Als we bidden tot God (voor genezing, of andere soort van hulp) is dat dan vragen naar de bekende weg? Is het geen 'motie van wantrouwen'?

Zou God niet helpen als we er niet om bidden, moeten wij Hem duidelijk maken dat Hij iets moet doen?
Hij weet toch al lang dat de situatie zo is? Of zie ik dat verkeerd?

14 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Het beste antwoord

mijns inziens heb je gelijk... het is inderdaad een kwestie van wantrouwen...
mensen die bidden om iets te verkrijgen, doen dat omdat ze niet vertrouwen... als je vertrouwt, weet je dat alles is zoals het moet zijn...
mensen die bidden om iets te verkrijgen, doen dat omdat ze hun omstandigheden niet accepteren zoals ze zijn: ze willen dat het anders wordt...

bidden wordt anders als je het doet uit dankbaarheid: het uiten van je vreugde over alles wat je in het leven meemaakt, alles wat je toevalt... dát is pas bidden...

dhanyavad ananda...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
mooi onder woorden gebracht, dank je

Andere antwoorden (13)

Ja, maar zo vertel je aan god, dat je het graag wil. Een soort smeekbeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weet hij toch ook al? hij weet toch alles?
Niet klaagen maar draagen en God om kracht vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bidden is niet smeken om persoonlijke hulp... En een ieder die om persoonlijke hulp roept, die bidt niet...

Bidden is je dankbaarheid getuigen voor het bestaan en dat jij nu op dit moment getuige mag zijn van het bestaan hier op de aarde in opperste verrukking en dankbaarheid... En dat kan op allerlei manieren, maar juist niet om persoonlijke zaken op een verlanglijstje te zetten...

Ben ik duidelijk genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
persoonlijke zaken van anderen, genezing van iemand die je kent?
AWM
14 jaar geleden
Waarom mag dat verlanglijstje niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@itsme, dat zijn ook allemaal persoonlijke wensen... Kijk maar of dat klopt voor jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef ons heden ons dagelijks brood,
en vergeef ons onze schulden
Breng ons niet in verzoeking
verlos ons van het boze
Dit zijn toch allemaal vragen die om actie van God vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3... IS DAT PERSOONLIJK VOORDEEL VRAGEN????????
itsme
14 jaar geleden
klinkt wel zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@itsme... Ik ga er niet op in... Als je het verkeerd wil lezen, ga je gang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX ja vind ik wel ! je vraagt toch om brood , vergeving, dat je niet in verzoeking mag komen, dat 'het boze' jou niet kan bereiken.
Je hoeft er niet op in te gaan hoor. Ik ben toch al niet meer te redden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly3... De vraag is voor ons... en niet voor mij... dat is het verschil... En ik wil je niet redden, alleen maar netjes te woord staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
FF flauw hoor maar: Als ik een nieuwe fiets vraag voor mij en een voor mijn buurvrouw mag het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nelly... Vooruit dan, dat mag, maar of ik je wens in vervulling laat gaan, daar ben ik nog niet uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wouw ga het gelijk me buurvrouw vertellen!!!
En nu maar bidden dat het goedkomt....:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zal er eentje in de schuur staan nu :-0
Je hebt gelijk. God weet het echt wel.
Het is voor ons goed om te bidden, om onder woorden te brengen wat je voelt en wilt.
Om op deze manier te bidden mag je op antwoord wachten.

Als je dit niet zou doen, omdat God het toch wel weet, wordt het zo vlak, gaat het buiten jezelf om. Terwijl God ons juist bij alles wil betrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegd +1
Het gebeurt vaak dat mensen bidden voor hulp (voor anderen of voor zichzelf). Ik weet niet of dat een motie van wantrouwen is, maar het is de mensen eigen om te vragen voor iets waarvan ze denken dat het nodig is. En dat god dat echt wel weet, och, ik denk dat dat helemaal niet in de gedachten omgaat op dat moment.
Overigens zijn er ook priesters die zo om hulp of genezing bidden. Je kunt in sommige kerken zelfs voor een bepaald bedrag voor je laten bidden tijdens de kerkdienst.

