Waarom is de Chinese Boeddah dik

Boeddah mediteerde veel en at niet. Hij vermagerde enorm. Toch wordt hij in China afgebeeld als een hele dikke lachende man. Wat is het verhaal hierachter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Het beste antwoord

In China heerste vroeger veel armoe. Mensen hadden geen eten en voor hen was dik zijn een teken van geluk. Als je wat dikker was had je genoeg te eten. En als je de verlichting hebt bereikt ken je alleen nog maar het geluks gevoel. In China kreeg de boeddha dus de vorm van de dikke boeddha die wij vaak zien in Chinese restaurants en winkel.

Toegevoegd na 1 minuut:
De hedendaagse Chinese Boeddhabeelden stammen nog steeds af van deze aloude legende en zijn te herkennen aan zijn dikke buik, gulle lach, kale kop en lange oorlellen. Zijn lange oorlellen duiden op zijn aristocratische afkomst. Er wordt gezegd dat je nog meer geluk zult ontvangen als je hem regelmatig over zijn dikke buik wrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De dikheid zou materiële en geestelijke overvloed symboliseren, het goede gezegende leven van iemand die de geheimen van het bestaan doorgrond heeft en nu met volle teugen geniet van al het goeds dat het leven te bieden heeft.