Ik zie hier al een heleboel antwoorden. Daar kan ik niet veel nieuws aan toevoegen. Dit is eigenlijk weer zo'n vraag die je niet 1-2-3 kunt beantwoorden. Er komen namelijk 2 begrippen in voor, die geen eenduidige uitleg hebben: 'atheïst' en 'spiritueel'.

Er zijn mensen die zich 'atheïst' noemen, maar die eigenlijk gewoon geen zin hebben om na te denken over de vraag of er een God bestaat. Er zijn ook mensen die er een leven lang over nadenken en dan uiteindelijk zeggen: 'nee, er is geen God, dus ik ben atheïst'. Evengoed zijn er 'gelovigen' die zonder na te denken het 'geloof' van hun omgeving hebben overgenomen en 'gelovigen' die na een leven lang nadenken tot de conclusie zijn gekomen dat er een God is. De beide eerstgenoemde soort mensen, die dus niet nadenken, zijn niet 'spiritueel', de beide laatstgenoemde wel. Althans, wat ik 'spiritueel' noem. Voor mij betekent dat, dat je je geestelijke vermogens gebruikt, oftewel: over het leven nadenkt. Ongeacht tot welke conclusies je komt. Wetenschappers kunnen ook heel goed 'spiritueel' zijn ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad een lastige vraag, maar ben toch blij dat ik 'm gesteld heb! Ben toch weer een stukje wijzer geworden. Zoals jij het voorstelt, kom ik voor mezelf tot de conclusie dat ik een spirituele atheist ben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi bijbelonderzoekster. een atheïst ontkent het bestaan van een god, dus heeft daar wel over nagedacht. ik zou iemand die geen zin heeft om erover na te denken juist eerder een agnost noemen. die zegt niet te weten of er wel of niet iets is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad heet iemand die 'het niet weet' een agnost, maar ik heb gemerkt dat veel mensen dat woord niet eens kennen en van zichzelf zeggen dat ze atheïsten zijn, terwijl ze alleen bedoelen dat ze zich er niet in willen verdiepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bijbelond Ik weet zelf best wat een agnost is. Ben ik zelf lang geweest. Heb me hier zeker in verdiept, sterker nog eigenlijk mijn hele leven lang al. Het is een "brandende kwestie". Door een aantal gebeurtenissen in mijn leven en het lezen van de boeken van Richard Dawkins ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen god is en ben daarmee dus een atheist.
Het idee dat "god" in alles en iedereen zit,daar wil ik nog wel over nadenken(moet ik direct aan de oerknal denken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er vanuit gaat dat "god'alles en iedereen is, dan hebben wij onszelf geschapen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste hestia, ga vooral door met alles te onderzoeken (en behoud het juiste).
Ik ben zelf tot een andere conclusie gekomen, maar in principe vind ik dat iedereen die onderzoek doet naar en nadenkt over de vraag of God bestaat op de goede weg is ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb deze als beste antwoord gegeven omdat deze mooi en eenvoudig de discussie samenvat.
Met nog even speciale dank aan Widar voor zijn begeleidende commentaren en de uitleg over ÍETS'.
Heb over dit onderwerp vanmiddag een boek gehaald van bieb. Het is van de filosoof Andre Comte Sponville. Het heet 'de geest van het atheisme-kunnen we het zonder godsdienst stellen'. Ben benieuwd.
Allemaal bedankt voor de bijdragen, groet hestia

Andere antwoorden (9)

