Bestaan er verschillende religies in de hemel?

Of krijgen we uiteindelijk een beter inzicht in de werkelijkheid waardoor de onderlinge strijd die nu tussen gelovigen uit verschillende stromingen bestaat stopt?

Of (en dat hoop ik niet) denk je dat de hemel (als die bestaat) alleen bestemd is voor een 'uitverkoren' groep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

Als er een hemel bestaat, dan is er maar één hemel...

En ik zal je zeggen dat er geen onderscheid gemaakt word... Of de hemel is er voor iedereen of voor niemand... Een tussenweg is er niet...
Dus als je gelooft dat die er is, dan is die er voor iedereen... En als je niet gelooft dat die er is, dan is die er voor niemand...

En als het anders is, dan wat ik zeg, dan mag die ander mij uitleggen wat iemand tijdelijk moet doen om oneindig belooft te worden... Of als iemand die niet voldoet, omdat hij tijdelijk niet aan de voorwaarden voldoet, oneindig gestraft moet worden? In beide gevallen is het onrecht naar mijn idee... En onrecht toepassen is in mijn optiek niet Goddelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

De hemel is blauw, en dat is geen religie! Er bestaan volgens mij geen religies in de hemel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelt een vraag waar alleen hypotheses op los gelaten kan worden. mijn hoop is dat er geen jalozie en geen haat meer is, denk die 2 dingen weg uit de maatschappij en je hebt een erg fijne leefomgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je hier op aarde bent om je leven te leven, en wat je gevoel je ingeeft, doe je iets verkeerd en je hebt geweten zorg dat je dan kan verbeteren. Alles wat je hebt gedaan zal uiteindelijk er boven uit komen, en in een hel geloof ik niet, maar vrees dat je wel verantwoordelijk wordt gesteld voor je daden, heb je dit verwerkt dan kom je bij de rest en is je ziel over gegaan, daar zal geen tijd, verdriet, pijn of wat dan ook meer zijn.

Toegevoegd na 57 seconden:
Allen maar vrede
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe weet je dit allemaal! Er is wel een boven maar geen hel.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ieder zal het zijne geloven en ieder zijn mening en moet je respecteren. Waarom zou er een hel zijn als je het eeuwige leven zal hebben en altijd pijn, verdriet en alles voelen. Wat heeft het leven dan voor meerwaarde gehad
Hier kunnen we niets van zeggen. Werkelijk helemaal niets. We kunnen slechts gissen.

Een paar mogelijkheden:

-- Eén religie heeft het bij het juiste eind. Aanhangers van die religie komen in de hemel. Alle anderen komen in de hel.

-- Als hierboven, maar nu worden alle anderen slechts even gestraft, daarna moeten ze zich bekeren, en komen ze alsnog in de hemel.

-- Er is een hemel voor iedereen. Het blijkt dat we in feite allemaal precies dezelfde god aanbidden. Deze god doet zich slechts aan verschillende mensen op verschillende manieren voor.

-- Er zijn meerdere goden, elk met een eigen hemel.

-- Er is geen god, geen hiernamaals, geen hemel.

-- De duivel heeft god verslagen. Het enige dat de verzwakte god nog voor ons heeft kunnen doen, is het maken van de aarde, waarop we een paar decennia lang nog enigzins gelukkig kunnen zijn. Daarna is het over en komen we allemaal in de macht van de duivel.

Er zijn vast nog meer dingen die je kunt verzinnen. De menselijke fantasie is schier eindeloos.
14 jaar geleden
Dit heeft natuurlijk alles te maken met de beeldvorming die we hebben van de hemel. Bestaat de hemel ergens in de lucht, hier op aarde of bestaat die in ons hoofd? Is die hemel zo tastbaar als wij ons willen voorstellen. Ik heb op dit thema een aantal vragen gelanceerd die je aan het denken kunnen zetten. Ik denkt dat de werkelijkheid wordt gevormd door wat je gelooft. Niet alleen in de hemel, maar ook hier op aarde. En wat betreft de verschillende religies. Er zijn verschillen, maar vergeet niet dat er meer overeenkomsten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een hemel bestaat zijn we daar allemaal gelijk.
Geloof en al zijn goden is uitgevonden door mensen.
Dus in de hemel zul je daar dan niets van merken.
Er zijn geen uitverkorenen , niemand is beter dan de ander, we moeten alleen allemaal onze weg volgen en onze les leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen God de aarde schiep was er maar een geloof en dat was in God.
Bij God is alles zo simpel. De mens maakt het ingewikkeld omdat we gecompliceerde wezens zijn.

We vertrouwen elkaar niet, vaak terecht. Er zijn zoveel gedachten, zoveel meningen, waarmee we elkaar om de oren slaan. Deze meningen gaan over aardse dingen, maar helaas ook over de bijbel en de manier van geloven. Dit heeft veel kerkscheuringen gegeven.

Natuurlijk zijn er vele achtergronden en culturen vanwaaruit je in God geloofd. Maar er is maar een God. Dit kan Allah zijn of Jezus, of hoe je Hem maar noemen wilt.

In de hemel zullen heel veel verschillende mensen, met heel veel verschillende karakters zijn, net zo als nu. We zullen elkaar daar ontmoeten. Dan zal je de totaal andere ontmoeten, waar je een (geloofs)strijd mee had. Daar zullen we dan eindelijk in vrede met elkaar leven en met veel vreugde die ene God de eer toebrengen.

Nou, reageer maar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de hemel is er voor iedereen. In de boeken van Emed wordt wel beschreven dat bevolkingsgroepen vaak bij elkaar blijven, maar natuurlijk wel in harmonie met alle andere volken. Ik denk dat de oorzaak is dat je meerdere levens met elkaar doorleeft, om zo van elkaar te leren en dat die dan nu eenmaal vaak van dezelfde bevolkingsgroep zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hemel is voor de uitverkorenen
Dat is wel de algemene redernering van religies. Bij de katholieke kerken ben je bij predestinatie of uitverkoren of verdoemd, onafhankelijk van het aantal wees gegroetjes. Volgens de protestantse kerken kun je door goede daden (maar dan wel echt goede daden: niet vloken en niet naar de tv kijken en alleen maar sex als je een kindje wil) een plaatsje in de hemel krijgen als vorm van beloning. Hellup ik wil naar de hel anders kom ik na mijn dood misschien Rouvoet nog tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er bestaan geen verschillen zoals hier op deze aardkloot.Gelukkig niet.Snap ook niet waarom ze ze hier aangeschaft hebben.Dus hier maar afschaffen, dan kunnen we in vrede leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaat er uberhaupt een hemel?

Ikzelf denk dat alle verschillende religies voortkomen uit verschillen in tijd, cultuur en streek.
Maar dat er maar een waarheid is, en dat alle religies daar uiteindelijk op uitkomen.
En welke waarheid dat is....daar komen we pas achter als we aan 'de andere kant' zijn aanbeland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In hethuis mijn's vader zijn vele woningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iedereen die goed leeft in de hemel komt maar het is natuurlijk uiteindelijk allemaal je eigen mening.