Hoe kunnen we weten wat goed en slecht is?

Iemand vroeg mij: ''Wat maakt moord, verkrachting, pedofilie en stelen slecht in jouw ogen, zonder terug te vallen op religie?''

Ik geloof zelf niet zo in religies, maar wist hier geen antwoord op!

Weet jij het antwoord?

/2500

Pure intuïtie.. Niemand hoeft jou te vertellen dat moord, verkrachting en pedofilie slecht is want dat weet je allang dankzij je intuïtie of zoals ze ook weleens zeggen "het zit in je systeem".

Vanuit een denkwijze die mij aanspreekt, zijn goed en kwaad de twee uiteinden van een glijdende schaal. Zo kan je bijvoorbeeld bijvoorbeeld misdadig gedrag zien als een gebrek aan gemeenschapsgevoel, onwetendheid als een gebrek aan voldoende kennis, vergeetachtigheid als gebrek aan geheugen, domheid als gebrek aan gezond verstand, duisternis als gebrek aan licht, blindheid als gebrek aan gezichtsvermogen, doofheid ontbreken van gehoor, armoede ontbreken van rijkdom, ziekte ontbreken van gezondheid, dood het ontbreken van leven, zwakte het ontbreken van kracht, enz. Kwaad is dus een tekort of gebrek aan het goede. Goed en kwaad zijn geen tegenstellingen. De mens is een 'sociaal'wezen', een kuddedier. Om te kunnen (over-)leven hebben we elkaar nodig. Dat vraagt spelregels. In maatschappelijk (en religieus) opzicht wordt 'goed of slecht' bepaald door de wet. Daarnaast wordt (door deel uit te maken van de groep, de sociale gemeenschap,) goed of slecht bepaald door je eigen gezond verstand en door je eigen verantwoordelijkheid! In je gedrag ben je alleen maar in die mate vrij als dit de belangen van anderen niet aantast. Gezond gedrag is datgene doen wat de situatie vereist. Een hypothetische vraag tav je gedrag die je jezelf zou kunnen stellen is: "wat zou er gebeuren als iedereen zou doen wat ik doe?" Misschien nuttig om te lezen: Omgaan met zichzelf: https://sites.google.com/site/omgaanmetzichzelf/

Simpel; Iets wat jij niet wilt dat het jou geschied, doe dat ook bij een ander niet. Als jij niet wilt dat het jou gebeurt is het slecht. Jij wilt ook niet vermoord, verkracht of bestolen worden laat staan dat je als kind misbruikt zou willen worden.

Als jij iemand vermoord zal je gevoel je vertellen dat jij je schuldig moet voelen, als jij iemand verkracht doet dat gevoel hetzelfde met je, je krijgt er alleen een schaamtegevoel bij tegenover je slachtoffer, datzelfde geldt met pedofilie en stelen. dat gevoel vertel jij jezelf dat je slecht bent. Tenzij je geboren bent met een geestelijke of verstandelijke stoornis (of je krijgt het op latere leeftijd), dan kunnen je emoties ernstig verstoord zijn en dan weten jouw hersenen niet in wat voor situatie je wat moet voelen, in zo'n geval ben je een uitzondering en weet je dus inderdaad niet dat het slecht of goed is wat je deed.

In eerste instantie zou ik zeggen dat je dat aanvoelt wanneer voor jou iets goed aanvoelt of niet. Goed en slecht zijn echter relatieve begrippen die door iedereen anders ervaren worden en daardoor dus ook anders gehanteerd worden. Wat door jou als slecht ervaren of benoemd wordt daar kan ik misschien begrip voor opbrengen omdat ik de situatie in een ruimer kader kan plaatsen. In een ruimere context komt het er op neer dat we nog steeds de essentie van de Totaliteit van "Het Leven" niet begrepen hebben als we ervan uitgaan dat er slechte dingen gebeuren. Ons ego kan namelijk niet bevatten waarom het te maken krijgt met levensechte projecties als moorden, verkrachten, stelen enz. Onze ziel, ons onderbewustzijn of hoe je ons allesomvattend 'weten' ook wenst te noemen heeft wél het vermogen om ook het constructieve te herkennen in datgen wat met het rationeel verstand of ego als slecht benoemd, beoordeeld of veroordeeld wordt. Je hoeft geen aanhanger van één of andere religie te zijn om de absolute noodzaak en/of de constructieve bijdrage van elk facet van "Het Leven" te bevatten. Ook via kwantumfysica of via veelvuldige ervaringen komt elke mens op een bepaald moment tot het besef dat we ons middenin een Universeel Win-Win-Experiment bevinden waarin ons Allesomvattend Bevattingsvermogen belaagd wordt met electromagnetische impulsen die ons uit balans halen. Hierdoor verliezen we tijdelijk onze grip op het Totale Plaatje dat heus wel Perfect is. Van zodra we té ver afwijken van ons Allesomvattend bevattingsvermogen hebben we geen overzicht meer op dit Perfecte geheel en gaan we hallucineren terwijl we er toch van overtuigd zijn dat we er met ons volle verstand bij zijn. Lekker niet dus. Gelukkig ook maar want hierdoor kunnen we alles waar we aanvankelijk geen weg mee kunnen, na verloop van tijd en het x-aantal noodzakelijke ervaringen, klasseren in de categorie van de als levensecht ervaren Virtuele Werkelijkheid. Je hoeft hier niet in te geloven om via ervaringen toch tot hetzelfde besef te komen. Vandaar mijn overtuiging dat 'Het Leven' een Win-Win-Experiment is waarin Goed en Kwaad een noodzakelijk verschijnsel vertegenwoordiger om zowel het bestaan van fysieke manifestaties als de fenomenen beweging, kleur, geur, smaak, gevoel, geluid enz. mogelijk te maken. Je hoeft dit niet in één dag te begrijpen hoor, laat het gewoon te je doordringen en vorm er dan zelf een mening over ;-) Succes ermee!