Staat er iets in de bijbel tegen porno?

Ervan uitgaand dat de acteurs getrouwd met elkaar zijn en keurige vaginale penetratiesex hebben of gewoon foto's van ontklede dames en heren? Het is een serieuze vraag, kwam erop na een vraag over internetfilters en er over een EO internetfilter werd gesproken. Adam en Eva liepen ook naakt en zijn zich wel gaan kleden maar dat was uit schaamte niet omdat God wilde dat ze zich kleedden toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K
Cryofiel
12 jaar geleden
Was sex niet uitsluitend bedoeld voor de voortplanting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Cryofiel, als je eens zou weten wat gereformeerde mensen zoal uithalen op seksueel gebied.....
er wordt dan wat afgezondigd. Maar gelijk hebben ze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is net zoiets als beweren dat alle dikke mensen gezellig zijn en alle donker gekleurde mensen lui.
slaat dus nergens op klaas!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat nergens op slaat zijn er geen gezellige dikke mensen of luie getinte, volgens jou...

Het beste antwoord

Ja, daar zijn tamelijk duidelijke teksten over in de Bijbel, zoals :
Efeziërs 5:3-5 Laat hoererij en allerlei onreinheid of hebzucht onder U zelfs niet ter sprake komen, zoals het heiligen past; ook geen schandelijk gedrag noch dwaas gepraat noch ontuchtig gescherts, dingen die niet welvoeglijk zijn, doch veeleer dankzegging. Want dit weet en erkent GIJ, dat geen hoereerder of onreine of hebzuchtige — hetgeen wil zeggen een afgodendienaar [te zijn] — enig erfdeel heeft in het koninkrijk van de Christus en van God.
en
Kolossenzen 3:5 Doodt daarom UW lichaamsleden die op de aarde zijn ten aanzien van hoererij, onreinheid, seksuele begeerte, schadelijke verlangens en begerigheid, welke afgoderij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de NBV vind ik (persoonlijk natuurlijk) het stukje uit Kolossenzen makkelijker te begrijpen: Kolossenzen 3: 5Laat dus wat aards in u is afsterven: ontucht, zedeloosheid, hartstocht, lage begeerten en ook hebzucht - hebzucht is afgoderij -, (6) want om deze dingen treft Gods toorn degenen die hem ongehoorzaam zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is ook duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al deze begrippen zijn zonder uitleg nogal vaag. Ontuchtigheid/schandelijk gedrag/onreinheid. Doodt daarom UW lichaamsleden die op de aarde zijn ten aanzien van hoererij, onreinheid, seksuele begeerte, schadelijke verlangens en begerigheid, welke afgoderij is. Hier kan ik echt niks van maken. Maar dat is een probleem dat ik wel vaker met de bijbel heb, zolang het zo vreemd is opgeschreven kan je er van alles van maken. Hoe doodt ik een lichaamslid? Of worden hier gedachtes mee bedoeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste MrTomaat, de Bijbel is inderdaad een boek dat niet altijd makkelijk te begrijpen is. Hoewel er steeds nieuwe vertalingen gemaakt worden blijft het moeilijk om de oorspronkelijke gedachten duidelijk te maken in taal die door iedereen direct begrepen wordt. Er zijn wel vereenvoudigde bewerkingen van de Bijbel (zoals 'Kinderbijbels'), maar die geven niet alles weer wat er oorspronkelijk in stond.
Vandaar dat er Bijbelcursus of Bijbelstudie gegeven wordt. Dan krijg je hulp bij het leren begrijpen van de Bijbel. Hier alvast wat uitleg. Ontuchtigheid betekent dat je jezelf niet goed in de hand hebt (je hebt geen 'tucht', oftewel discipline). Schandelijk is dat wat anderen niet goed vinden en schadelijk is niet goed voor jezelf. Onrein is gewoon 'vies'. Hoererij is elke vorm van seks buiten het huwelijk. En begeerte of begerigheid betekent dat je iets wilt hebben dat niet van jou (of voor jou bedoeld) is. 'Doodt uw lichaamsleden' slaat op gedachten, maar ook op je letterlijke lichaam. Je kunt je lichaam en je gedachten a.h.w. oefenen om minder met seks bezig te zijn. Bidden helpt daarbij. Maar het begint met de persoonlijke keuze om God gehoorzaam te willen zijn en Jezus na te willen volgen. Ik hoop dat je wat aan deze uitleg van mij hebt. Ik raad je aan om veel te lezen, en na te denken over wat je leest, om je woordenschat uit te breiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Ja, Adam en Eva schaamden zich omdat ze beseften dat ze naakt waren. Maar God heeft hen kleren gegeven:

Genesis 3: 21 "God, de HEER, maakte voor de mens en zijn vrouw kleren van dierenvellen en trok hun die aan."