Nee, ik denk dat het meer te maken heeft met 'nog even de aandacht vestigen op' dan met 'wantrouwen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen die bidden tot God geloven ook dat hij de kracht / macht heeft om in te grijpen in hun noodlot. Het bidden is dus geen motie van wantrouwen, maar een blijk van vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er valt nog geen vogeltje van het dak,zonder dat god het weet, dan zou het bidden idd niet nodig moeten zijn! Maar ja,een mens wil z'n ellende met iemand delen..dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bidden tot god is een psychisch hersenspinsel, wat mensen het positieve gevoel geeft dat ze er alles aan doen om het doel te bereiken wat ze willen bereiken. Je bid namelijk altijd voor vooruitgang van wie of wat dan ook, je bid nooit dat iets slechter wordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bid tot God en vraagt genezig voor een ander of voor jezelf daar is niets mis mee. Mensen voelen zich daar goed bij en vinden daar steun in. Tuurlijk weet hij allang dat iemand hulp nodig heeft, maar vragen kan altijd.

Misschien ken je het boek de gesprekken met God van Neale Donald Walsch, ik stond er sceptisch tegenover maar heb het van iemand gekregen en kon het natuurlijk niet laten liggen zonder te lezen. En laat een hele ander God zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij zou bestaan en alles al weet en almachtig is, dan is elke vraag of smeekbede aan hem onzin. Hij weet al dat je het wil. En hij besloot om hem moverende reden om het anders te laten zijn dan jij wil....
En dat gaat hij dan veranderen omdat jij het vraagt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zie je verkeerd. Bidden is zinloos en tijdverspilling. God en alle andere goden die de mensheid in de loop van de tijd heeft verzonnen, zijn hersenspinsels. Het is met wetenschappelijke proeven trouwens ook ondubbelzinnig aangetoond dat bidden voor wat of wie dan ook geen enkele effect heeft. Het enige zinvolle is misschien dat mensen die er in geloven troost uit putten.

Toegevoegd na 1 uur:
De wetenschappelijke proef waar ik het over had betrof het bidden voor een hartpatient. Bidden had zelfs een negeatief effect! Nooit meer bidden dus ... ;-) Zie http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/bericht/27779770/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
heb je ook een bron voor die wetenschappelijke proeven waarin dat is aangetoond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The God Delusion van Richard Dawkins. Moet ff zoeken welke pagina en zo. Kom er op terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevonden! Kijk op http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog/bericht/27779770/
Bidden heeft zelfs een negatief effect. Nooit meer bidden dus ... ;-)
Bidden is gewoon communiceren met God. Als je dus niet bidt, communiceer je niet met hem, en vind je hem niet belangrijk. Want wie je niet belangrijk vindt, daar communiceer je niet mee.
Bidden is geen verlanglijstje neerleggen bij God, want als hij alle problemen kon oplossen, alle ziektes en/of oorlogen en alle andere dingen die ons kwaad doen kon wegnemen dan was er eigenlijk al een hemel op aarde. Ieder mens dat doodgaat aan een ernstige ziekte, of een ongeluk of wat dan ook is een verlies voor zijn/haar familie en vrienden. Maar het is dan niet aan ons om God de schuld te geven vind ik.
Ter vergelijking (erg aardse vergelijking overigens, en deze moet je zeker niet "heidens" opvatten): Mijn man (en vele andere met hem) weet bijv. dat de w.c. iedere week een paar keer schoongemaakt moet worden. Maar hij zal mij hiermee helpen als ik daarom vraag, en niet uit zichzelf de schoonmaakmiddelen pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Itsme;

Als God de Vader ook maar iets wegheeft van mijn eigen vader zou hij zeggen "kinderen die teveel vragen worden overgeslagen"....