Is Maria de moeder van God?

In een gebed staat:

Wees gegroet Maria
vol van genade
De Heer is met u.
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen
en gezegend is Jezus, de vrucht van uw schoot.
Heilige Maria
Moeder van God.
Bid voor ons zondaars,
nu en in het uur van onze dood.
Amen.

Moeder van God? Is Maria de moeder van God of niet eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.7K

Het beste antwoord

Maria is de moeder van Jezus Christus.

God, Jezus Christus, en de Heilige Geest vormen de drie-eenheid. Ze zijn in drieën één.

In die zin is Maria dus de moeder van God.

Toegevoegd na 2 minuten:

De Drie-eenheid komt ook voor in het bekende "kruis slaan": met je rechterhand je voorhoofd, je borstbeen, je linkerschouder en je rechterschouder aantikken, en daarbij zeggen:

In de naam van de
(tik voorhoofd aan) Vader, de
(tik borstbeen aan) Zoon, en de
(tik linkerschouder aan) Heilige Geest,
(tik rechterschouder aan) Amen.

Zo heb ik het vroeger geleerd, bij Katechisatie.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat dat stond voor:
Heb ik niets vergeten?
Tikt voorhoofd aan.
Heb ik mijn vulpen?
Tikt rechter borstzak aan.
Heb ik mijn portefeuille?
Tikt linker borstzak aan.
Is mijn gulp dicht?
Tikt kruis aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, in die zin zou eigenlijk maria de moeder zijn van een deel van God, dit deel is Jezus. Jezus zou volgens deze leer toch ook een deel van de drieeenheid zijn ? Ze zijn in drieeen één, dus God. In dit opzicht kan maria volgens mij nooit de moeder van God zijn, want zij was zwanger van één deel van de drieeenheid, Jezus. Of zie ik het verkeerd ?
Cryofiel
12 jaar geleden
Jezus is geen deel van de Drie-eenheid. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn één. Jezus is dus niet een derde deel van de Drie-eenheid - Hij IS de Drie-eenheid. Net als God, en net als de Heilige Geest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn toch afzonderlijke personen zoals sommigen de drie-eenheid bezien ?
Cryofiel
12 jaar geleden
Zeg, ik citeer slechts mijn vroegere lessen katechisatie, hoor! ;-) Hoe *sommigen* het zien, weet ik niet. Ik weet wat ik heb geleerd. Dat is dat de Drie één zijn. Soms zie je de ene gedaante van de Drie-eenheid, soms zie je de andere gedaante. Maar dat maakt niet uit. Het is en blijft een Drie-eenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaaa, ik verwachtte al zo'n reactie ;-) Ik probeer het maar te begrijpen een logica in te vinden , en toch lukt het me niet. ;-) Moest het je interesseren hier een link: http://www.bijbelstudie.org/herschepping/01sr/gwezen_drie-eenheid.htm

Andere antwoorden (2)

Neen, God heeft geen moeder.
Maria is de moeder van Jezus, de ZOON van God die na de hemelvaart weer bij GOD vertoeft.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zonder te willen beledigen , het is geen Bijbels gebed.
De Bijbel wil ook niet dat we mensen aanbidden , ook geen Heiligen.
Als we deze grote mensen (Maria en de andere Heiligen) willen eren , doen we dat het best door GOD te danken voor wat HIJ door deze grote gelovigen gedaan heeft.
Zelfs Engelen willen NIET aanbeden worden, de Enige die we mogen aanbidden is GOD ZELF waarbij de Vader(GOD) en de Zoon(Jezus) EEN zijn.

Zowel Maria , de Apostelen als vele andere Heiligen beseften bij leven al dat hun goede werk voortkwam uit de Leiding en de Kracht die GOD hen gaf, zij waren gehoorzaam aan Zijn Stem. En dat laatste is vaak al een hele moeilijke opdracht. Zie ook Joh 10

Toegevoegd na 21 minuten:
Misschien moeilijk te begrijpen maar bij de kruisdood stierf de mens Jezus. daarmee stopte de bloedband tussen Jezus en Maria.
De opgestane Jezus was geen bloedverwant meer van Maria, omdat het Verheerlijkt Lichaam van Jezus niet gevormd was in de schoot (baarmoeder) van Maria.
Dit doet echter NIETS af aan het feit dat ZIJ als de verhevendste onder de vrouwen gezien werd door GOD Zelf.

Helaas schijnen mensen mijn verhaal verkeerd op te vatten.

Ik doe NIETS af aan de Heiligheid en de Zuiverheid van Maria.

Maria komt voort uit de Bloedlijn van David, de Koning van het Uitverkoren volk van GOD.
Je kunt niet de moeder zijn van je eigen Schepper.
Je kunt wel de moeder zijn van het lichaam waarin de ZOON van de Schepper onder ons mensen geleefd heeft.
Je moet dus verschil maken tussen het lichaam en de Geest. Ik kan me voorstellen dat dit voor Gelovigen niet eenvoudig is, ik zat daar zelf ook wel eens mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maria is de moeder van Jezus, God creerde de mensheid, de eerste 2 mensen waren Adam en Eva, later kwam maria en die kreeg een heel speciaal baby'tje volgens de engel, genaamd Jezus,

Dus het antwoord op je vraag is nee ;)!