Waarom slaan de kerkklokken elke zondag?

Elke zondag wordt ik wakker van de kerkklokken die aan het slaan zijn.

Mijn vraag is nu waarom slaan die kerkklokken want de mensen die er naartoe gaan die weten van tevoren al dat het begint.

Stel dat het een traditie is waarom kunnen/willen ze dat niet veranderen.

Ik wordt er soms helemaal gek van.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
31.3K
Kimath
12 jaar geleden
Dubbelglas of oordopjes een optie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Iedereen heeft tegenwoordig een klok of horloge. Dat luchtalarm is totaal overbodig geworden. Toch klinkt het soms ook wel feestelijk. Laat ze het daarom lekker op feestdagen doen, en niet elke vrije zondag dat je eens lekker uit wilt slapen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Door de oververhitte woningmarkt zijn velen, (ikzelf ook dus) richting een dorp verhuisd. Elke zondagochtend luiden hier dus ook de klokken. Ondanks de goede isolatie van de woning penetreert het geluid hard door dubbel glas heen. Persoonlijk vind ik het dus storend (haalt je uit je nachtrust na een nacht werken/stappen) en enorm achterhaald. Bovendien dient geen enkel doel meer in deze tijd. Door de voortschrijdende intelligentie zie je dat tradities en oude gebruiken afgeschaft c.q. vervangen worden. Sterker nog, in de stad (waar ik eerst woonde), zijn de moskee-speakers in 2015 al in de ban gedaan. Landelijk zie je het het met Zwarte Piet, het rookbeleid, schooluniformen, zomer- en wintertijd, etc. En dan dienen deze voorbeelden nog een doel. Kerklokken niet. Ik weet één ding zeker: wanneer ik iedere zondagochtend om 10 uur op een dak zou gaan staan met een megafoon, ik binnen no-time een prent aan mijn broek heb voor verstoring van de openbare orde. En een psychische onderzoek.

Het beste antwoord

In het christelijke geloof is zondag de rustdag, de dag
van gebed en bezinning. De klokken luiden dan als oproep om naar de kerk te komen. Dit is een gewoonte uit de tijd dat de mensen nog geen horloge hadden en zorgde ervoor dat iedereen wist dat er een viering aanstaande was.
Tegenwoordig is het dus meer traditie dan noodzaak.
De kerk laat zo nog iets van zich horen en in deze tijd van ontkerkelijking is dat voor hen zeer noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...dus voor slechtlopende internetbedrijfjes die een miljoen spamberichtjes de deur uit doen, heb jij ook wel begrip. Laten we ons in dat soort gevallen maar even niet aan de regels houden? Zoals ik de vraag las, was: waarom hebben zij niet te maken met de regels waar een bezitter van een scooter wél mee heeft te maken? Te veel geluidsoverlast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij stoort het niet, 1x in de week, maar ik geef alleen maar een antwoord op de vraag zonder veroordeling of goedkeuring
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens jou was het dus vroeger nodig, klokken te luiden, om de mensen op tijd naar de kerk te laten gaan. Als iemand ergens op tijd wou zijn, kon diegene dan niet zelf opletten hoe hoog de zon stond? Waarom waren er in de tijd van Jezus en zijn apostelen geen kerkklokken en waren de mensen wel op tijd in de tempel of de synagoge? Mij storen de kerkklokken trouwens niet. Ik ben zelf op die tijd al lang op en onderweg naar de bijeenkomst waar ik altijd heen ga voor de aanbidding. Dat is geen 'kerk' en er is geen toren met klokken. Maar er zullen vast ook wel mensen zijn die zich aan ons ergeren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rubro Ik vind dat je een heel erg goed antwoord geeft en hier een heleboel mensen mee vertegenwoordigd. En zo te zien ook een noodzaak: laten zien dat de kerk nog leeft en dat zijn armen open staan voor iedereen die dat nodig heeft... of heb ik het mis? Maar, afgezien dat het voor mijn buurvrouw dan een rustdag mag zijn; ik zit elke ochtend om 8 uur al rechtop in mijn bed omdat mijn buurvrouw keihard psalmen loopt te kraaien en met de deuren slaat, wanneer ik eindelijk om half 10 weer rust krijg, beginnen die klokken, no offence, maar dat is weinig rust op mijn enige rustdag...
Ik heb zelf geen last meer van de klokken, ben eraan gewend geraakt, zelfs verknocht, ik zou me geen Nederland kunnen voorstellen zonder dat gezellige geluid (ik woon tussen 4 kerken in).
... Ondanks dat mijn "heilige" dag op vrijdag is en Nederlanders mijn heilige dag altijd wel weten te vergallen. Ik vraag me af waarom ik altijd weer aanpas voor de ander, terwijl de ander is verleerd om plaats te maken voor mij. Ik ben volbloed Nederlandse, maar hang de Islam aan. Ben ik daardoor slecht? Evenmin als jullie kerkklokken. Gun mij ook mijn heil, rust en plezier.
Dit bericht is niet voor Rubro bedoeld, maar meer voor de mensen die intolerant tegenover haast alles staan, of dit nu mobieltjes, brommers, kinderen met kattekwaad, kerkklokken of moslima's zijn.

