Waarop is het geloof van de Joden op , gebaseerd?

mijn vraag is gebaseerd op het feit dat ik nu kennis heb dat Jezus beschuldigd is door Joden (uit zijn stad Jeruzalem) omdat hij te gevaarlijk werd in zijn goed zijn (o.a. wonderen) en er werd door 'het' volk geopperd dat ze hem graag in de 'rol' van president willen dat mocht van de hoge heren niet gebeuren dus hij moest gestraft worden!
Dit is wel heel erg beknopt vertelt, maar ik hoop dat ik het een beetje goed heb gedaan.
Ik ben niet gelovig ,maar.......... vandaar mijn interesse ook.
Ik heb de informatie weg van Ketnet (ned. 3)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geloof van de Joden is grotendeels gebasseerd op de wetten die God via Mozes aan zijn volk (toentertijd) (de Israelieten gaf.En ook de uitspraken van Gods woordvoerders 'de profeten',zoals Daniel,Ezechiel,Jesaija,Jeremia,Daniel en vele anderen.

Het beste antwoord

het geloof van de joden is gebaseerd op het oude testament van de bijbel, de tenach. Zij geloven gedeeltelijk hetzelfde als christenen, met de uitzondering van Jezus Christus. zij geloven dat hij gewoon 1 v/d profeten is en niet de zoon van god, zoals christenen het geloven. Hij werd veroordeeld omdat hij beweerde de zoon van god te zijn en de koning der joden. de romeinse machthebbers en de farizeeërs/schriftgeleerden vonden dit niet kunnen. Hij zou worden veroordeeld door Pilatus, maar Pilatus kon deze beslissing niet goed onderuit komen als hij moeilijkheden met de Romeinse keizer wilde vermijden. Hij kon nog maar een oplossing zien van dit dilemma: het was traditie dat ter gelegenheid van het joodse feest Pesach een veroordeelde misdadiger gratie kreeg en het volk mocht kiezen welke dat zou zijn. Pilatus gaf nu de keus tussen Jezus en een moordenaar, verondersteld dat het volk niet een moordenaar zou vrijlaten. Opgehitst door de leiders koos het volk echter voor vrijlating van de moordenaar Barabbas in plaats van Jezus. Jezus werd door Pilatus veroordeeld tot de dood aan het kruis. Hij waste daarbij zijn handen 'in onschuld'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het verhaal van de joden begint bij Adam en Eva. De eerste mensen door God geschapen. Zij kregen kinderen. Kaïn en Abel. Kaïn vermoordde Abel toen kreeg Eva een zoon Seth. Daaruit kwam een paar generaties later Noach uit voort. Noach bouwde een boot, de ark. God verwoestte de wereld door een grote watervloed en Noach en zijn vrouw, zijn drie zonen en hun vrouwen en van alle soorten dieren een mannetje en een vrouwtje waren toen weer alleen op de aarde.

Uit Noachs zonen zijn de volken ontstaan. Uit Sem de joden en arabische volken, uit Cham de donkere mensen en uit Jafeth de blanken. (weet ik niet zeker maar daar gaat men van uit)

Hierop is het Jodendom gebaseerd. Jezus was/is een jood. Hij is geboren uit Maria een nakomelinge van David.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De basis van het Joden en Christendom is hetzelfde, ze geloven allebij in dezelfde God. Het verschil is dat de Christenen geloven dat Jezus de zoon van God is en de Joden niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, zij wachten nog steeds op de geboorte van de zoon van God terwijl de christenen Jezus zien als de zoon van God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wat is de Messias voor een persoon? is dat God zelf?
... "De geschiedenis van het Joodse geloof begint bij Abraham. Abraham leefde ongeveer 4000 jaar geleden.
Abraham geloofde in één God, Y-H-W-H .

God beloofde Abraham zijn eigen land en veel nakomelingen. Uit deze nakomelingen stamde de joden.

De zonen van Abraham kregen het niet makkelijk, ze moesten het land wat aangewezen was door God verlaten en kwamen in Egypte terecht.
Daar werden ze onderdrukt door de farao.

De afstammelingen wisten zich te bevrijden uit Egypte
(Dit verhaal kun je zien in de tekenfilm, ‘Prince of Egypte’)

Onder leiding van Mozes trok het volk door de woestijn naar het land wat God aan Abraham had beloofd, het beloofde land, Israël.

De Joden hebben verschillende geloofsopvattingen.
De basis van het jodendom is het geloof in één eeuwige, onzichtbare God.

De joden geloven dat de Messias op het juiste moment zal komen om de volmaakte wereld te maken… "

Het zijn dus deze joden die niet aanvaarden dat Jezus (de verlosser) al gekomen is.

Maar er zijn ook messiasbelijdende joden, deze aanvaarden wel Jezus als hun verlosser en zoon van God.