Waarvoor worden er in RK gebieden crucifixen langs de weg geplaatst?

Ik kom net terug van een vakantie uit Limburg en zag vaak kruisbeelden/crucifixen langs de weg. Ik heb dit ook vaak in Duitsland en Oostenrijk gezien. Waarvoor is dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vond dat zo vreselijk toen ik dat voor het eerst zag! Soms zag! dat was in frankrijk, en dan niet in de vorm van kruizen, maar in de vorm van zwarte poppetjes. Soms eentje, soms vier, soms met grote en kleine poppetjes! ik had altijd verdriet op die weg!

Het beste antwoord

De meeste van die kruisbeelden zijn ter bescherming van de weg/het kruispunt. Meestal staan deze kruisbeelden dan ook aan de rand van het dorp of bij kruisingen. Het gaat dan om flinke kruizen.

Ook zie je kleinere kruisen, meestal in de berm. Als er namen bij staan, dan is er een dodelijk ongeval gebeurd en is er iemand overleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik dacht altijd ter nagedachtenis aan iemand die daar overleden is door een verkeersongeval. Een soort gebedsplekje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is in Brabant ook wel te zien. Maar dan minder pompeus. Het gaat dan vaak om mensen die daar zijn overleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn wegkruizen. Een wegkruis is een in katholieke streken veel voorkomend gedenkteken, meestal in de vorm van een kruis langs wegen en straten. Naar verluidt worden ze neergezet naar aanleiding van dodelijke ongevallen op de plaats waar het wegkruis is neergezet. Wegkruisen bestaan in houten, gietijzeren en stenen varianten. In Nederland komen ze vooral in Limburg veel voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt uit het RK geloof, soms is er ook echt een kapel, die soms opgedragen is aan een bepaalde heilige. Je kan er dus bidden en/of een kaarsje aansteken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet langs de weg. Een kapel staat inderdaad in het rk gebied maar staat los van wat de vrager bedoelt.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Er staan zeker wel kapeltjes langs de weg en de kruispunten hoor. Ik woon in Brabant en kom er al heel mijn leven. Wij gingen er vaak een kaarsje aansteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, In Griekenland heb je om de zoveel 100 meter/ om de paar kilometer, een huisje, kappelletje, kruisje.. De ene keer is het om een heilige te eren (in Griekenland vaak Maria trouwens) en andere keren om een gestorvene te herdenken.
Het zijn inderdaad herdenkingskruizen ter nagedachtenis aan een overledene. Dit kan ten gevolge van een ongeval zijn, maar er zijn er ook nog waar in de oorlog verzetsstrijders zijn geexecuteerd.
12 jaar geleden
Alleen als er een naam is vermeld heeft een wegkruis betrekking op een overledene of een ongeval.
Deze kruizen komen bijna niet voor. Zie bron1

Een wegkruis is een religieuze uiting. Het herinnerd de voorbijganger aan Christus die aan het kruis is gestorven.
Een wegkruis of een kapelletje werd geplaatst door een rijke persoon, of door een buurtvereniging die daarvoor geld inzamelde.

Ook komen "moordkruizen" voor. Deze gedenken de persoon die op deze plek is vermoord. Zie bron2
12 jaar geleden
Soms staan ze daar omdat ze er al lang staan. Iemand kreeg in vroeger tijd een religieuze drang en wilde met een kruis te plaatsen een plaats in de hemel verdienen. Soms geven zij ook de plaats aan van een ongeval of gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral geloofsuiting,plekken,meestal bij splitsingen of kruisingen,om even te verpozen en stil te staan bij zijn/haar geloof.

de gedenkkruisen daar waar ongelukken gebeurd zijn ,zijn van een andere orde,.
12 jaar geleden
Daar leven veel Rooms Katholieken en daar, waar een
crucifix of een beeld met kruis, soms een klein kapelletje
staat, daar is ooit iets bijzonders gebeurd wat de mensheid nog steeds niet met feiten of wetenschappelijk
onderboude kritieken kunnen weerleggen. Dus laten ze
deze beeltenissen staan omdat, ze wetenschappelijk
nog steeds niet het tegendeel hebben kunnen bewijzen.
Hoop je voldoende op de hoogte te hebben gebracht,
zoniet je laat het maar weten op mijn e-mail.
Groetjes 1sb

Toegevoegd na 7 uur:
Zo als bijvoorbeeld de drie kinderen die onder een grote
eik Heilige Maagd Maria zouden hebben gezien en aan
niemand de verschijning mochten door vertellen. Dit zou
nog net voor de Gouden Eeuw zich hebben afgespeeld.
Zo kan ik nog een voorbeeld noemen, zelf ben ik altijd
naar de kerk gemoeten tot mijn 12 jaar maar ik moest wel
van school en zo liep dat door tot mijn 16 jaar ben er dan
ook gelijk mee opgehouden omdat ik moest kon ik geen
geloof meer opbrengen en dus lange tijd niets aan gedaan maar goed. Toch reed mijn vader naar een dorpje
in Frankrijk (we waren op vakantie daar) en jawel ik moest mee ik verveelde me dood en verstond er geen
klap van (Latijn en Frans) mijn moeder had achter in de
kerk een wens gedaan die later is uitgekomen, het betrof
hier ook een kerkje waar al eerder een bepaalde gebeurtenis had plaatsgevonden en mijn vader wist alleen
met mijn moeder waar dat was. Ik meen dat het Bailleux
was.
1sb