Andere antwoorden (7)

Ja dat is traditie, net zoals de schoolbel.
En waarom zou je een traditie evranderen, dan is het geen traditie meer. Die klokken zijn er waarschijnlijk al langer dan jij er bent, dus waarom zouden ze voor jou moeten stoppen. Want dan gaan je buren weer klagen dat ze wakker worden van de stilte die ze niet gewend zijn ;)
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
als er nooit tradities veranderd werden, sliepen we nog allemaal in grotten ;)
anneliez
12 jaar geleden
Ook weer waar, T leven is minder simpel dan ik dacht ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er nooit dingen worden verandert dan was er ook geen geloof geweest dus ook geen kerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat de schoolbel betreft: zelfs die is in volume aangepast zodat aangrenzende woningen er niet zoveel last van hebben. En zoals Kimath al zegt: afgedane tradities zijn er om veranderd/aangepast te worden, zeker bij deze wat decibels betreft. Als je zo aan tradities hecht, vraag ik me af of je boven een middeleeuws café wilt wonen. Zonder de geluidsoverlastregels van tegenwoordig.
anneliez
12 jaar geleden
Geen idee of ik dat zou willen, als er zo'n cafe bestond, zouden we daar aan gewend zijn, en niet beter weten.
Ik hebals kind naast een fabriek gewoond waarvan de machines dag en nacht zoemden. Wij hoorden het niet meer, logeetjes vroegen altijd wat dat voor n geluid was, wij moesten goed luisteren om te horen wat ze bedoelden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geluid zoals van machines die voortdurend zoemen, daar kun je aan gewend raken. Als er echter op zondagmorgen 'plotseling' klokken gaan luiden, dan valt dat op. Als je daar dicht bij woont kan dat hinderlijk zijn.
Ik weet trouwens niet waarom dat luiden van klokken is ingesteld. Het is niet van Bijbelse oorsprong.
Soms ga je op geluiden letten en dan kun je er steeds minder goed tegen.
Maar helaas, wij leven in een wereld vol geluiden, die lang niet allemaal even aangenaam zijn.

Jij kunt niet tegen kerkklokken.
Ik kan niet tegen gillende kinderen,
of knetterende brommers.
Of mensen die keihard in hun telefoon lopen te tetteren.

Allemaal geluiden die jij niet kan beinvloeden.

De oorzaak van de ergernis ligt toch vooral bij jou en niet bij de ander. Redenen om je te ergeren zijn er namelijk genoeg. De één ergert zich dood aan iets, terwijl de ander er schouderophalend aan voorbij loopt.

Op een gegeven moment zul je moeten leren accepteren wat je niet kan veranderen.
En dat geldt dus zeker voor kerkklokken.

