Wat zijn de duivelsverzen uit de koran en waarom zijn ze voor vele moslims taboe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
5.6K

Het beste antwoord

Met de duivelsverzen worden verzen bedoeld die Mohammed in eerste instantie zou hebben uitgesproken, maar die later zouden zijn vervangen. De referentie naar Allah’s dochters is later verwijderd, als zijnde “duivelsverzen."

Mohammed zou door de duivel op een dwaalspoor zijn gezet en dicteerde bij wijze van misverstand deze verzen. De bedoelde verzen zouden niet overgebracht zijn door de engel Gabriël, maar zouden door Iblis, de duivel, op de tong van Mohammed zijn gelegd. Zij zouden gevolgd zijn op ayat 19 en 20 van Soera De Ster van de Koran.

Ze zijn taboe omdat moslims geloven dat de koran autenthiek, compleet en origineel is. Met het vinden van de duivelsverzen, destijds in Jemen, zou dit de ultieme aanwijzing zijn dat passages in de Koran ooit zijn gewijzigd. En dit is iets wat er bij de meeste moslims niet in gaat. Vandaar het taboe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het wordt uitgelegd op Wikipedia. De duivelsverzen kwamen in de belangstelling door de publicatie van het boek onder de gelijknamige titel door Salman Rushsdie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, de wiki had ik al gelezen, maar dat liet deze vraag onbeantwoord, vandaar :-)
de hele toestand om het geloof is een grote fout.
want als de echte bijbel naar boven komt, dan staat de hele wereld op zijn kop.
dus alles wat er nu geschreven staat in die boeken, is pure onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de duivelsversen zijn inderdaad de versen die door de duivel bij mohamed in de mond gelegd, wat maakt deze versen extreem taboe is de inhoud ervan, mohamed geeft invloed en eer aan drie heidense goden van mekka toe.
Er wordt nooit gesproken over dit onderwerp in de islamietische wereld, ik kwam zelf veel later achter dat er duivelsversen bestonden,ondanks dat het in de koran wel aangegeven is dat de duivel wel heeft gefluisterd in de oor van mohamed.
Tot hoever is de koran besmet met duivelse uitspraken?
weet niemand, maar gij zult zoeken,en gij zult vinden.