Mag je in de kerk een hoed op?

Mijn zoon doet a.s zondag zijn communie. Mag hij een hoed dragen tijdens de mis? Van petjes wordt verwacht dat je deze afzet, is dat met hoedjes ook zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
8.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/kerk-regels-bepalingen-kerk-hoed.312316
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vrouwen wel heren niet!
vrouwen mogen alleen in eigen huis geen hoofdbedekking dragen
heren weer wel maar niet in de kerk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is dit nu weer voor onzin. In je eigen huis mag je op je hoofd dragen wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, sommige kerken denken dat ze alles mogen bepalen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft niks met de kerk te maken, Widar, dat is gewoon hoedenetiquette. Maar die kent niemand meer, dus die is niet meer zo streng als vroeger. Maar eerlijk gezegd vind ik het zelf behoorlijk onbeleefd als iemand bij mij in huis zijn hoed ophoudt of zijn jas aan.
En dat is etiquette : beleefdheid. Niks meer en niks minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ik ken de etiquette wel, maar dat soort dingen proberen ze wel degelijk zelfs van de kerk uit te regelen. Echt te gek voor woorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang het om hun eigen huisregels gaat, heb ik daar geen enkele moeite mee. Iedereen mag bepalen wat er in zijn huis of instelling gebeurt. Als de kerk gaat regelen wat ik in mijn eigen HUIS allemaal wel en niet op mijn hoofd mag zetten, dan wordt het inderdaad een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@euc: Ik heb het erover dat sommige kerken proberen te bepalen wat jij thuis doet. Maar goed, dat is hier de vraag niet, dus ik wil er ook niet over doorzeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zou beter Bar Mitzvah kunnen doen, dan had hij het ene hoedje kunnen houden, maar was hat andere hoedje kwijt geweest.

Antwoorden (6)

Já ook een hoed is ongepast! Dames daarintegen moegen dat weer wel...

Toegevoegd na 1 minuut:
Moegen kan gelezen worden als 'mogen'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnenshuis geen hoed. Dus ook binnen de kerk geen hoed.
Grappig genoeg is dat voor vrouwen anders, maar mannenhoeden worden binnen niet gedragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!!
hoed is niet toegestaan in de kerk bij mannen/jongens
11 jaar geleden
In onze cultuur nemen mannen en jongens hun hoed af, als teken van respect, als zij een vrouw groeten bv. Ik zie het mijn vader nog doen in mijn gedachten. Dus in de kerk draag je zeker geen hoed.
Maar wil je een jongen van zeven jaar een hoed opzetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hoed is tegenwoordig helemaal hip. Niet zo'n ouwe mannen ding ;-) maar het gaat iets voor thuis worden.
Ik heb bij ons in de kerk gezien dat een aantal eerste communicanten (jongens) een pet droegen, in de kerk. Maar dat hoort niet; in een (katholieke) kerk horen jongens/mannen geen hoofddeksels te dragen. Geen petten, geen hoeden.
Computoon
11 jaar geleden
Volgens de Kerkelijke regels was het van oudsher dat mannen een onbedekt hoofd hadden en meisjes een bedekt hoofd.

Tegenwoordig zie je nauwelijks nog dat vrouwen en meisjes bedekt zijn en regelmatig zie je jongens met petjes in de kerk. Het mag dus wel, maar hoort eigenlijk niet. De kans dat iemand er iets van zegt is minimaal. Je moet je alleen afvragen of het respectvol is tegenover God.

Overigens, in de islaam is het juist goed om als man en jongen iets op je hoofd te hebben, in het jodendom is het zelfs verplicht in de synagoge. Het is dus net wat je normen en waarden daarin zijn. Maar goed, dat ter zijde, in de kerk is het van oorsprong ongepast.