Wie (of wat) is de uitverkoren edele vrouw van 2 Johannes hoofdstuk 1 (volgens de leer van de jehova getuigen?), en wie zijn haar kinderen?

wordt met haar de 144000 uitverkorenen bedoeld die synoniem staan als de bruid van christus? opb 20,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.3K

Het beste antwoord

Johannes zou kunnen doelen op een individuele vrouw die met Kyria wordt aangesproken, Grieks voor „edele vrouw”.

Het kan ook zijn dat hij zich tot een bepaalde gemeente richt en daarbij gebruikmaakt van een stijlfiguur met de bedoeling vervolgers op een dwaalspoor te brengen.
Als het laatste het geval was, zouden haar kinderen de leden van die gemeente zijn en zouden met „de kinderen van [haar] zuster” de leden van een andere gemeente bedoeld worden.

Er wordt niet naar de 144000 verwezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een juiste reactie volgens het het boek 'de gehele schrift is door god geinspireerd en nuttig' dit is een zeer gangbare en algemeen aanvaarde zienswijze maar de lectuur van de Jehova getuigen gaat eraan voorbij dat er staat de 'uitverkoren' edele vrouw. mij persoonlijk lijkt het van cruciaal belang voor een persoon die denkt een hemelse hoop te hebben (een gezalfde dus) een duidelijk beeld te hebben van zijn of haar toekomstige taak. en zeker een kerkvader zoals Johannes moet hiervan op de hoogte zijn geweest, vooral met betrekking tot het bestaan van 2 klassen (de gezalfden en de grote schare)
zeker met de wetenschap dat het boek openbaringen eerder dan de brief van 2 Johannes is opgesteld, Johannes mag dan niet alles hebben kunnen onderscheiden maar ivm 2 verschillende klassen kan geen enkele bijbel lezer een misinterpretatie maken, zeker niet na een studie van de openbaringen. het argument 'om vervolgers op een dwaalspoor te brengen' lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien de brief zeer duidelijk als christelijk bestempeld kan worden, en om een bepaalde persoon door het gebruik van het synoniem 'uitverkoren edele vrouw' aan te schrijven lijkt mij eveneens onnodig aangezien de brief 3 Johannes zeer duidelijk het om een geadresseerde betreft. deze brief werd in dezelfde periode geschreven. wanneer Johannes het over 2 verschillende klassen heeft die in een gemeente voorkomen is het dus te veronderstellen dat de leden van de eerste eeuwse gemeenten op de hoogte waren van een hemelse hoop, en zich ook ten degen bewust waren van een aardse hoop. ik had verwacht dat de jehova getuigen dit meer zouden benadrukken als een bewijs voor het bestaan van deze 2 verschillende klassen. (wanneer in de eerste eeuw de gemeenten bestond uit enkel gezalfde leden met een hemelse hoop zou het getal 144000 al lang vol moeten zijn!, en het feit dat in 33 gt de heilige geest over een gemeente is gestort hoeft geen bewijs te zijn dat allen in die bijeenkomst een hemelse hoop hadden, zij waren gezalfd dat klopt maar zo was ook Cyrus gezalfd, gezalfd met een goddelijk doel, niet per se een hemelse regering), misschien ben ik volkomen mis in mijn opvattingen, mocht dit zo zijn had ik dat graag gehoord.