Bij christenen hoor je altijd dat vrouwen maagd moeten blijven tot ze getrouwd zijn... Geldt dat ook voor christelijke mannen?

(Moet ik weten voor KGL op school)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoor je dat altijd bij christenen?? Er zijn genoeg christenen die daar anders over denken hoor....
Amadea
12 jaar geleden
Wat betekent KGL?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees iedere keer (god zegt) aangezien de bijbel door mensen hand geschreven is,gaat het er bij mij niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pronto: 'God zegt' omdat de mensen die (ja, met de hand) de Bijbelboeken hebben geschreven door God zijn geïnspireerd, dat betekent zoiets als 'ingefluisterd'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KaderGerichte Leerweg?
Maar ik vind dit een tendentieuze vraag. Ik zou zelf de school hierop aanspreken. Want de werkelijkheid is veel genuanceerder dan de vraag doet vermoeden.

Antwoorden (8)

Ja, natuurlijk geldt dat ook voor de jongens en mannen. Waarom zouden die uitgezonderd zijn?
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat bij het Islamitisch geloof het officieel ook verboden is maar de mannen het toch doen ;)
Amadea
12 jaar geleden
Oh, maar dat zal bij de christenen die deze regel toepassen voor een deel ook zo zijn. Het is niet voor niks dat er nog steeds jonge stellen *moeten* trouwen!
Amadea
12 jaar geleden
Als het kuisheidsgebod overtreden is hebben béide personen daar schuld aan! Veroordeeld wordt helemaal niemand, en iedereen kan vergeven worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang niet iedereen die zegt een Christen te zijn (en het geldt ook voor degenen die zeggen Moslim te zijn) houdt zich ook werkelijk aan dat wat de Heilige Geschriften gebieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem bijvoorbeeld de christelijke kerk, deze zit stampvol met kerst, maar de rest van het jaar wat minder. De mensen die er dan niet zijn, zijn geen ''echte'' christenen zeg maar..Zo ook de moslims die uitgaan, alcohol drinken en geen hoofddoek dragen (voor de vrouwen).
Amadea
12 jaar geleden
Nee dat klopt niet, Ytje. Mensen die niet elke zondag in de kerk zitten of geen hoofddoek dragen zijn daardoor ineens geen christen of moslim. Niemand heeft de plicht zich te houden aan door mensen opgestelde regel(tje)s. Als jij in jouw doen en laten handelt zoals een gelovig persoon betaamt dan ben en blijf je zo iemand!
beiden geslachten moeten maagd zijn!! Zie bijbel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een keuze, opdat God je huwelijk zegent. En dat doet Hij dan dubbel en dwars!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo kan dat geïnterpreteerd worden, ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gast, kun je aangeven waar dit in de bijbel staat?
In bijbel staat ergens dat sex Voorburg huwelijk niet mag.. Dus daaruit kan je al op maken dat beide maagd zijn ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iPhone :) maakt zijn eigen woorden.. Moet zijn sex voor het huwelijk
Amadea
12 jaar geleden
Zo, Marion is aan de aifoon. Ai, ai.... ;- )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja alleen vervelend als je een woordje te snel drukt je gelijk een woord krijgt wat je niet moet hebben
Amadea
12 jaar geleden
Heb je dan niet de mogelijkheid om eerst het voorbeeld te zien, zodat het nog gewijzigd kan worden? De werking van die app zou ik graag eens bij iemand zien, misschien scheelt dat in de acceptatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het ook zien .. Zie de lettertjes. Maar kijk niet verder meer wat er staat.. Dom van mezelf lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een gesprek over maagdelijkheid... Tot een gesprek over iPhones ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha je hebt wel gelijk.. We moeten wel met de tijd meegaan lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Fiederieke, ik ken mensen die een i-phone gebruiken EN maagd blijven totdat ze getrouwd zijn. Die mensen zijn echt wel 'van deze tijd'!
Persoonlijk denk ik dat het inderdaad voor beide geslachten geld.Deze regeling is volgens MIJ ingesteld om hoererij tegen te gaan.DAT is namelijk iets wat de Bijbel afleurt.
Mijn interpretatie is dat het niet verboden word om als "ex-maagd" het huwelijk in te gaan,maar het is héél duidenlijk een ding dat God beslist geen voorkeur aan geeft.
Het is je eigen verantwoording hoe je hiermee omgaat.De Bijbel geeft hier richtlijnen in.
Hoererij verbied God,maar al "ex-maagd" het huwelijk in te gaan is naar mijn inziens niet verboden....Voor God ben je wel met elkaar getrouwd als je al sex hebt gehad met elkaar.Zo heb ik dat geleerd.God legt echter wel een stuk verantwoordelijkheid naar de persoon in kwestie uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me wel; seks is namelijk iets dat men alleen doet wanneer je echt de liefde met elkaar wil delen. Seks uit lust is volgens de bijbel verboden. En wanneer kan je alleen de liefde delen? Precies, als je getrouwd ben. Als je ten overstaande van iedereen kan bewijzen dat er maar één de ware is voor je. Dat geldt dus zowel voor de man als de vrouw hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ja of nee als antwoord op deze vraag is te kort door de bocht.
Het huwelijk werd in de Romeinse tijd gesloten tussen een jongen en meisje, door gewoon te zeggen dat zij bij elkaar hoorden. Of anders gezegd: door het volbrengen van de eerste geslachtsgemeenschap werden zij man en vrouw.

