Word de dokters eed die nieuwe Artsen afleggen aangepast op je geloofsovertuiging ?

"Ik zag gisteren bij Peter r de vries de eed die dokters af moeten leggen voorbij komen, nou eindigde die met : zo helpe mij god... Hoe zit dat dan met mensen met bijvoorbeeld een geloof in allah, of boeddha oid, wordt de eed dan daarop aangepast?"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal wel hetzelfde gaan als bij amtenaren: je kunt ook een belofte afleggen en dan eindigt de tekst met een plechtig 'dat beloof ik'.
bamibal
12 jaar geleden
Zo helpe mij het vliegende spaghetti monster.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwaar de rare reacties?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees het artikel waar Bamibal naar linkt, dan zul je het weten.

Het beste antwoord

Via de bron vind je de geschiedenis, en de meest recente versie van de Eed van Hippocrates die wordt afgelegd.

Artseneed van de KNMG en de VSNU van 2003 gaat als volgt:

"Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen. Ik luister en zal hem goed inlichten. Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd. Ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen. Ik erken de grenzen van mijn mogelijkheden. Ik zal mij open en toetsbaar opstellen, en ik ken mijn verantwoordelijkheid voor de samenleving. Ik zal de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de gezondheidszorg bevorderen. Ik maak geen misbruik van mijn medische kennis, ook niet onder druk. Ik zal zo het beroep van arts in ere houden. Zo waarlijk helpe mij God almachtig / Dat beloof ik."

Voor moslims hoeft het volgens mij niet te worden aangepast, want allah is het arabische woord voor god, dus god voldoet prima voor een heel scala aan goden.

Aan het schuine streepje '/' tussen 'zo waarlijk helpe mij God almachtig' en 'dat beloof ik' kun je opmaken dat je hier een keuze kunt maken tussen de religieuze variant (waarin je jouw persoonlijke god aanroept om je te helpen) en de neutrale variant: 'dat beloof ik'.

Dus nee, een aparte eed is in dit geval niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als iemand niet gelovig is of niet op God wil zweren zegt hij/zij :"Dat beloof ik".