Wat zijn de grootste overeenkomsten tussen alle wereldreligies, behalve dat ze een God aanbidden?

Ik vraag mij af of er echte duidelijke overeenkomsten zijn. Daarmee bedoel ik dus niet dat ze een god aanbidden of dat de geschriften hier en daar op elkaar lijken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
10.5K

Het beste antwoord

Ik heb ondervonden dat vrijwel alle religies een aantal zaken gemeen hebben, zoals:

- ze beweren allemaal als enige het ware geloof te zijn;
- aanhangers hebben weinig humor en kunnen slecht relativeren als het om hun geloof gaat;
- ze willen allemaal invloed uitoefenen op de persoonlijke levenssfeer (zoals het huwelijk, seks, wat je op je vrije zondag doet enz);
- binnen religies worden de geschriften tot in het extreme op verschillende manieren uitgelegd;
- ze zijn allemaal lang geleden ontstaan en verklaarbaar met de kennis van toen. om in deze tijd aanhanger te zijn van een wereldreligie is het noodzakelijk om feiten te kunnen vergeten of te negeren;
- het is bijna nooit genoeg om gewoon in stilte aanhanger te zijn, maar er moeten zieltjes gewonnen worden.

Ik sluit af met de belangrijkste:
Er is in alle gevallen geen (objectieve en toetsbare) reden om aan te nemen dat er sprake is van een machtige heerser over de hemel en de aarde, over het verleden, het heden en het hiernamaals en de heilige geschriften staan vol feitelijke onjuistheden en tegenstrijdigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik meer de overeenkomsten van de Niet gelovenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wiccalife: lees mijn antwoord nog eens door. dan zul je begrijpen dat je reactie erg grappig is :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vanuit joun oogpunt wel natuurlijk. Een niet gelover heeft ook een geloof, hij gelooft in het niet geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker juist en atheïsme is geen vorm van geloof!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wiccalife: nee hoor, omdat het niet vaststaat maar bepaald wordt door voortschrijdend inzicht op basis van bewijs is er zeker geen sprake van geloof. Het is wel een levenshouding, net als mensen die een bepaalde religie aanhangen @irene: alleen de 2e is een kenmerk van de aanhangers (en misschien de laatste ook). Verder schrijven alle religies voor dat je alleen in hun bepaalde god mag geloven, in de geschriften staan allerlei ge- en verboden die Multi-interpretabel zijn, de religies zijn lang geleden ontstaan (de aanhangers maximaal ongeveer 100 jaar geleden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" ze zijn allemaal lang geleden ontstaan en verklaarbaar met de kennis van toen. om in deze tijd aanhanger te zijn van een wereldreligie is het noodzakelijk om feiten te kunnen vergeten of te negeren;" Essentialist. In de Islam is wetenschap heel goed mogelijk en die tekenen zijn de tekenen van God. Ken je toevallig filosofen Qutb en Al Farabi ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@irene: je hebt gelijk, gelovige mensen hebben natuurlijk wel humor en relativeringsvermogen, maar niet als het om hun religie gaat. @penthesileia: tuurlijk, en je hebt ook de ID-beweging: die probeert wetenschap en religie met elkaar in overeenstemming te brengen zodat ze toch niet van hun geloof af hoeven te stappen. zo gaat het ook met de islam: wetenschap is wel mogelijk volgens de islam, maar de islam is nog altijd niet geloofwaardig in het licht van de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje voor irene!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je eerste punten praat je te veel over de Staphorsten der aarde, die zijn veelal zwaar overdreven. Zo bestaat er zeker humor over het geloof, bijvoorbeeld Herman Finkers, en de meeste mensen zijn prima in staat om te relativeren ook over hun religie.
Je vergeet in je punten ook te vermelden dat de ontwikkeling in de wetenschap en de vorming van de 'beschaving' aan de religies te danken is. De meeste gelovigen passen hun religie aan aan de kennis van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@johnwayne: de kerk heeft de ontwikkelingen in de wetenschap juist tegengewerkt en wetenschappers die de waarheid vertelden (de aarde is plat) vervolgd. nee, wetenschap heeft zich ontwikkeld ondanks religie. op zich ook wel logisch, want de wetenschap vormt een bedreiging voor de dogma's. vroeger dacht men echt dat god op een wolk boven ons zat, nu weten we hoe het echt zit. zo zijn er nog veel meer zaken die vroeger voor waar werden aangenomen in de kerk waarvan duidelijk is geworden dat zij onmogelijk zijn. en vorming van beschaving heeft niets met religie te maken. dit wordt wel geprobeerd, alsof moreel gedrag niet mogelijk zou zijn zonder religie. terwijl binnen religies juist veel immoreel gedrag wordt gepropageerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klassieke achterhaalde propaganda uit de verlichting...