Het is dus niet de bedoeling dat je je eigen naakte lichaam laat zien aan anderen (naast je levenspartner).

Toegevoegd na 2 minuten:
Zelf had de mens trouwens ook behoefte aan kleding.
Genesis 3: 7 "Toen gingen hun beiden de ogen open en merkten ze dat ze naakt waren. Daarom regen ze vijgenbladeren aan elkaar en maakten er lendenschorten van."

Ze bedekten dus hun intiemste deel. Je zou nu dus kunnen gaan discussiëren over de borsten van de vrouw, in dat geval adviseer ik je een retourtje Afrika te kopen. In de binnenlanden van Afrika is het redelijk normaal om alleen je lendenen te bedekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat eerste stuk zie ik dus totaal anders, als je je schaamt en iemand geeft je iets om te bedekken wil het toch niet direct zeggen dat diegene vindt dat je elkaar niet hoort te zien. Je kan dan toch ook gewoon stellen dat God een verlichting in hun schaamte gaf. Dat je je schaamt betekent toch niet perse dat het ook slecht is, ik zie schaamte eerder als iets wat overwonnen zou moeten worden net zoals jaloezie. In alles wat je hier aanhaalt zie ik nog steeds geen direct of indirect verbod op pornografie. Alleen als je dingen op een bepaalde manier wil interpreteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste stuk, wat jij totaal anders ziet, is dan ook eigenlijk uit zijn verband getrokken.
In het begin leven Adam en Eva in het paradijs (de hof van eden), waarin alles goed is.
Er is geen zonde. Ze mogen alles, behalve eten van één boom. Na verloop van tijd eten ze toch van de boom, met het kiezen voor iets dat niet mag 'ontstaat' dus eigenlijk de zonde.
Met dat ze er van aten bemerkten ze dat ze naakt waren en daar schaamden zij zich voor, zij wisten dat het niet goed was, zij wisten immers dat ze niet van die boom mochten eten.
Na hun keuze om van die boom te eten, krijgen zij 'straf'. In Genesis 3:14 e.v. worden achtereenvolgens de slang (die hun verleidde), de vrouw en de mens (man) gestraft. Zij kregen kleren en werden uit de hof van eden gezet, waar de man moest zwoegen op de akker om te eten. Het 'krijgen' van kleren was dus gevolg van een straf.
De straf is dat we niet meer 'normaal' om kunnen gaan met elkaar, als gevolg van de zonde.
(Waarmee ik overigens niet ontken dat God hun deze kleren gaf als verlichting van hun schaamte, maar slechts dat hij ze gaf omdat we kleren nodig zijn!) Ik ben het met je eens dat mijn aanhalingen geen direct bewijs gaven op het verbod van pornografie. Om daarop antwoord te geven zou ik je graag willen verwijzen naar Zondag 41: Zondag 41
Vraag 108: Wat leert ons het zevende gebod? Antwoord:
Dat alle onkuisheid door God vervloekt is1.
Daarom moeten wij die hartgrondig haten en rein en ingetogen leven2, zowel in het heilig huwelijk als daarbuiten3. 1 Lev. 18: 27-29. 2 1 Tess. 4: 3-5. 3 Mal. 2: 16; Matt. 19: 9; 1 Kor. 7: 10, 11; Hebr. 13: 4. Vraag 109: Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreuk? Antwoord:
Omdat zowel ons lichaam als onze ziel een tempel van de Heilige Geest is, wil God dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren1.
Daarom verbiedt Hij alle onreine daden, gebaren, woorden2, gedachten, begeerten3 en wat de mens daartoe verleiden kan4. 1 1 Kor. 6: 18-20. 2 Deut. 22: 20-29; Ef. 5:3, 4. 3 Matt. 5: 27, 28. 4 1Kor. 15: 33; Ef. 5: 18. De zondagen zijn slechts een samenvatting van Bijbelse teksten, de citaten kan je terugvinden in de Bijbelteksten daaronder. Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben, als je nog vragen hebt hoop ik deze verder te kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het eerste stuk, wat jij totaal anders ziet, is dan ook eigenlijk uit zijn verband getrokken." En dan bij mij gaan zeuren over interpretatie; hier geef je aan zelf iets soortgelijks te doen. Maar leg eens uit: Hoe is de mens op de hoogte van goed en kwaad, voordat deze de vruchten eet van de boom van kennis van goed en kwaad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad geen gelukkige woordkeuze, wat ik bedoel: er zit meer verhaal omheen dan dat je met 1 vers kan laten zien, ik heb dan ook niet mijn mening veranderd, alleen meer informatie gegeven. Een kleine poging om je tweede vraag te beantwoorden: De mens is op de hoogte van goed en kwaad doordat er een boom staat die 'de kennis van goed en kwaad' heet. (Gen 2:9 en Gen 2:17). Met dat God verbied de mens daarvan te eten zijn ze er van op de hoogte.
Als je er meer uitleg over wilt kan je denk ik beter een nieuwe vraag beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De termen "goed" en "kwaad" zijn dan wellicht wel bekend, maar de betekenis ervan wordt ze onthouden. Hoe kun je van ze verwachten dat ze zich ernaar gedragen? Ik kan iemand niet kwalijk nemen dat hij niet op de hoogte is van kwantummechanika, wanneer ik deze alleen de term heb gegeven zonder enige uitleg.
Porno staat natuurlijk niet letterlijk genoemd, maar met wat knip- en plakwerk kom je een eind.

