Wat is er voor nodig om een nieuwe religie erkend te krijgen?

Ik kom op deze vraag naar aanleiding van een artikel in de krant; De Oostenrijkse 'pastafari' Niko Alm mocht met een pastavergiet op zijn hoofd op de foto voor zijn rijbewijs, omdat het om een religieus hoofddeksel gaat.

De pastafari diende in 2008 een aanvraag voor een rijbewijs in, vergezeld van een foto met een omgekeerde pastavergiet op zijn hoofd. Aanvankelijk dachten de autoriteiten dat de man niet goed bij zijn hoofd was, maar uiteindelijk, na drie jaar gaven ze hem toch zijn rijbewijs.

De man wil nu een aanvraag indienen om zijn 'religie' officieel erkend te laten worden in Oostenrijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.3K
capthavoc
12 jaar geleden
hmm zit nu al te bedenken welke ik zal beginnen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
..wees creatief...pff kon mijn ogen niet geloven bij dit artikel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoor, maar als je jouw bron doorleest, zie je dat dit een nepgeloof is met nepverhalen... Ik ken namelijk een paar mensen die daar ook in geloofde en dat is gewoon allemaal een grap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die man heeft het toch voor elkaar gekregen dat hij met een vergiet op een document mag. Hij wil zijn "religie" ook laten erkennen, vandaar mijn vraag.
Het is niet eens 1 april.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me serieus doodgelachen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier staat het wel http://www.telegraaf.nl/binnenland/10192709/__Met_vergiet_op_rijbewijs__.html?sn=binnenland,buitenland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik weet niet hoor, maar als je jouw bron doorleest, zie je dat dit een nepgeloof is met nepverhalen… Ik ken namelijk een paar mensen die daar ook in geloofde en dat is gewoon allemaal een grap." Hahaha het is geen nepgeloof, nepgeloof is namelijk dubbelop, dat wil deze religie aantonen. Ken je het verhaal van de mormonen of scientology? Ik zou je aanraden de South Parks die er over gaan even te bekijken. Dan mag je mij vertellen wat het verschil is met een nu bedacht geloof of een die een paar duizend jaar geleden bedacht is. The Church of the Flying Spaghetti Monster heeft net zoveel recht als elk ander geloof om als geloof erkent te worden. Namelijk geen zolang je in een staat woont die kerk en staat zegt te scheiden snap ik niet dat een kerk een speciale behandeling krijgt tegenover enige andere maatschappelijke organisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster

Het beste antwoord

Aan de volgorde rammelt wat; logisch is dat eerst de religie wordt erkend en dat daarna de maatregelen worden aangepast.
Maar politiek is meestal verre van logisch; ook in Nederland zien we dat de mensen die het liefst de instroom van buitenlanders beperken het minst er voor over hebben om in het buitenland omstandigheden te scheppen die die mensen daar zouden houden. Voor het erkennen van een religie gelden even kromme maatstaven; ik zou de grootste moeite hebben om het vergiet als godheid en mijn verering van het Vergiet als godsdienst geaccepteerd te krijgen.
Kortom de verering van een hersenschim maakt grotere kans hier te lande dan een concreet of zelfs een imaginair vergiet geaccepteerd te worden, alleen als ik genoeg stemvee kan op de been kan brengen die op een welwillende partij wil stemmen (of er zelf een opricht) bestaat de kans op erkenning.
De erkenning is dus afhankelijk van de hete adem die gevestigde politieke partijen in hun nek voelen; van objectiviteit is geen sprake.