Andere antwoorden (10)

Jodendom: Ontkent dat Jezus al gekomen is
Islam: Jezus was er wel, maar Mohammed was de
grootste profeet.
Christendom: Jezus is al wel gekomen. Er is genade,
je wordt niet zalig door goede werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets, wat misschien zo voor de hand liggend is dat je er overheen kijkt, is dat elke religie leefregels heeft voor de gelovigen, en richting geeft aan de gelovigen.

Nou wil je natuurlijk weten wat de overeenkomst is in die richting die gewezen wordt? In principe dat als je de leefregels volgt, je een goed gelovige bent.

En inderdaad, elk huisje heeft zijn eigen kruisje... eh, ik bedoel toilet.
12 jaar geleden
elke religie heeft bepaalde levenswetten/levensregels en heeft wel een of ander gebouw waar men in bid, ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt wel ja.
Uit ieder geloof put men hoop. Kort antwoord maar hier is niet meer over uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop of geluk of wijsheid of weet ik het wat, is hoop niet een beetje te kortzinnig?
Geloven.....
Dit antwoord vind ik zelf een enorme open deur, maar ja: het is wèl een overeenkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Presies ;-))))
dat ze valse goden aanbidden?????

Toegevoegd na 2 minuten:
ze beweren allemaal de vrede te bevorderen toch heeft 75% van de elende die we in de wereld mee maken direct of indirect te maken met religie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar komt armoede vandaan religie zou de mentaliteit van mensen moeten veranderen zodat waneer er armoede is dat ze elkaar helpen en armoede word vaak ook veroorzaakt door oorlog wat vaak weer te maken heeft met religieuze achtergronden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het ook niet met je eens. De meeste oorlogen worden gevoerd om land (rijkdom) en macht, religie heeft er (vaak) niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad: de conflicten in het midden-oosten, de aanslagen van 11 september, de oorlog in afghanistan, de burgeroorlog in Irak, the troubles in Noord-Ierland, het grensconflict over Kasjmir (India/Pakistan), de oorlog in Joegoslavië en zo kan ik nog wel even doorgaan... deze conflicten hebben helemaal niets met religie te maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor Penthesileia, religie wordt vaak als oorzaak aangegeven, maar is vrijwel nooit de daadwerkelijke reden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik altijd maar denken dat religie er juist voor moet zorgen dat mensen vredelievender zijn, In rwanda bijvoorbeeld is een land dat voor 90% katholiek is wel een hoop doden voor een land dat beweert gelovig te zijn en alknobe je noemt 11 september is dit niet verbonden met de islam en opdracht van allah enzo religies zouden hun standpunt in moeten nemen tegen geweld en oorlog daarentegen staan ze aan beide zeiden de wapens te zegenen en god is met jullie te roepen
vraag is met wie moet god nu zijn) citaat: Maar in plaats van neutraal te blijven, ontwikkelden kerkleiders wat de Ierse schrijver Hubert Butler omschrijft als een „militant en politiek kerkelijk stelsel”. „Het politieke christendom”, schrijft hij, „is bijna altijd ook een militaristisch christendom, en als politici en geestelijken een overeenkomst sluiten, zal de Kerk altijd in ruil voor bepaalde privileges haar zegen geven aan de strijdmacht van het land. en de genen die de wapens opnemen zijn allemaal ongelovige en atheisten? nee religie is de grootste oorzaak van oorlog en armoede omdat het hun niet lukt hun onderdanen de liefde bij te brengen voor de medemens die Jezus voor ogen had en nog steeds heeft terwijl dat wel hun taak zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ironisch genoeg is religie een van de belangrijkste oorzaken van atheïsme. De historicus Alister McGrath legt uit: „De voornaamste kracht die mensen tot atheïsme drijft, is een gevoel van weerzin tegen de excessen en het falen van de gevestigde religies.” Religie wordt vaak gezien als een oorzaak van oorlogen en geweld. De filosoof Michel Onfray, die atheïst is, vraagt zich verwonderd af hoe hetzelfde religieuze boek twee soorten mensen heeft kunnen inspireren: „de een streeft naar heiligheid en de ander verricht onmenselijke daden” in de vorm van terrorisme.
Veel mensen hebben slechte herinneringen aan hun contacten met religie. Bertil, een jonge Zweed, hoorde tijdens zijn militaire dienst hoe de legerpredikant geweld rechtvaardigde door te verwijzen naar Jezus’ waarschuwing dat zij die het zwaard opnemen, door het zwaard zullen vergaan. De predikant redeneerde dat er iemand moest zijn om dat zwaard te hanteren en dat de soldaat daarom een dienaar van God moest zijn! — Mattheüs 26:52.
Bernadette, van wie de vader in Frankrijk gesneuveld was tijdens de Tweede Wereldoorlog, weet nog hoe boos ze was om wat de priester bij de begrafenis van haar driejarige nichtje zei: „God heeft dit kind geroepen om een engel te zijn.” Bernadette kreeg later zelf een gehandicapt kindje, en ook toen bood de kerk haar geen troost.
Ciarán, die opgroeide tegen de achtergrond van het geweld in Noord-Ierland, vond de leer van het hellevuur iets walgelijks. Hij zei altijd dat hij elke God die voor zoiets gemeens verantwoordelijk was, haatte, en hij daagde God uit om hem, als Hij bestond, neer te slaan. Ciarán is niet de enige met een afkeer van zulke wrede leerstellingen van de kerk. Het is zelfs goed mogelijk dat dergelijke dogma’s het pad hebben geëffend voor de evolutietheorie. Volgens Alister McGrath was het Darwins „diepgewortelde afkeer” van de leer van het hellevuur — niet zijn geloof in de evolutie — die hem aan het bestaan van een God deed twijfelen. McGrath noemt ook Darwins „intense verdriet om de dood van zijn dochter”. nu ik dit zo allemaal onderzoek en met jullie deel begin ik te twijvelen of 75% niet aan de lage kant is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in zijn voetsporen lopen betekend toch zoveel als hem nabootsen. ging jezus terug slaan schelden of moedigde hij juist aan om je medemens lief te hebben de vraag was wat de overeenkomste was en volgens mij is de overeenkomst dan omdat ze wel zeggen dit na te streven maar dit niet doen dat ze valse goden aanbidden want als ze deden wat geleerd word in de bijbel zou het inderdaad een soort hemel op aarde zijn dan zou de mensheid niet kampen met de problemen waar we nu tegen aan lopen
Liefde. Voor God en voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
!! ++
Volgens mij zijn er praktisch geen overeenkomsten tussen de verschillende religies in de wereld.
De overeenkomst tussen Joden, Moslims en Christenen is, dat zij in één God geloven (monotheïsme). Anderen gaan uit van vele godheden (o.a. Hindoes) of juist geen God (o.a. Boeddhisten), dat is dus al een verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van wat ik weet van de religies in de wereld vallen mij 4 dingen op:
1. Ze worden meestal samen beoefend of er is een gemeenschap uit onstaan (groot of klein)
2. Ze hebben allemaal een heilig boek (Bijbel, Koran, Tora) waar eigenlijk ongeveer het zelfde instaat, maar dan op een andere manier.
3. Ze hebben een rangorde (bijv. bij de Katholieken, ben even rangorde daarvan vergeten, het is laat :P)
4. Ze prediken liefde/medeleven voor je medemens.
Bij de Islam is dat door bijv. de Sakaat (de verplichte aalmoes) en het vasten tijdens de Ramadam