Om te beginnen kunnen we naar die regels die ten onrechte als "de tien geboden" beschouwd worden, in Exodus 20:

"4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde."

Afbeeldingen überhaupt zijn dus al uit den boze, afbeeldingen van intieme activiteiten vallen hier ongetwijfeld ook tussen.

Uit hetzelfde hoofdstuk "14 Pleeg geen overspel. " In combinatie met Matteüs 5: "27 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.” 28 En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd."

Geen overspel. Naar een vrouw kijken met begeerte wordt gelijk gesteld aan overspel. Het hele punt van porno is juist om die begeerte op te wekken.

Zo zullen er ongetwijfeld nog meer dingen bij elkaar te halen zijn waaruit je zou kunnen zeggen "hierom mag het niet".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo he, over vrije interpretatie gesproken.. ""4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde." Afbeeldingen überhaupt zijn dus al uit den boze, afbeeldingen van intieme activiteiten vallen hier ongetwijfeld ook tussen." Jij citeert het tweede gebod zonder over de betekenis na te denken?
Lees zondag 35, Heidelbergse catechismus maar eens na: Zondag 35
Vraag 96: Wat eist God in het tweede gebod? Antwoord:
Dat wij God op geen enkele manier afbeelden1 en Hem op geen andere wijze vereren dan Hij in zijn Woord bevolen heeft2. 1 Deut. 4:15, 16; Jes. 40: 18, 19, 25; Hand. 17:29; Rom. 1:23-25. 2 Deut. 12:30-32; 1 Sam. 15: 23; Matt. 15:9. Vraag 97: Mag men dan helemaal geen beelden maken? Antwoord:
God kan en mag op geen enkele manier afgebeeld worden. De schepselen mogen wel afgebeeld worden, maar God verbiedt dat wij een afbeelding van hen maken of hebben om die te vereren of God daardoor te dienen1. 1 Ex. 34:13, 14, 17; Deut. 12: 3, 4; Deut. 16: 22; 2 Kon. 18:4; Jes. 40:25. Vraag 98: Maar zou men de beelden als 'boeken der leken' in de kerken mogen toelaten? Antwoord:
Nee, want wij moeten niet wijzer zijn dan God, die zijn christenen niet door stomme beelden1, maar door de levende verkondiging van zijn Woord wil laten onderwijzen2. 1 Jer. 10:5, 8; Hab. 2:18, 19. 2 Rom. 10:14-17; 2 Tim. 3:16, 17; 2 Petr. 1:19.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt, rjs88, het gaat in Exodus 20 alleen om het maken van afbeeldingen om te aanbidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Vrije" interpretatie? De tekst zegt letterlijk dat je geen afbeeldingen moet maken... Plaats je de door mensen opgestelde catechismus boven het woord van god? Meerdere verschillende opvattingen... Dat zal de reden zijn waarom er zoveel verschillende stromingen zijn gebaseerd op wat toch echt dezelfde brontekst zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees de bijbelteksten maar waaraan gerefereerd wordt. hier kun je uit opmaken dat het idd gaat om afbeeldingen van God of andere beelden om te vereren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees mijn antwoord, en je zult zien dat ik het ook meer aanhaalde als "op deze manier zou het bij elkaar gesprokkeld kunnen worden". Knip-en-plak werk zou niet zo shockerend moeten zijn voor een echte Christen - de meesten zullen zelf ook hun eigen interpretaties hebben bij de verschillende passages in de boeken waarnaar gerefereerd wordt (zo ken ik er maar weinig die bereid zijn hun ongehoorzame zoons te laten stenigen ondanks Deut. 21:18-21). Als je zelf de tekst naar eigen wens interpreteert, is het dus enigszins merkwaardig om op zo'n manier te reageren op iemand die andere mogelijke interpretaties aanwijst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens, je uiteenzetting is duidelijk, je geeft idd zelf aan met wat knip en plakwerk ;-) Geen beeld of afbeelding maken kan verschillend geinterpreteerd worden, volgens mij wordt dit duidelijk in de