Zelf gebruik al vele jaren Ohropax oordopjes.
Daarmee ben ik inderdaad begonnen als ik in het weekend wilde uitslapen.
Nu ben ik er aan verslaafd. Maar beter dat,
dan ergeren aan geluiden waar je niets aan kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gillen hoort bij kinderen, maar als het nu erg uit de hand loopt kun je de ouders erop aanspreken. Knetteren hoort bij brommen, maar er zijn wel degelijk wetten die het volume aan decibels aan banden leggen. Mensen die telefoneren in het openbaar kunnen ook irritant zijn,....wat let jou om er wat van te zeggen? Waarom zou er dus "zeker voor kerkklokken" een acceptatie moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, alleen doen die ouders er 75% van de keren dat die kinderen geluidsoverlast maken er helemaal niets aan, en wat zou je er ook tegen moeten doen? Gillen hoort bij kinderen, net zoals klokkenluiden bij kerken hoort.
Geluiden zijn er nu eenmaal en als we daar allemaal wat toleranter tegenover zouden zijn zouden we in een stuk prettiger klimaat leven binnen onze samenleving.
Mensen die in het openbaar bellen en roken zijn ook irritant, maar ze doen het toch. Zelfs op de fiets, waar rokers nog veel vervelender zijn dan onder het afdakje van een gebouw. En als een ouder persoon aan de telefoon is dan schreeuwt ie hoe dan ook die hele afstand over dus over welk aantal decibels heb je het? Als je er last van hebt; inderdaad: koop oordopjes! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...overlast die er bijhoort, ja, mee eens ....zoals onweer en bliksem kun je moeilijk op de bon slingeren. Voor al het andere zijn er echter regels. "Uw man is neergeschoten?? Had ie zijn kogelvrijvest niet aan dan? Stom!" (....oordopjes hetzelfde verhaal.) Het is toch niet zo dat je een regenjas aan moet schaffen wanneer je de deur uit loopt,.... alleen maar omdat je weet dat je buurman jou met een hogedrukspuit nat staat te spuiten. Dit soort dingen hebben wij toch allemaal met elkaar proberen te regelen? Je mag toch tegen die buurman zeggen?,....dat ie niet op jou moet richten? Dat geldt blijkbaar niet voor alle partijen?
Dat luiden van de bellen is om verloren zielen tot bekering te brengen. Betreffende klokkenluiders hebben daar het (gewoonte-)recht toe zolang ze niet tot de orde worden geroepen door de overheid. De overheid blijft in gebreke hier. Je hebt helemaal gelijk. Wat je eraan kunt doen? Klagen! Vraag het de mensen in Tilburg, die het deden, hoe hard dat opschiet (...met een sinterklaasmuts op kun je tegenwoordig nog veel maken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou de overheid dit soort 'geluidoverlast' dan wel moeten aanpakken als ze echte problemen moeten laten staan. Terwijl er zovele pgb'tjes van mensen moeten worden afgenomen door de bezuinigingen vindt jij dat ze voor de handhaving van een absolute rust veel geld moeten uitgeven. Dan zou de overheid wel meer zaken van geluidsoverlast kunnen aanpakken, zoals harde radio's op bouwterreinen, opgevoerde scooters en schreeuwende jongeren. Kortom, stel je niet zo aan, het is maar een keer per week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor scooters en radios in het openbaar zijn ook regels over hoeveel decibel het mag uitstoten.
Zover ik weet bij kerkklokken niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@scooterrijder
jij probeert mij in de schoenen te schuiven dat het terugdraaien van pgb'tjes in verband staat met handhaving van regels? Ik heb het helemaal niet over absolute rust! Ik heb het over regels die voor iedereen gelden,....dus ook voor de puntmutsen.
Het luiden van de klok is een oud verschijnsel bedoeld om mensen bijeen te brengen en ze naar de kerk te halen. Ik geloof inderdaad dat ongeveer iedereen in Nederland de gave heeft om de tijd juist af te lezen, maar waarom zou je daarom het luiden afschaffen? Het is een extra herinnering dat de kerk zo begint en een onderdeel van de Nederlandse cultuur.