Ja, dat kan. Iemand die niet in (een) God gelooft, kan zeker nog spiritueel zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kan een atheist spiritueel zijn.
Atheisme is een Grieks woord, wat volgens het woordenboek betekent: ontkenning van het bestaan van god of van goden.
Een boeddhist is toch zeker heel spiritueel, maar gelooft niet in een god.
En ook als je geen religie aanhangt en ook niet in een god gelooft, kun je heel spiritueel zijn!
In het woord spiritualiteit zit het woord 'spiritus', ofwel geest. Verschillende woordenboeken geven er andere definities voor, maar in de breedste zin van het woord kun je wel opvatten als bezig zijn met de geest, onlichamelijkheid. Voor ieder persoon heeft spiritualiteit een unieke betekenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, het woord 'spiritueel'is een erg rekbaar begrip. En voor mij daardoor nogal vaag. Want als iemand zegt dat hij spiritueel is, dan weet je eigelijk nog niks. Want bezig zijn met de geest kan ook zijn dat je je met psychologie bezig bijvoorbeeld. Maar spiritueel heeft ook wel (vind ik) een link met het bovennatuurlijke, of althans die link zie ik bij veel "spirituele'mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk hoor dat spiritualiteit een nogal vaag begrip is. En je bezig houden met bovennatuurlijke zaken wordt inderdaad nogal vaak geassocieerd met spiritualiteit, terwijl dat mijns inziens helemaal niet noodzakelijk is. Jammergenoeg denken mensen vaak meteen aan zweefteven (sorry heb er even geen ander woord voor). Ik zou mezelf zeker een spiritueel mens noemen, maar sta ook nuchter in het leven ,nuchtere spiritualiteit' noem ik dat. Want spiritualiteit is net zo normaal als eten, drinken of slapen. Ik weet ook niet wat ik zo 123 precies doe, maar toch zou ik mezelf wel spiritueel noemen.
rose
12 jaar geleden
Het is niet zo dat het Boeddhisme het bestaan van goden ontkent. http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhistische_goden
rose
12 jaar geleden
Bovendien is "niet in een god geloven" niet hetzelfde als het ontkennen van het bestaan van een god. Een agnost gelooft niet dat er een god bestaat, maar ontkent ook niet, zoals een atheist doet, het bestaan van een god.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal juist!
+
rose
12 jaar geleden
Ed, kan iets fouten bevatten en toch helemaal juist zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant Rose, dan klopte mijn aanname niet helemaal. Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik niet zoveel van het boeddhisme weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee rose dat kan dus niet, dit soort discussies zie ik vaak bij G.V. Ik zie het antwoord als een geheel en vond het een goed antwoord waar ik zelf helemaal achter kan staan, maar tegelijk blijkt een deeltje van het antwoord niet correct is.
het antwoord zelf blijft dan wel goed, maar een of ander bijgehaald voorbeeld terondersteuning van het antwoord is niet correct.
Dus vind ik het antwoord goed.
Dus is een deeltje van het antwoord niet goed.
Dus als je het zo bekijkt heb je gelijk.
Van Dale geeft een zeer beperkte definitie:

Spiritualiteit: 1) Geestelijk bestaan 2) geestelijke levenshouding.

Het WNT geeft voor spritualiteit:

1. Het spiritueel zijn; het gehecht zijn aan, belangstelling hebben voor de zaken van de geest i.t.t. de materieele, wereldlijke zaken; geestelijk leven; zieleleven; actieve gerichtheid op of streven naar het hoogere.

2. Godsdienstig geestelijk leven en meer in het bijz. het streven naar eenwording met God, resp. bij een bepaalde persoon of groep personen aangetroffen vorm daarvan. In dezen zin inz. in R.-K. context gebruikt.

In die eerste betekenis van het WNT en in de tweede betekenis van Van Dale kan een atheïst, een godslochenaar, zeker spiritueel zijn.

Een atheïst ontkent immers het bestaan van een god, maar niet noodzakelijk het bestaan van een geestelijke (spirituele) component in het bestaan van de mens. Zij kunnen zeker "gehecht zijn aan, belangstelling hebben voor de zaken van de geest".
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een uitermate moeilijk begrip, spiritueel zijn! Stel een atheïst, doet aan handoplegging met succes, maar gelooft niet in geesten en God, is hij dan spiritueel?
Of iemand die geloofd in de natuur als schepper van alles wat leeft, maar niet in geesten of een God, is hij dan niet spiritueel?
Of iemand die niet geloofd in paranormale waarnemingen en niet in geesten of een God, maar wel visioenen krijgt?
Ik bedoel, er zijn mensen die in niets geloven wat iemand spiritueel maakt, maar het overkomt ze gewoon.
Het woord spiritueel dekt niet de hele lading.
rose
12 jaar geleden
Ik denk dat je nu het begrip spiritualiteit iets teveel voor je eigen karretje spant, Ed. Als ik nergens in geloof maar vindt dat de verhouding tussen mijn denken en de werkelijkheid essentieel is voor mijn begrip van diezelfde werkelijkheid, dan ben ik spiritueel. Dat heeft dan niets van doen, of hoeft dan niets van doen te hebben, met handoplegging, geesten, goden en/of visioenen. Maar stel dat een atheist succesvol aan handoplegging doet, dan heeft dat niets met spiritualiteit van doen, Het word pas spiritueel als hij de geestelijke component in zijn handelingen herkent en erkent. Je moet spiritualiteit ook vooral niet verwarren met spiritualisme.
rose
12 jaar geleden
Heb jij trouwens enig idee waarom een enkeling dit nadrukkelijk geen waardevol antwoord zou vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minduimpjes zijn vooral van mensen die het niet begrijpen, zonder er over na te denken.
Dus vinden ze het geen waardevol antwoord.
Kan ook zijn dat je wat vijanden hebt, ik heb ze ook, die drukken op ieder antwoord van me een min!
Ongeacht of het antwoord goed is.
Wat soms ook mee speelt, als er veel tekst gekopieerd wordt van een site en er minder duidelijk een eigen mening wordt gegeven, ongeacht of het antwoord goed is, hup een min! En eigenlijk is het woord/ begrip spiritueel niet goed te omschrijven, dat hebben we hier op g.v. al eens eerder geprobeerd.
Min of meer. Ietsisten zijn een redelijk goed voorbeeld. Ietsisme is een algemene term voor uiteenlopende overtuigingen waarbij mensen "aannemen" dat er "iets" is "tussen hemel en aarde", zonder een welbepaalde religie aan te hangen. Een ietsist is een gelovige die orthodoxe goden links laat liggen, maar voor zijn zingeving behoefte houdt aan iets transcendents dan wel gelooft dat er aan al het bestaande een transcendente maar onbenoembare kracht ten grondslag ligt.

