Hoe is 'de bijbel' tot stand gekomen?

Weet dat er boekrollen gevonden zijn, maar klopt die vertaling dan wel?
De verhalen werden eerst mondeling doorverteld, maar als je nu 1 zin laat doorvertellen, dan klopt die bij de laatste persoon al niet meer.
Hoe zit dat dan als je een heel verhaal doorverteld?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is niet relevant of het waar is. Het zou om het doel moeten gaan. Het doel is goed. Maar mensen geloven niet in het goede. Er is ook erg veel misbruik van gemaakt door de eeuwen heen. (Net als bij van meer religieuze boeken.) Dan zijn er ook weer mensen die doel keihard vast koppelen aan het boek zelf. (Heel kort even mijn gedachten waardoor het gebruik en de interpretatie fout kan gaan.) De bijbel is ook nog vertaald en er is veel censuur op toegepast. Het is zelfs een tijd lang verboden geweest om het te lezen en te kunnen lezen. In die tijd werd er ook veel via verhalen verteld, schilderijen gemaakt, liederen en gedichten. Dat trekt mensen die wat afleiding en amusement zoeken. Het houdt ze van de straat of uit de kroeg. Het is gedeeltelijk een historisch wetboek en bedoeld om het leven van de mensen harmonieuzer te laten verlopen en misstanden de kop in te drukken. Wat ik begrepen heb, zijn het de 10 geboden zijn geweest die door een GOeDe wil zijn ingegeven. Hier stop ik, want ik denk (en dat is mijn idee) dat er altijd mensen zijn die het onverklaarbare willen verklaren en dat als waardevolle documenten zien die ze willen bewaren voor het nageslacht, omdat de geloven dat het een leerstuk is voor de mensen die na hen komen. Die nakomelingen denken er weer anders over en leggen dat weer vast..... Dan weet je dus soms ook niet meer wat oorspronkelijk is. Zo kan het dus gebeuren dat er via een verhaal een ander inzicht of idee ontstaat als een van de spelers de rol van goed mens heeft. De volgend zegt: Nee. dat is GOED of zelfs GOD. Zomaar een zelfbedacht voorbeeld, maar het is ook mogelijk dat het echt zo is gegaan. Ik denk het niet. Maar het zijn ideeën ontstaan uit wat ik weet vanuit mijn interesse voor historie en kunst (wat ook weer overleveringen zijn) en mijn eigen levenservaring en die van anderen (ouderen).