Ik word ook elke morgen bruut gewekt doordat er drie hanen voor mijn slaapkamerraam hun stemgeluid doen weerklinken. Dat is voor mijn rust ook niet fijn, maar het herinnert me er wel aan dat ik uit bed moet om de kippen te voeren. Dat is het nut hiervan, want ik weet wel dat ik ze eten moet geven, maar mijn wekker wordt genegeerd, en naar de haan luister ik wel. Hiermee kan je het luiden van kerkklokken vandaag de dag ook vergelijken, een extra herinnering zodat mensen zich klaar kunnen maken voor de mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die mensen die naar de kerk toe gaan die weten dat allang en ik vindt niet dat ze mij daarmee hoeven te wekken want ik hoef dan niks te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien weten ze het wel, maar als de kerkgang een anders een gewoonte wordt, is een extra herinnering voor de mis toch niet slecht. Maar ik geef slechts antwoord op de vraag, u probeert er een betoog van te maken met redenen waarom we het klokkenluiden moeten afschaffen. Misschien is het systeem achterhaald, maar dat hoeft hog niet te zeggen dat het afgeschaft moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@johnwayne
...het is jóuw mening dat het door de beugel kan. Jij zal ook wel naar de mis gaan. Maar als mijn vrienden voor mijn deur een half uur toeteren omdat ik moet komen opdagen voor de wekelijkse pokeravond, en jij bent mijn buurman, zul jij je ook wel even achter de oren krabben. Hij heeft er last van 's morgens, kan ik begrijpen....maar blijkbaar zijn er geen regels voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is iets heel anders, jouw wekelijkse pokeravondje heeft niks met het cultureel erfgoed van Nederland te maken, de kerkklokken wel. Ik zou als ik jouw buurman was naar eerst naar de daders gaan in plaats van de overheid er de schuld van geven dat zij niets aan eventuele geluidsoverlast doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas geleden zijn de vliegroutes veranderd. Nu is het boven mijn huis een drukte door het overweldigende vliegverkeer. Ik vind deze herrie storend, maar ik ga hier ook niet over klagen. Lawaai heeft niks met de door jouw zo vaak genoemde sinterklaasmuts te maken, dat ligt aan de hele maatschappij. Mensen ergeren zich teveel aan dingen die toch niet veranderen, want zoals Sire al zegt, we krijgen een steeds korter lontje.
Er zijn in deze maatschappij veel mensen die willen laten horen dat ze er zijn en ongevraagd jouw territorium binnendringen; mensen met grote speakers in hun auto of sportuitlaten eronder, mensen die luid door hun telefoon kakelen in de trein of mensen die klokken laten luiden.
Het is vooral dat ongevraagd binnendringen wat irritatie oproept.
Het is vooral een nogal stupide manier om de aandacht op jezelf te vestigen. Het zou veel schelen als mensen eens begonnen in te zien dat zo hard schreeuwen meestal bevestigt dat ze geen boodschap van belang hebben.
Zolang dat zo is doe ik mijn best om het geluid van de ander te relativeren, dan heb je er het minste last van.

Antwoord is dus: die klokken slaan elke zondag om te demonstreren dat er geen boodschap van belang achter zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kerkklokken luiden op zondag, maar ook op doordeweekse dagen. Dit heeft met twee zaken te maken: vroeger had men of geen klokken, of men kon de klok niet lezen en tevens was dit niet alleen een oproep naar de parochie als uitnodiging voor een dienst, maar ook om iets bekend te maken. Bij huwelijken luidden andere (lichte) klokken en bij overlijdens juist zware klokken extra. Zo wist de gemeenschap dat er iemand ging trouwen of overleden was. Men kende elkaar zo goed, dat je niet hoefde te vragen om wie het ging.
Helaas kent de gemeenschap elkaar niet goed meer en gaat men zich storen aan het geluid van de klokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het luiden van de klokken is een nodiging voor iedereen. Als je er naar luistert hoor je, kom dan... kom dan... enz. Geef er gehoor aan! Verder een opmerking: die kerktoren met klok stond er wellicht eerder dan dat jij daar woont. Het komt vaker voor dat mensen naast een b.v. een boerderij gaan wonen en dan gaan klagen over de mestgeur. Of nabij een haven en dan klagen over het geluid van motorboten.
Niet klagen maar dragen....