Is er een bewijs dat goden NIET bestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze vraag is in 58970 verschillende varianten al voorbij gekomen....hier komen we toch niet uit...........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/weten-atheisten-ontkennen.3241 http://www.goeievraag.nl/vraag/iedereen-gewoon-agnost.17957 http://www.goeievraag.nl/vraag/geloven-geloven-geloofd-namelijk.7376 http://www.goeievraag.nl/vraag/zeggen-atheisten-god-bestaat-god.19681 http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-beweren-god-bestaat-zeggen.13542 http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-ongeloof.6944 http://www.goeievraag.nl/vraag/volgens-jou-onomstotelijk-bewijs-mens.7268

Het beste antwoord

Natuurlijk kan je dat niet bewijzen dat God niet bestaat. Immers per definitie is hij inmatrieel of beter gezegt hij staat boven de materie. Echter dit argument wordt wel vaker gebruikt tegen atheïsten. Het idee er achter is: Ik kan niet bewijzen dat god bestaat maar jij kan niet bewijzen dat god niet bestaat. Daarom is het even waarschijnlijk dat hij wel of niet bestaat. Echter dit argument is niet valide en ik zal aantonen waarom niet.

Ik maak gebruik van een bekend voorbeeld die ik wel vaker gebruik. Namelijk het voorbeeld van de theepot in de baan rond de maan. Stel je voor dat ik beweer dat er een theepot in een baan rond de maan is. Echter die theepot is zo klein dat je hem niet met een telescoop of enige andere manier kan zien. Ik kan daarom niet aantonen dat hij bestaat echter jij kan ook niet aantonen dat hij niet bestaat. Is het daarom even logisch om aan te nemen dat er een theepot rond de maan is of niet? Natuurlijk niet de hele notie dat er iets rond de maan is wat je niet kan zien is belachelijk. In dat geval draai ik de zaken om. Als ik wil aantonen dat er iets rond een baan om de maan is dan moet ik daar natuurlijk een redelijk bewijs voor hebben. Puur om de reden dat het zowel niet mogelijk om te bewijzen als ontkrachten is betekent niet dat het bestaan er van even waarschijnlijk is.

Persoonlijk ben ik zelfs van mening dat dergelijke uitspraken (uitspraken waar je niet kan bewijzen dat het geval of niet het geval is) vind ik daarom ook onzinnig. Aangezien het niet eens de potentie heeft om als bron van zekere kennis te dienen. Immers in dat geval kan alles potentieel waar zijn. Jij kan ook niet bewijzen IPV god een magisch onzichtbare eenhoorn het omnipotentie wezen is (of potentieel oneindig veel andere varianten zoals het magische speghetti monster).

Om antwoord te geven op je vraag. Nee per definitie is god immantrieel en is daarmee niet met de zintuigen te vatten. Je kan daarom noch enig bewijs noch enig tegenbewijs geven. Echter dit is geen valide argument voor de waarschijnlijkheid van zijn bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dat bewijs dat ze niet bestaan is net zo ijzersterk als het bewijs dat ze wel bestaan...

De Goden en Godinnen komen voort uit de oudheid. Toen de mensen nog veel dichter bij de natuur stonden. En men zocht naar iets waar ze hulp bij konden vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Maar er is ook totaal geen bewijs dat ze wel bestaan.

Toegevoegd na 21 seconden:
Beetje vergelijkbaar met bigfoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Richard Dawkins heeft in zijn boek "The God Delusion" geprobeerd langs wetenschappelijke weg het bestaan van god(en) te weerleggen. Het is hem niet gelukt. Hij kwam wel tot de conclusie dat het het bestaan er van "hoogst onwaarschijnlijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewijs dat goden niet bestaan is er niet, omdat "goden" op zich geen duidelijke definitie en kenmerken hebben die je kunt toetsen aan de werkelijkheid.

Zodra mensen eigenschappen aan deze goden toe gaan schrijven wordt het al mogelijk om die specifieke eigenschappen te weerleggen, maar daarmee heb je uiteindelijk nog altijd niet het niet bestaan van "goden" aangetoond - alleen van die eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alles wil toeschrijven aan een prachtige speling der natuur, bestaan ze niet. Wanneer je verder kijkt en het goddelijke ziet in al het prachtigs om je heen bestaan ze wel en is het niet voor te stellen dat alles maar 'natuurlijk vanzelf gaat'.

De waarheid ligt altijd in het midden met een zeer dunne scheidingslijn waar mensen regelmatig overheen stappen, van de ene naar de andere kant en soms weer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is nergens geen echt bewijs van, aleen maar speculatie`s en verhalen van mensen met een bijna dood-ervaring. de tijd zal het uitwijzen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er goden of een god bestond, waarom is er dan zoveel ellende op de wereld. deze fictie personen zijn immers toch voor de vrede.
dus voor mij bestaan ze niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook deze vraag heb ik de afgelopen weken al een paar keer in verschillende varianten gezien.