Daarnaast kun je ook nog naar de vrijzinnigen of humanisten kijken.
De humanist Leo Apostel heeft een bundel gepubliceerd met de titel 'Atheïstische spiritualiteit'. Het is een verkenning van geschriften over mystieke, religieuze en spirituele ervaringen en praktijken uit diverse tradities. De persoonlijke religieuze ervaring is daarbij het uitgangspunt.
Apostel geeft een algemene (functionele) definitie van het begrip spiritualiteit, die niet naar God of Openbaring hoeft te verwijzen. Het is 'een systematische houding en strategie gericht op ervaringen die onze relatie met de diepste realiteit belichamen'. Daartoe plaatst men zich 'in het grootste geheel waartoe men denkt te behoren' en richt men zich 'op de basisdoelen in dienst waarvan men het eigen leven stelt'. Spiritualiteit verwijst dus zowel naar een houding als een richting.

Ja, een atheïst kan spiritueel zijn, geen mens gelooft nergens in. De wereld is erg complex, we kunnen geen van allen alle factoren die ons leven bepalen begrijpen. We moeten om te functioneren in deze wereld bepaalde overtuigingen en uitgangspunten aannemen. Dat kan geloof zijn, maar voor atheïsten zal dat veelal iets anders zijn. Spiritualiteit is een hogere vorm van bewustzijn, ook atheïsten kunnen dat ervaren, ze zullen dat alleen anders benoemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft überhaupt niet ergens in te geloven om spiritueel te zijn. Spiritualiteit heeft niet met "iets" te maken. En ik ben een van die mensen die nergens in geloven. Dingen zijn er en dan weet ik dat, of ze zijn er niet of ik weet het niet. Toch vind ik mezelf wel een spiritueel mens. Ik hou me immers meer bezig met de zaken van de geest dan de zaken van de materie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het laatste gedeelte van het middenstuk is een pittig stukje. Eenmaal 'ingedaald' een prima bijdrage.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar, hoe kun jij je met zaken van de geest bezig houden als je echt nergens in gelooft?
Ook jij zult toch wel overtuigingen en uitgangspunten hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spiritueel wil niet zeggen dat je het over hogere machten of paranormale zaken hebt. Spiritueel wil alleen zeggen dat je je met de zaken van de geest bezig houdt, je persoonlijke innerlijke ervaring, het wezen van het diepere zelf. Een overtuiging, levenbeschouwing, uitgangspunt of zelfs een ritueel hoeft niet aan een god of iets anders bovennatuurlijks te worden gekoppeld. Kijk maar naar het taoïsme; een uitgebreide levensbeschouwing zonder dat er iets aan goden of machten wordt gekoppeld (yin/yang e.d. moet je niet letterlijk nemen, dat zijn metaforen). Of de stromingen in het boeddhisme waar geen goden in voorkomen. Een ietsist is haast per definitie geen atheïst overigens. Een ietsist zegt dat er iets is en een atheïst zegt dat er niets (strict genomen: geen god) is. Daar gaat je antwoord dus al mank, gelijk aan het begin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annigje je zegt: spiritueel zijn is een hogere vorm van bewustzijn..........
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar niet spirituele mensen zullen juist het tegenovergestelde beweren en zien spiritualiteit als een onjuiste beleving en uitleg van wetenschappelijk uit te leggen ervaringen.
Of wel, zij zien hoe het werkelijk zit en zien het eerder als een lagere vorm van bewustzijn.
Er zijn al mooie antwoorden gegeven.
Laat ik daarom ingaan op wat spiritueel nu eigenlijk is.

