Ik zie hier in de stad vaak mannen met een knotje bovenop het hoofd met daarop een soort witte zakdoek. Welk geloof hangen die mannen aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
17.6K

Antwoorden (3)

Het hindoeïsme.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zijn sikhs: http://www.klap.net/religies/hindoeisme/knotje/index.html maar het is dus hindoeïsme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sikhs zijn geen hindoes.
Het zijn Sikhs. Geen Hindoes.

Sikhs zijn volgelingen van Goeroe Nanak (1469-1538) , uit de Punjab in India.
Het sikhisme is een monotheïstische religie , in tegenstelling tot het Hindoeïsme dat talloze goden kent.

Toegevoegd na 1 uur:
I have broken with the Hindu and the Muslim, I will not worship with the Hindu nor like the Muslim go to Mecca, I shall serve God and no other. I will not pray to idols nor say the Muslim prayer. I shall put my heart at the feet of the One Supreme Being, For we are neither Hindus nor Mussalmans.

— Guru Arjun
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook monotheïstische stromingen binnen het hindoeïsme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Widar, ja dat weet ik wel, het Hindoeïsme is in wezen monotheistisch, want tenslotte is alles Brahman.
Het gaat er hier om dat Sikhisme geen Hindoeisme is.
Het zijn inderdaad Sikhs. De mannen mogen hun hoofdhaar niet knippen en daarom maken ze bovenop hun hoofd een knotje. Meestal dragen ze daaroverheen een tulband. De reden van dit knotje zou zijn dat een van de eerste sikhs met dit knotje een sabelhouw overleefde. Geloof is in India en Pakistan verbonden aan je clan en ook aan je naam. De sikhs heten allemaal Sing en hun vrouwen heten Kaur (prinses).