NBG van 51. Wat porno betreft, zoals je aanhaalt kan mattheus 5:28
van toepassing gebracht worden. ;-) Een vraagje, waarom zeg je "ten onrechte de 10 geboden?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige plek waar god zelf een set regels geboden noemt is in Ex. 34. In Ex. 20 wordt deze benaming niet gebruikt. Als we opereren onder de aanname van een alwetende, regelgevende, almachtige god, dan lijkt het me niet meer dan logisch dan dat je hem niet "verbeterd" betreffende de aard van de door deze god zelf opgestelde geboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In vers 1 wordt naar de eerste tafelen verwezen.
Op de nieuwe tafelen worden de geboden geschreven van de eerste platen die je hebt stuk gegooid: 1 De Heer zei tegen Mozes: ‘Hak twee stenen platen uit, net als de eerste. Ik zal er de geboden op schrijven van de eerste platen die je hebt stukgegooid. Hieruit begrijp ik dat de eerste tafelen ook geboden zijn. Maar als je de eerste tafelen met de tweede vergelijkt, dan zijn er verschillen. interessante opmerking. ;-) Heb net even het volgende gevonden: http://bijbelstudie.110mb.com/BW/02Ex/Uitleg/Exodus%2020.pdf Interessant voor verder nazoekwerk. ;-)
Weet je ook waarom Adam en Eva zich schaamden?
Niet omdat ze in de eerste plaats naakt waren maar omdat ze gezondigd hadden tegen Gods wil. Het christelijke geloof zegt dat door die eerste zonde Satan vrijspel heeft gekregen in de wereld en we dus als zwakke mensen niet meer zonder zonde kunnen leven.
Iedereen doet zonde. Als mensen nu dus naakt lopen (na de zondeval) dan schamen we ons daarvoor omdat het direct andere gevoelens oproept: seksualiteit, lust... het roept juist zonde op.
Jouw vraag over die acteurs en porno. Wat denk je zelf? Wat heeft Jezus over onkuisheid gezegt?
Het gaat om de gevoelens van lust en begeerte die worden opgeroepen die slecht zijn.
Daarnaast zal een christen zich altijd afvragen, wat zou jezus hebben gedaan? Nee Jezus zou dit niet doen. Jezus leefde een leven voor de anderen, niet voor zichzelf. Jezus leefde met de Vader in zijn gedachten en in zijn Hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
porno gaat niet over liefde, maar over lust. dat is het grote probleem ervan. liefde is goed*) , en sex hoort daarbij. maar alles waar 'te' voor staat is slecht voor je. en zo is het ook met porno. vergelijk het met het drinken van een glas alcohol zo af en toe, en een alcoholverslaving met alle gevolgen van dien. hieronder wat links naar wat de bijbel erover zegt. in het algemeen: een aantal argumenten tegen porno kan zijn:
-door veel porno te kijken ga je het andere geslacht op een andere manier bekijken: je let veel minder op de persoon zelf. als je al een relatie hebt, kan je de interesse in je partner gaan verliezen
-je kan er verslaafd aan raken (zoek maar eens via google)
-risico: je besteedt er al gauw meer tijd en energie aan, dan aan dingen 'van God'.

zoals al in een eerdere post: er bestond natuurlijk in die tijd nog geen porno in de zin van films. maar een vergelijkbaar woord in de bijbel is bijvoorbeeld wellust. je kunt via www.biblija.net hierop zoeken

* ) wat de 'liefde' niet in zich heeft, is zelfs zinloos, en niet van God. een tip:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id17=1&m=1+Korinti%EBrs+13