Mogen moslims ten tijde van oorlog met ramadan ook niet eten?

Met name vroeger was oorlog fysiek een uitputtingsslag. Maar ook tegenwoordig is het wel handig scherp te blijven met het groene beroep.....

Toegevoegd na 1 minuut:
Eten en drinken

12 jaar geleden
in: Religie
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag ik me ook af :P

Het beste antwoord

Moslims hebben allerlei uitzonderingen wanneer zij af mogen wijken van de regels. Als zij op reis zijn, een vrouw in verwachting is etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Tja de uitzonderingen , dat ik er zelf niet op gekomen ben!

Andere antwoorden (5)

Het is moslims toegestaan het voorgeschreven vasten van ramadan te verbreken als er sprake is van een gevaar voor de gezondheid. In dit geval moet een moslim zijn vasten later, in een andere periode van het
jaar, voortzetten.

Dit geldt ook als een bepaald beroep of bijv in dit geval oorlog niet te combineren is met vasten. Wel gaan vasten zou de gezondheid in gevaar brengen.
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Ok... wel eten en drinken dus om je "?gezondheid?" tijdens een "?oorlog?" niet in gevaar te brengen? Het zal ongetwijfeld het goede antwoord zijn, het klinkt alleen zo hypocriet !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt alleen hypocriet in de oren van een ongeïnformeerde niet-moslim. Als je je er een klein beetje in verdiept, zul je zien dat dat helemaal niet hypocriet is. Er is nl. ook de plicht het op een ander tijdstip in te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Frimu2
12 jaar geleden
Met klinkt hypocriet had ik me nog genuanceerd uitgedrukt.
maar goed ...Bij een activiteit die gevaarlijk voor je gezondheid is hoef je dus niet te vasten! .....vaag maar het verklaard wel weer een hoop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, dus deze vraag was niet zozeer een kennisvraag, maar in plaats daarvan bedoeld om moslims te stangen cq. discussie uit te lokken?
Frimu2
12 jaar geleden
Nee geen discussie,... uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf weten hoe ie een geloof beleid. Ook als je dingen manipuleert om dit zo confortabel mogelijk te doen. Doe ik zelf ook trouwens, Ik geloof niet.....Maar ben erg blij met de godsdienst gerelateerde vrije dagen. Maar vroeg me wel af hoe je dan met zo`n dilemma omgaat.
Mee eens met Alpha sierra. Zelfs als je op reis bent met auto die meer als twee lang duurt hoef je die dah ook niet te vasten. Dan haal je die dag na het ramadan gewoon in. Is perecies hetzelfde met oorlog. En met menstruatie bij vrouwen. Zij mogen zelfs tijdens niet vasten... Maar ik kan veel moslims uit de geschiedenis die gewoon gingen vasten met de oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap die minnen niet. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ssstt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrouwen mogen dan niet aan de ramadan meedoen als ze menstureren en moeten dit later inhalen +
Soldaten in oorlogstijd vallen onder de uitzonderingsgroep die niet hoeven te vasten. Soldaten buiten oorlogstijd vasten dus wel, net als gewone moslims tijdens oorlogstijd.

Ook als je het gevaar loopt door je baan te verliezen door 1 maand te vasten (zoals een prof-voetballer), kun je onder de uitzonderingsregel gerekend worden. Zijn er echter mogelijkheden om toch te vasten, dan vast je.

Daarnaast zijn ook kinderen, oude-van-dagen, zieken, zwangeren en niet-moslims vrijgesteld van het vasten.

Toegevoegd na 3 dagen:
Overigens ben jezelf degene die besluit of je tot de uitzondering behoort. Dat beslist en kan niemand anders voor jou beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Libië deden ze de rebellen gewoon aan de ramadan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al eerder gezegd is: moslims mogen bij acuut gevaar (een oorlog valt daar wel onder) gerust wat eten en drinken en dit later compenseren.

Voor een vrij uitgebreide lijst met regels omtrent ramadan en vasten verwijs ik je naar de link. Bij twijfel oordeelt allah natuurlijk.

Overigens is het wel slim om tijdens een oorlog of andersoortig conflict te vasten als je daarmee een politiek statement te maken. Stel dat je wordt onderdrukt door een dictatoriaal regime dan zou je bijvoorbeeld in hongerstaking kunnen gaan tijdens de ramadan; zo sla je 2 vliegen in 1 klap!