Een man mag geen goud dragen, zoals gouden ringen of horloges, gouden pennen, manchetknopen etc.. De islam wil niet dat de man op de vrouw gaat lijken en andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de profeet mogen mannen geen ijdel gedrag vertonen. Daar hoeft gelukkig niemand gehoor aan te geven. Waarom zou je je houden aan regeltjes uit het jaar 600.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Edraket
12 jaar geleden
Dan ken je de moslim cultuur niet.
Intimidatie is een heel belangrijkste aspect daarin.
Als je afwijkt van de gebruiken krijgt je mensen met baarden aan de deur die je komen vertellen wat je wel en niet moet doen.
Luister je niet, dan wordt de druk opgevoerd.
ronaldP
12 jaar geleden
Erg afhankelijk waar je vandaan komt.. je kan derhalve niet spreken van "de moslimcultuur"
Er zijn Hadiths die het verbieden aan mannen om goud te dragen.

Als moslim volg je hetgeen God van je wil. Hoe weet je wat God wil? Welnu, dat kan zijn via de H. Qur'aan, maar nog vaker heeft de profeet Mohammed (zvmh) bepaalde dingen verteld en uitgelegd. Zo'n overlevering over wat hij (zvmh) heeft gezegd noem je een Hadith.

Twee van die Hadiths zijn:

De Profeet zei: "Het dragen van zijde en goud is voor de mannen van mijn oemmah (alle moslims ter wereld) verboden en voor haar vrouwen toegestaan."

`Ali overleverde dat de profeet (zvmh) eens een stukje zijde in zijn rechterhand en wat goud in zijn linkerhand nam en verklaarde: "Deze twee zaken zijn haraam (verboden) voor de mannen onder mijn volgelingen, maar toegestaan voor vrouwen."

Welnu, dat is de reden dat moslimmannen normaal gesproken geen goud dragen. Waarom? Omdat de profeet (zvmh) het heeft gezegd.

Nu kun je zeggen: maar waarom dan? Maar dat is een vreemde vraag. Als moslim geef je je namelijk over aan wat God wil. De uitspraken van Mohammed (vzmh) geven aan hoe je als moslim kunt leven, zoals God het bedoeld heeft. Dan kun je je ook afvragen waarom vijf keer per dag bidden en niet drie keer en waarom je als man je baard moet laten staan.