En volgens de regels van de logica is er zo dus geen seks voor het huwelijk.

Dit idee, dus van eerst seks en dan pas is er sprake van een huwelijk, is nog eeuwen in deze vorm gangbaar geweest. Er moesten zelfs getuigen zijn. (Die 'het' dus moesten gezien hebben, en later is dit weer bijgesteld tot het zien zetten van de handtekening). Maar bij de Hindoes is dit nog steeds zo.

Nog niet zolang geleden kon je het huwelijk laten ontbinden als kon worden aangetoond dat er nog geen seks had plaatsgevonden.

Er valt nog heel veel meer over het huwelijk door de eeuwen te vertellen. Kijk eens bij het Recht op de eerste nacht.

Dus die vraag die jij gesteld kreeg, leidt tot simplistisch denken. De werkelijkheid is veel genuanceerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste klaas1952, uit welke bron heb jij die informatie over de manier waarop in de Romeinse tijd huwelijken werden gesloten? Heb je ook informatie over de manier waarop de Joden (Israelieten) in Bijbelse tijden huwelijken sloten? Ik hoop dat je wat bronnen kunt noemen (voor de tweede vraag mogen dat ook Bijbelteksten zijn), opdat ik niet kan stellen dat jij zelf simplistisch denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik uit een afstudeerscriptie.
Het simplisme is belangrijk. Het zit hem hierin, dat gelovigen denken dat hun geloof tijdloos is. Terwijl de geschiedenis uitwijst, dat het geloof met de tijden meebeweegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vele mooie links naar dit materiaal, een hiervan is deze wel, mogelijk heel interessant voor jou, B.: http://www.ethesis.net/overspel/overspel_inhoud.htm
Bij christenen over het algemeen word niet specifiek gesproken over de vrouwen die maagd moeten zijn, maar word wel aangeraden voor beide man en vrouw om niet met de eerste de beste gelijk in bed te stappen. De vraagstelling zou eerder passen bij de Islam, omdat daar in verschillende stromingen de nadruk wel op de vrouwelijke maagdelijkheid ligt.

Maar om verder te gaan op je vraag. De eerste tekst in de Bijbel die te vinden is over het huwelijk.
"Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn. En zij waren beiden naakt, Adam en zijn vrouw, maar zij schaamden zich niet". (Gen 2: 24-25)

Er word verder nog meer geschreven over dit onderwerp. (o.a. in Hooglied. Jezus Christus zelf doet radicale uitspraken over Overspel. Dat als je een andere vrouw al begeert in je gedachten, dat je al overspel pleegt.

