan God laat zien wat je voor Hem over hebt én dat je luistert naar hetgeen Hij je vraagt.

Je kan als niet-moslim iemand dus een inspirerende en goede ramadaanmaand wensen. Moslims onderling zeggen vaak: Ramadaan mubarek (een gezegende ramadaan), maar als je dat niet zo ligt, dan kan je zeggen: Een mooie en inspirerende maand gewenst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja, als moslims onderling zeg je vaak ook: Moge God ons vasten accepteren. Maar goed, je geeft al aan dat je geen moslim bent, begreep ik tenminste uit het voorgaande.