Waarom is het een "WONDER" als een Maria beeld huilt?

Je leest het wel eens of ziet het op tv, dat een beeld van de heilige maagd Maria een traan heeft en dat iedereen helemaal hoteldebotel word. Waarom is dat fenomeen een wonder? Is het omdat een beeld gewoon begint te lekken of zit er een heel verhaal achter dit "wonder"?

Toegevoegd na 14 minuten:
Heeft het vanuit de bijbel misschien een bepaalde betekenis? Dat daar in staat dat Maria huilt en dat dat een rede heeft? Ja, sorry, maar ik ken de bijbel niet, dus vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
13K
Pieter2011
12 jaar geleden
Het zou pas een wonder zijn als zo'n beeld plotseling begon te lachen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en veel leuker.....dat gejank...daar kan ik niks mee ;-)
Pieter2011
12 jaar geleden
Zie je het al voor je: zo'n Mariabeeld schaterend van het lachen...?! Op de dag dat ik zo'n beeld zie juichen en dansen, word ik meteen lid van de Katholieke kerk. Triest dat al die religies zo "negatief" zijn. Alles berust op berouw en zonde. Alleen Boeddha kan er nog wel om lachen. Als er een God bestaat dan heeft-ie het vast niet zo gewild...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, daar ben ik het helemaal mee eens.....amen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het ook een wonder als welk beeld dan ook gaat lachen of janken. Zou wrl om te huilen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is gewoon om te janken dat er mensen zijn die denken dat een voorwerp kan huilen. ik vind dit echt triest, want ze staan wel een heel eind van de werkelijke feiten af.....

Het beste antwoord

Een beeld huilt over het algemeen niet, daarom wordt het een wonder genoemd als zoiets 'onverklaarbaars' gebeurt. Diegenen die het een wonder noemen, onderzoeken verder niet waardoor het mariabeeld huilt, maar vaak wordt er door sceptici wel iets gevonden waardoor het huilende beeld niet zo onverklaarbaar meer is.

Toegevoegd na 18 minuten:
Je hebt je vraag uitgebreid met de vraag of het uit de bijbel een bepaalde betekenis heeft. Voor zover ik weet, niet. Maar de Rooms Katholieke kerk heeft (in mijn optiek) heel veel erbij bedacht, allerlei rites en verhalen over Maria. Zij is de moeder van Jezus Christus en is daarom de allerheiligste na Jezus himself. Als ze begint te huilen, wordt dat opgevat als rouw over de dood van haar zoon of blijdschap over het feit dat de hele mensheid is vergeven door de dood van haar zoon.

Ik ben christelijk met de bijbel, maar niet RK opgevoed, dus ik weet niet zeker of ik het zo goed heb gezegd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Neen, het is geen wonder. Het beeld begint te huilen omdat men kaarsvet op het gezicht smeert. Als men kaarsjes bij het beeld zet, begint dat kaarsvet terug te smelten en krijg je de indruk dat het beeld "huilt"

Toegevoegd na 14 minuten:
Om je vraag volledig te beantwoorden, heb ik een stukje tekst van de bijbel opgezocht waar netjes staat geschreven waarom Maria huilde:

[1] Op de eerste dag van de week ging Maria van Magdala, in alle vroegte, terwijl het nog donker was, naar het graf en zag dat de steen voor de opening van het graf was weggehaald. [2] IJlings liep ze naar Simon Petrus en de andere leerling, die van wie Jezus hield. 'Ze hebben de Heer uit het graf gehaald', zei ze. 'Wisten we maar waar ze Hem hebben neergelegd!' ... [10] Daarop gingen de leerlingen terug naar huis.
[11] Maria echter stond buiten bij het graf te huilen. En terwijl ze zo huilde, wierp ze een blik in het graf [12] en zag daar twee in het wit geklede engelen zitten, de een aan het hoofdeinde, de ander aan het voeteneinde van de plaats waar Jezus had gelegen. [13] Ze spraken haar aan: 'Waarom huilt u zo?' Ze antwoordde: 'Ze hebben mijn Heer weggehaald en ik weet niet waar ze Hem hebben neergelegd!' [14] Na deze klacht keerde ze zich om en zag Jezus staan, maar ze wist niet dat het Jezus was. [15] Jezus vroeg: 'Waarom huilt u zo? Zoekt u iemand?' In de mening dat het de tuinman was zei ze: 'Heer, als u het bent die Hem hebt weggenomen, zeg me dan waar u Hem hebt neergelegd; dan kan ik Hem laten halen.' [16] Jezus zei: 'Maria!' Ze keerde zich nu naar Hem toe en zei: 'Rabboeni!' (Dat is het Hebreeuws voor: meester). [17] 'Houd Me niet vast', zei Jezus. 'Ik moet nog opstijgen naar de Vader. Ga liever naar mijn broeders en zeg hun: "Ik stijg op naar mijn Vader die ook jullie Vader is, naar mijn God die ook jullie God is." ' [18] Daarop ging Maria van Magdala aan de leerlingen verkondigen: 'Ik heb de Heer gezien', en ze vertelde hun wat Hij tegen haar gezegd had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de minkukel: en toch is het zo. Al ooit naar National Geographic Channel gekeken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ook kunnen, maar dan moeten de kaarsjes wel erg dichtbij staan... Of het moet iets zijn dat makkelijker smelt. Ik geef je een plusje voor de moeite :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, meestal zet men heel veel kaarsen rond het beeld. (Tot 30 toe)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach maak je niet druk om die minkukel, die blijf je houden, vooral omdat het zo lekker anoniem kan.
Nou ik heb het wel gezien en van mij krijg je een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, soms kan ik het er van krijgen. Maar iedereen krijgt wel eens met dit te maken dus ik moet leren van niet zo hard te zeuren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gewoon gelijk, een min op een logisch verhaal moet gewoon toegelicht worden ;-) +je van mij trouwens, waarom? Je verhaal is gewoon best wel logisch. Ik heb een stukje toegevoegd...weet je daar iets van mss?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik zal eventjes mijn antwoord aanpassen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gedaan, als ik wiccalife was, zou ik dit als beste antwoord beoordelen. Goed en volledig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje Pinky135 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is waar hoor duckje, heb het ook gezien. + zie onderstaand een gelijkaardig fenomeen: http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?lStrAction=&oId=3992
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit stuk uit de Bijbel heeft NIETS te maken met de 'huilende beelden'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niks te maken met de oorzaak, dat klopt, maar het kan wel verklaren waarom rooms katholieke mensen zo'n enorme reactie hebben als zo'n beeld begint te 'huilen'...
Ivana
12 jaar geleden
In het bijbelstuk dat je aanhaalt spreekt men van Maria Magdalena. Dat is een heel andere figuur dan Maria de moeder van Jesus. Het heeft dus inderdaad niets met een huilend Mariabeeld te maken.
Uit beelden komt geen water dus als er dan op onverklaarbare wijze toch water uit een beeld lijkt te komen is dat een wonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter is de wijze niet zo onverklaarbaar als men graag zou willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die water gaat bij de wijn toch???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de pastoor 't bij 't wijwater mengt. "Dit weekend extra sterk wijwater, komt allen!"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha,
ik zal wat water aanleveren, misschien maakt ie er wel wijn van. ALTIJD handig!!! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de pastoor dat kan, wordt ik katholiek. Gratis wijn is altijd goed.
Vanuit de bijbel heeft dit bedrieglijke fenomeen geen enkele betekenis.

De bijbel leert dat goden die met handen zijn gemaakt geen goden zijn.

Lees wat Paulus hierover zegt en hoe mensen hun broodwinning dreigden te verliezen. ;-)

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Handelingen19%3A24-27&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nagel op de kop! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de rkk is een grote beeldenmarkt met een hoop santenkraampjes
kaarsenvet, materiaal van het beeld zelf dat smelt (was) of een of andere grapjas die aandacht wil hebben maken het een 'wonder'.

een huilende Maria is geen wonder als je niet in spookjes en onmogelijke dingen geloofd.
wat ik me wel over verWONDER is dat er nog steeds mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat een beeld ECHT kan huilen.