Toegevoegd na 5 minuten:
De grootste overeenkomst is de liefde/medeleven voor de medemens. Ik heb eerst alleen over de drie bekendste gepraat, maar die overeenkomst is er volgens mij tussen alle religies, en volgens mij is het ook zo dat ze allemaal wel rituelen hebben (Yoga, Islamitisch gebed, offeringen, samenkomsten, wierook, vechtkunsten, doop, enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grootste en meest in het oog springende gelijkenis is het oproepen van COMPASSIE Mozes, Jacob, Jezus, Mohammed, allen stonden ze bekend om hun zachte hand:
Ze waren geheel tegen geweld, en als hun iets werd aangedaan, lieten ze dat gebeuren omdat ze wouden laten blijken hoe niet-kwaadwillig ze stonden tegenover degenen die hen wél kwaadgezind waren. Daarbij riepen de profeten op tot het helpen van de armen en de zwakken.
Jezus, zoon van Maria staat bekend om bijzondere genezingen van mensen die om hun afwijkingen uit de samenleving werden gestoten. En ook om de meegaandheid die hij toonde voor en tijdens zijn dood.
Mohammed staat bekend als helper van de wezen en de vrouwen. Hij was voor gelijkenis tussen van en vrouw, maar zijn strijd tegen zijn cultuur was moeilijk en uiteindelijk heeft hij in dat opzicht ook veel concessies moeten doen. Daarbij nam hij 2 wezen op in zijn gezin terwijl het economisch slecht met hem ging.

Verdere gelijkenissen kun je vinden in leefregels; mannen en vrouwen dienen zich nederig te gedragen. Je moet een ander voor jezelf stellen.

Nu actueel is het Voedsel. Joden en Moslims hebben belangrijke voedselvoorschriften die een speerpunt vormen voor hun levenswijze. Varkens zijn onrein, bloed in vlees is slecht (want bloed is leven), wijn en andere drank wordt ontzegt. Dieren moeten in de laatste seconden van hun leven nog gezegend worden voor de slacht. Christenen hadden dit ooit ook maar door de erfenis van het strikte calvinisme en aanpassingen door alle generaties pausen is dit op de achtergrond geraakt en verdwenen.

Als je echt het fijne ervan wilt weten kanik je het boek in mijn bronvermelding aanraden :)