Uit al die verschillende stukken uit de Bijbel komt naar voren dat God het Huwelijk als heilig bedoelt heeft. Dat man en vrouw bedoelt zijn om samen te leven, elkaar te steunen, elkaar lief te hebben en apart gezet(oftewel heilig) voor elkaar te leven. Zoekend naar het geluk van de ander.
Sex speelt in het huwelijk een sleutel rol. Sex is de bezegeling op de liefde die je voor elkaar hebt. Sex is juist hetgeen waarmee je de liefde tot de ander kan bevestigen en werkelijk intiem kan zijn met de ander. Sex is een daad van liefde naar de ander. Door deze daad van liefde ontstaat ook nieuw leven. Tevens een ideaal klimaat voor een kind om in op te groeien.

Waarschijnlijk terwijl je dit leest wil je protesteren, omdat Sex lang niet altijd zo gaat/is. Je merkt dat het lang niet altijd zo is. Dat er zelfs veel leed is om Sex. Dat meiden verkracht worden. Dat mensen overspel plegen, dat er barrières tussen man en vrouw gaan staan en uiteindelijk kunnen leiden tot scheiding.

Als sex zonder die liefde is, dan is het Egocentrische bevrediging. Dan ben je lichamelijk wel eventjes één, maar geestelijk niet. Beiden zijn eventjes voor zichzelf bezig, met elkaar. Als sex niet meer dan dat betekend, leidt het juist naar eenzaamheid. (en slecht klimaat voor kinderen om op te groeien)

Nu het antwoord: Beide mannen en vrouwen wordt door God geboden Heilig voor elkaar te zijn. Niet om ze te pesten, maar om ze gelukkig te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nergens in de Bijbel staat letterlijk dat je geen seks mag hebben voordat je getrouwd bent. Wel staat er dat een man zijn vrouw "aanhangt" nadat hij zijn vader en moeder verlaten heeft, en dat zij dan "tot één lichaam zijn".

In het bijbelboek deuteronomium wordt gezegd dat het een schande is wanneer een man en een vrouw seks met elkaar hebben terwijl zij nog "in het huis van haar vader woont". Ook was het een schande wanneer een man zou ontdekken tijdens de huwelijksnacht dat zijn vrouw geen maagd meer was, en worden er regels gegeven dat een man zich niet mag vergrijpen aan een meisje dat al is uitgehuwelijkt, en dat wanneer een man zich vergrijpt aan een meisje dat nog vrij is, en nog maagd is, hij dan met haar moet trouwen, én haar vader een soort boete moet betalen.

Allemaal regels van onder wat christenen het "oude verbond" noemen, dus dat is niet één op één toepasbaar op de situatie van vandaag. Ook wordt er in onze cultuur (gelukkig!) niet uitgehuwelijkt, dus de situatie is heel anders. Maar het is wel duidelijk dat je seks met elkaar hebt nádat je een bewuste keus hebt gemaakt voor elkaar. Immers: nadat de man zijn ouders heeft verlaten, en als de vrouw niet meer bij haar ouders thuis woont.

De precieze invulling verschilt van kerkelijke gemeente tot gemeente, en van persoon tot persoon. De één vindt dat seks uitsluitend binnen het huwelijk thuishoort, de ander vindt dat je seks moet bewaren voor de persoon waarmee je je leven wilt gaan delen, en dat het weinig uitmaakt of je nu wacht tot na je samen in het stadhuis bent geweest, en weer een ander vindt dat alle seks die uit liefde komt, goed is. Dat verschilt dus heel erg, maar het is onder de meeste christenen wel redelijk algemeen dat zij de verwachting hebben of het plan hebben om te wachten met seks tot zij "de ware" hebben gevonden. Voor sommigen houdt dat in dat zij ook wachten tot het huwelijk officieel is gesloten, maar dat geldt lang niet voor iedereen: er zijn ook genoeg christenen die ongehuwd samenwonen, of die in verkerings- of verlovingstijd besluiten dat hun relatie het punt heeft bereikt waarop zij ook dit met elkaar willen delen.

Vanuit Bijbels perspectief ben je "één lichaam" als je seks hebt (gehad) met elkaar. Je hebt dan een heel bijzondere band. Je kunt je niet zomaar losmaken van iemand met wie je ooit één was. Dáárom wordt aangeraden om seks te bewaren voor de juiste persoon, en uiteraard maakt het dan niet uit of je man bent of vrouw.