------------------------------------------------------------------

Hilversum (Van onze redactie/) 26 april 2006 – Het aartsbisdom Malta heeft na eigen onderzoek vastgesteld dat de rode druppels die enkele jaren geleden op het gelaat van een Mariabeeld in het Maltezer dorpje Birzebbugia te zien waren, van mensenbloed zijn. Dat meldt het dagblad In-Nazzjon. Het beeld, dat privé-eigendom is, 'weende' vorige week opnieuw bloeddruppels.

Kerkelijk onderzoek
Toen de eigenaren van het beeld de tranen op het beeld zagen, gingen ze onmiddellijk te rade bij hun pastoor Niko Pace. De parochiepriester verwees hen meteen naar de aartbisschop van Malta. Die besloot een onderzoek naar het verschijnsel in te stellen.

Zeven jaar geleden was er op het eiland Malta - in het dorp Rabat - ook al sprake van een bebloede madonna. Ook daarbij resulteerde kerkelijk onderzoek, dat drie jaar in beslag nam, in de vaststelling dat het aangetroffen vocht dezelfde eigenschappen vertoonde als menselijk bloed.

Beieren
Onlangs deed een soortgelijk verschijnsel zich ook voor in het Beierse Traunstein. Daar beweert een vrome bezitster van een Mariabeeld dat het devotievoorwerp sinds Goede Vrijdag ‘tranen van bloed’ zou plengen. Volgens de krant Traunsteiner Tagblatt heeft de aartsbisschop van München zich zeer gereserveerd over deze ‘wenende’ madonna uitgelaten.
----------------------------------------------------------------------

in de bijbel staat zoveel tekst dat er voor alles wel een betekenis is in te vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwestie van WILLEN dat het zo is. Wat me ook opvalt, is dat het altijd een *kerkelijk* onderzoek is, ipv een onafhankelijk onderzoek. De slager keurt zijn eigen vlees, natuurlijk wordt het dan goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja gek is dat he? #huhum#
Een standbeeld is levenloos, en kan daardoor niet huilen. Komen er toch tranen uit de ogen dan is dat een wonder.
Dat gelovige mensen daar veel waarde aan hechten is onder anderen omdat ze heel graag willen dat er tastbare bewijzen komen van het bestaan van god.
Een huilend mariabeeld kan daar mee helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is pas een wonder te noemen als er werkelijk geen wetenschappelijke verklaring voor is. En die is er heus wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WIdar, je hebt gelijk.
witteMus zegt ook....
daarom is het ook voor gelovige mensen een wonder, want een levenloos beeld kan dus niet huilen. hun zien het als een tastbaar bewijs en kijken dus niet verder dan hun neus lang is. +1 WMus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist al niet goed hoe ik het moest lezen, of mus nu vanuit gelovig oogpunt sprak (eerste deel lijkt daarop) of juist vanaf een afstandje (tweede deel).
Die 'huilende beelden' hebben echt helemaal NIETS met de Bijbel te maken. Waarom niet? 1. Het is bedriegerij, oftewel 'leugens', iets wat God verafschuwt. 2. Ook het maken van beelden om bij de aanbidding te gebruiken is iets dat God verafschuwt (die Schriftplaats heeft al iemand hier aangehaald).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bijbelonderzoekster: We hebben 't hier natuurlijk wel over katholieken en die hebben nou eenmaal een andere mening over beelden. Verder zie ik ook niet hoe dit een antwoord op de vraag is eigenlijk. De vraag is waarom het een wonder is. De vraag is niet of het een basis in de Bijbel heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dit was slechts een antwoord op het tweede deel (het later toegevoegde).
Soms maken ze ook standbeelden van cocaine en als t dan warm word gaat t zweten en dan kan bijv. het beeld gaan huilen.