Wat is er na het leven volgens de moslims?

Geloven moslims in een hemel? Hoe zeker is dat je er komt en wat als je daar niet in komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
11.4K

Het beste antwoord

Moslims geloven dat mensen na hun dood over zullen gaan naar de berzah alemi (geesten-dimensie). Hier zullen ze verblijven tot de dag des oordeels. Op de dag des oordeels zullen mensen beoordeelt worden op een gedrag. Niet alleen het gedrag tegenover andere mensen zal beoordeeld worden, maar het gedrag tegenover de hele Schepping met inbegrip van de dieren.Het doen van een goede daad tegenover een dier zal daarbij beoordeeld worden als het doen van een goed daad voor een mens, en het slecht handelen tegenover een dier zal behandeld worden als het slecht handelen tegenover mensen. Volgens de Islam staat de mens niet boven de Schepping, maar is hij er onderdeel van naast de andere soorten. De mens is wel verantwoordelijk voor de Schepping en zal daar op Oordeelsdag ook op beoordeeld worden. Vervuiling, verspilling, enz van het milieu zullen dan ook aangerekend worden. Immers, een achtste van de Koran handelt over ecologie en hoe de mens het milieu moet vrijwaren.

Dus een moslims kan nooit zeggen; ik ben moslim dus ik zal wel naar de hemel gaan... Moslims die slechte daden
verrichten kunnen dus ook (tijdelijk) naar de hel gaan.
Moslims geloven dat Allah/god vergevingsgezind is, maar hij kan niet alle daden vergeven van een mens. De slechte daden die een mens zichzelf aandoet kan Allah/god vergeven, doet hij graag zelfs. Maar de slechte daden die een mens een andere aandoet kan Allah/god niet vergeven, daarvoor moet je vergiffenis vragen aan het slachtoffer. Dat is weer om rechtvaardig te blijven tegenover alle mensen.Trouwens is de hemel niet alleen maar een plek voor moslims. Ook niet-moslims kunnen naar de hemel volgens de koran.

"Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)

Terug naar de hel! Moslims geloven ook in een hel. De hel zien zij als een plek waar Allah/god afwezig is. Zij geloven dat mensen die niet in Allah/god geloven er zelf voor hebben gekozen om in zijn afwezigheid te leven. Dus afgezonderd van hem. Dit zal na de dood dus ook doorgaan in de hel. Moslims geloven ook niet dat het kwade geschapen is door Allah/god, maar juist een teken is van zijn afwezigheid. Afwezigheid van liefde en respect.

Overigens schrijf ik telkens nadrukkelijk ''moslims geloven''
Wil niet dan mensen zich aangesproken voelen door mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De hel en de hemel eerst voor de slechte dingen je hebt gedaan verbrand in de hel en dan kan je naar de hemel tot zover ik het weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je deze onzin vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoe slaag je erin het zo onsamenhangend neer te zetten...
De dood is in de Islam geen eindpunt. Alles is in de handen van God: zowel de tijd, de plaats als de manier waarop iemand sterft. Na de dood gaat de ziel naar een tussenwereld waar ze wacht. Dan komt het grote oordeel dat de beloning of straf van het lichaam en de ziel zal bepalen. Iedereen zal krijgen wat hij of zij verdient, naargelang van de handelingen die hier op aarde verricht werden.

Het kan pijn of angst zijn of een voorsmaak van het eeuwige leven. Op een dag zal de aarde vergaan en die eindtijd noemt men in de Islam de "Dag des Oordeels".

Op die dag zullen de zielen terugkeren naar het lichaam in het graf. En op die dag zal Allah elk van ons verhoren en beslissen wie Hij naar de hemel of de hel zal zenden.

Dus de dood heeft voor de moslims veel te betekenen: ze is dan eigenlijk het begin van een nieuw leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Terugkeren naar het lichaam in het graf?
Hebben ze dan nog nooit gezien wat er na een paar jaar in zo'n graf ligt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik quote alleen maar.. miss dat Allah het lichaam weer herstelt ofzo..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha Reddie! Ja met alle respect hoor.. maar ik vond je reactie erg grappig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mwa, beetje voor de hand liggende reactie, erg oud, en best flauw eigenlijk.