Spiritueel wil zeggen: een bepaald niveau van denken.
In het Transformatiespel wordt dat heel duidelijk. Dit spel is een spel zonder winnaars of verliezers, maar wel heel gezellig. Je begint eraan met een vraag aan jezelf. Door het spel te spelen en via de interactie met de andere spelers, krijg je meer zicht op je vraag.
De vier niveaus zijn: fysiek, emotioneel, mentaal en het hoogste is spiritueel.

Je ziet zo een lijn, die begint bij het eigen lichaam en via twee stappen naar het heelal toe. Spiritueel wil zeggen, iets wat boven je lijf en persoon uitstijgt. Daarom kan het iets zijn wat jou leven inblaast.

Wetenschap is daardoor in wezen spiritueel: de ontdekkingen gaan boven ons wezen uit, gelden voor ieder mens.

Eigenlijk is het buitengewoon simpel.
Helaas wordt dit niet door iedereen begrepen, en draaien sommigen er een punt aan. Zij verstaan onder spiritualiteit allerlei onbegrijpelijke en onwerkzame dingen.

Ook mijn conclusie is dat atheïsme los staat van spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi dat je wetenschap en spiritualiteit weet te koppelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat wetenschap spiritueel zou zijn, is denk ik wel een misvatting. Wetenschap is meer exact en "berekenbaar".
De ontdekkingen gaan boven ons uit? eerder het tegenovergestelde, dingen die we eerst niet konden begrijpen/verklaren, weten we door de wetenschap juist wel. Bijvoorbeeld om maar een simpel voorbeeld te nemen,
het weer. Nu verklaarbaar, in vroege tijden gekoppeld aan allerlei goden. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaas bedoelt meer, dat dergelijke zaken voor iedereen, als geheel, gelden, niet voor ieder individu afzonderlijk. Wetenschap kan een drijfveer zijn tot hogere spiritualiteit. Door de wetenschap wordt je er immers steeds meer toe gedwongen de antwoorden in jezelf te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: klopt.
@hestia, je hoeft het niet met me eens te zijn, want dat bepaal je zelf. Maar zie er de 'lijn' in. fysiek is dicht bij je lijf, bij elke harteklop en beweging verandert er iets. Bij emotie gaat het al iets langzamer: die duren zo'n 30 seconden, en zijn geaggregeerd (je kan boos zijn om allerlei redenen), mentaal is nog langzamer: de ene persoon heeft een andere mentaliteit dan de ander. Bovendien leidt een zekere mentaliteit tot emoties, die weer tot fysieke verschijnselen leiden. Ten slotte spiritualiteit: dit niveau stijgt boven mentaliteit uit. Het is verbindend voor mensen. Het denken in niveaus wordt trouwens niet normaal gesproken op school onderwezen. Jammer. Maar in de wetenschap en techniek is dit heel wel bekend. Zie bijvoorbeeld het OSI-protocol bij datacommunicatie. Ik was verrast toen ik het Transformatiespel leerde kennen: dat daar die niveaus in zitten. Ik heb het gespeeld, en ik begrijp dat dit zelfs commercieel wordt gedaan. Want het is echt goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@hestia. Over die berekenbaarheid. Dat is een idee uit de 19e eeuw, toen de differentiaalrekening flink opgang maakte. Men kreeg toen het idee, dat alles berekenbaar was. Dat idee is onderdeel van het Fin de Siècle- gevoel: dat de wetenschap compleet zou zijn.
Maar vlak na zo'n gevoel zie je altijd een revolutie komen. En die kwam! Rond 1930 met de quantummechanica, de chaostheorie, de onbeslisbaarheidsstelling van Gödel enz. De wetenschap werd vanaf toen gebaseerd op onzekerheid.
Er zijn mooie antwoorden gegeven. Laat ik even ingaan op wat een atheïst eigenlijk is:
Men zegt "daar is geen God" Men ontkend dus dat er een Macht over hen gesteld is.
Een bekend gezegde is wel: "Dat een atheïst een groter geloof heeft dan een die zegt dat hij/zij een christen is". Dit komt omdat hij/zij zich zelf vaak tegen komt als er iets gebeurd in zijn/haar leven waar ze zelf geen antwoord hebben. Dan denkt men "er moet toch wel IETS zijn".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spiritualiteit is meer een geestelijke ontwikkeling wat atheisten uiteraard ook in hoge mate kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord op je vraag is een gedicht van de Schotse dichter Robert Burns: My heart's in the highlands.
http://classiclit.about.com/library/bl-etexts/rburns/bl-rburns-myhearthigh.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de meeste mensen spiritueel zijn. De meeste mensen vragen zich toch af waarom we hier zijn, wat het doel van het leven is, wat er gebeurd als je sterft...

Zelf denk ik dat God ons geschapen heeft, en dat hij in ons heeft gelegd dat wij antwoord willen en nieuwsgierig zijn naar die vragen.