Wie is de bescherm/patroon heilige van de marechaussee?

Ik ben op zoek naar de beschermheilige van de Koninklijke Marechaussee. Ik vind verschillende namen, maar zou graag de juiste naam hebben. Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Antwoorden (2)

Toen in de middeleeuwen beroepsgroepen en gilden ontstonden, kozen zij een eigen patroonheilige. Vaak koos men een patroonheilige als er op een of andere manier verband kon worden gelegd tussen het beroep en het levensverhaal (of de legende) van de heilige.

Georgius is de patroonheilige van militairen. Het meeste wat bekend is over Georgius berust op legende. Het is echter zeker dat hij uit Kappadocië kwam (= huidig Midden-Turkije), militair was in het Romeinse leger en dat hij onder keizer Diocletianus in hoog aanzien stond.
Amadea
12 jaar geleden
Op isidorusweb vond ik terug dat de beschermheilige van (onder anderen) de marechaussee de heilige Ambrosius zou zijn:

"Ambrosius is patroon voor de imkers. Een legende vertelt dat boven de wieg van Ambrosius een zwerm bijen vloog. De bijen druppelden honing in de mond van de baby en om die reden zou de heilige 'honingzoet' zijn preken hield. Verder is hij patroon van huisvrouwen en van politie, rijkswacht, marechaussee en bewakingspersoneel (hij zette zijn eigen personeel in ter verdediging van de stadsmuren)."