Het antwoord is: nee
Het is per definitie niet mogelijk te bewijzen dat iets niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloofde er nooit in totdat ik een paar jaar geleden een witte verschijning heb gezien bij het bos de ginkelse heijden bij ede en sterker nog toen ik drie dingen heb gevraagd in een gebed en die ook daadwerkelijk zijn uitgekomen.ik geloof ook dat god in je zit.ik heb omdat ik er niet in geloofde op een gegeven moment ben ik bijbels gaan vergelijken .ik geloof niet alles wat erin geschreven staat maar ik zie heel veel mezelf in bepaalde teksten ik zie zelfs dat de geschiedenis zich aan het herhalen is.en zo kan ik wel een heel boek gaan schrijven over gebeurtenissen die erop wijzen dat ie wel bestaat.en een ieder ervaart het op zijn eigen manier mits je er voor open staat natuurlijk.het is moeilijk uit te leggen soms.mensen moeten altijd bewijzen hebben en zien.maar zo werkt het niet altijd,we mogen ook nog niet alles weten.dan zou het leven denk ik ook saai zijn,wanneer we alles zouden weten.netzoals dat ik in het hiernaarmaals geloof en dat er meer tussen hemel en aarde is kheb het zelf ervaren.zo geloof ik ook dat god bestaat.de natuur waarschuwd de mensen al.zelfs dat staat in de geschriften.als je de bijbel goed bestudeerd kan je erachter komen .mits je er voor open staat en je aan de geboden houdt.maar eerdat je dat gaat inzien moet je eerst boeten voor de fouten die je een ander hebt aangedaan.dus je moet er zelf wel heel wat aan doen .maar dat is met alles.niks komt zomaar naar je toe

Toegevoegd na 28 minuten:
in ieder mens zit ook een god.en god is er voor iedereen mits je er voor openstaat.je moet bijvoorbeeld je houden aan bepaalde regels en wetten van de bijbel en niet die van machtstrijders die voor god proberen te spelen gods wet zal uiteindelijk ook geschieden het is al reeds aan de gang.let maar op de natuur.en deze maatschappij klopt niet wij worden hier op aarde geleefd dat was gods zijn bedoeling niet waarom wij zijn geschapen.hij heeft ons allemaal geschapen met een bedoeling met een bepaalde taak.in ieder mens zit ook een 7e zintuig ,die de meesten niet kunnen of willen zien je kunt het een beetje vergelijken met helderzienden.per slot van rekening zijn wij dat allemaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschappenlijk kan nooit bewezen worden dat iets niet bestaat. Voor een enkele god zijn er wel aanwijzingen; zo beweren christenen dat de bijbel door de enige god is geschreven, zou een god ooit een boek vol tegenstrijdigheden schrijven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er is geen spoor van wetenschappelijk bewijs. Maar waarom is dat (in hemelsnaam) zo enorm belangrijk?

Gaat het dan echt alleen om een persoonlijk gevoel van gelijkhebberigheid? Zo van 'zie je wel, ik wist het wel'. Of 'ik weet het beter en ik weet meer dan jij'....

Als dat je enige motivatie is....

Dit geldt zowel voor bewijzers van voor en tegen! Het is een non-discussie en absoluut *niet* waar het in wezen om gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan niet worden bewezen en ook niet worden ontkracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een onzinnige vraag; je kunt niet bewijzen dat heksen, feeën, kabouters en goden niet bestaan.

Mijn zoon was vroeger bang van heksen, en het lukte me niet om hem te overtuigen dat ze NIET bestaan. Stel je voor dat ik hem had verteld dat ze WEL bestaan. Er is weinig voor nodig om hem daarvan te overtuigen!
Op latere leeftijd zal hij altijd blijven geloven dat heksen echt bestaan, want er zijn hele hordes mensen die in heksen geloven en het is onvoorstelbaar geworden dat het een verzinsel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is fundamenteel onmogelijk te bewijzen dat iets *niet* bestaat. Dat kan niet. Dat gaat niet. Dat is echt volkomen uitgesloten.

Hoe goed je wereldbeeld ook in elkaar zit, hoeveel je ook begrijpt van alles om je heen en van jezelf - er blijft altijd een mogelijkheid dat je het mis hebt.

Neem het monster van Loch Ness. In zijn eentje kan het zich niet voortplanten, zo’n groot dier zou heel veel voedsel nodig hebben, het zou sporen moeten achterlaten, er zouden soortgenoten moeten zijn, er zouden skeletdelen moeten aanspoelen, gevangen aaseters zouden restjes van dode monsters in hun maag moeten hebben - een heleboel redenen waarom het monster niet kán bestaan.

Maar toch… wie weet, hebben we toch iets over het hoofd gezien. Zelfs al pompen we het meer leeg en laten we het een jaar lang leegstaan, en doen we gedurende dat jaar een dagelijkse speurtocht over de bodem, met speurhonden - zelfs dan is er nog een kans dat het monster een overlevingsslaap hield in een diepe, verborgen grot.

Dus wat je ook doet, je kunt nooit bewijzen dat het monster van Loch Ness *niet* bestaat.

Voor goden geldt hetzelfde.