Mag je van een atheïst zeggen dat hij geen moraal heeft?

Ik ben zelf een atheïst en ik volg het creationisme/atheïsme debat redelijk goed. Wat me wel eens opvalt is dat sommige (lang niet alle) gelovige beweren dat je zonder god geen moraal kan hebben. Ik erger me aan die uitspraak en dan denk ik: Ik moet oppassen met wat ik zeg anders beledig ik religieuze mensen(en dat mag niet). Maar zij mogen wel zeggen dat ik geen moraal heb.(en dus in feite dat ik slecht ben)
Wat vind jij mogen deze religieuze mensen dit zomaar zeggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Inderdaad, er zijn gelovigen die vinden dat je het verschil tussen goed en kwaad pas kunt onderscheiden als je je houdt aan bijbelse waarden. De arrogantie daar vanaf druipt is werkelijk stuitend. Maar dat zijn we wel gewend van dat slag.

Het doet me denken aan Balkenende die een tijd geleden in een interview zei dat je zonder geloof niet goed kunt functioneren. En zoiets regeert ons land, het zou verboden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Volgens mij is precies het tegendeel waar. Een atheist is iemand die meestal juist extra goed nadenkt over het leven en niet blind achter een of ander geloof aan loopt. En als je over de belangrijke dingen van het leven zelf nadenkt is het logisch dat je je dan juist meer bewust wordt van de waarden en normen, en dus meer moraal hebt/krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het mag gezegd worden. Er is geen wet waarin staat dat het niet mag...Of het terecht is, is een tweede....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liever geen moraal dan geen verstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?? ik snap hem niet..verklaar je nader........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juistem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Achtertuyn : leuk dat je het ff toelicht .....
Gelovigen denken vaak de waarheid in pacht te hebben en beschouwen om die reden vaak een andere opvatting als inferieur. dan bestaat gauw de neiging om de ander niet helemaal serieus te nemen en dan wordt het beledigend karakter van hun opmerkingen dus ook niet als iets serieus gezien.
Vergeef hen, want zij weten niet wat zij doen - denk ik dan maar.
Er zijn gelukkig ook gelovigen die de moed hebben om er een wat genuanceerder beeld van hun medemens op na te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(+1) Vergeef me mijn sarcasme, maar wat betreft die laatste twee regels: Ik ben ze helaas nog niet tegengekomen! ;-) (Of ik heb het niet gemerkt, dat kan ook!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe als Diogenes en neem een lantarentje mee.
Nee, en het zegt alleen iets over het moraal van de gelovige die deze uitspraak doet.

Het is kortzichtig, ongenuanceerd en nergens op gebaseerd. Je mag ervan uitgaan dat de mens per definitie normen en waarden heeft en per individu (gelovig of niet) kun je je mening naar boven of beneden bijstellen. Maar dan wel op fundamentele gronden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik volg het debat de laatste weken ook weer actief.

Zoals Dawkins (et al.) IMHO terecht beweerd is dat gelovigen denken een uitzonderingspositie te mogen claimen die het rechtvaardigd dat ze niet beledigd mogen worden(voorbijgaand aan het feit dat zij zich beledigd *voelen*).

Zoals Dawkins tevens terecht zegt:
Gelovigen niet lijken niet in te zien dat, de manier waarop zij het geloof interpreteren, door selectief (cherry picking, zoals Dawkins het noemt) dát uit het geloof op te pikken dat hen welgevalt, alles zegt over hun moraal. En niet andersom.

Dus: in plaats van dat het geloof hen hun moraliteit heeft gegeven, is de manier waarop ze hun geloof interpreteren juist een afspiegeling van de morele normen en waarden die ze bezitten.

Moreel besef is een menselijke eigenschap (geen religieuze eigenschap). Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat dieren ook een wat primitievere vorm van moraliteit hebben. Maar goed, dat is leuk voor een andere discussie wellicht... Alhoewel dat ook goed als argument aangedragen kan worden om moraliteit als eigenschap te duiden in de natuur.

NB.: "gelovigen": die gelovigen op wie het van toepassing is.

Toegevoegd na 1 uur:
Trouwens, om dus écht antwoord te geven op je vraag:
Ze mogen zeggen dat atheïsten geen moraal hebben. Maar het het wordt tijd dat religie uit de uitzonderingspositie, die het in de maatschappij heeft, wordt gehaald. De uitzonderingspositie die er voor zorgt dat religie onschendbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@TBL:
Geen probleem. De geste waardeer ik meer dan de punten. :)
Een atheist heeft nog veel meer moraal nodig dan een gelovige.
Een gelovige kan zich voor zijn doen en laten beroepen op zijn geloof. Een atheist moet het uit zichzelf halen.
Daarom staat speelt atheist in moreel opzicht in een hogere divisie dan iemand die zich daarvoor op zijn geloof beroept.

"But to live outside the law, you must be honest"
Bob Dylan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien ben ik kort door de bocht maar zeggen dat je (als je niet religieus bent) geen moraal zou hebben is hetzelfde als zeggen dat je geen schuldgevoel zou hebben (want je kan niets verkeerds doen). Dus dan ben je een psychopaat.
Ik denk dat zolang je dat niet bent, je prima in staat moet zijn het goede van het slechte te onderscheiden, al vind jij misschien andere dingen goed of slecht.
Ik vind daarnaast dat mensen die zich religieus noemen nu toch ook anders zijn dan bv 300 jaar geleden. Ook die mensen zijn anders over goed en kwaad gaan nadenken. Ergens onderweg zijn ook hun normen en waarden veranderd.
En wat te denken van bv de Italiaanse maffia. Allemaal heel katholiek, gaan braaf elke week naar de kerk enzo maar ondertussen doen ze vrolijk alles wat god verboden zou hebben. Hebben zij een wel moraal en jij niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een geliefd argument van die zelfvoldane gelovigen, maar als je geloven betudeerd, dan overdonderd door het immorele handelen en denken van de religie. Ik bestudeer thans het christendom vanaf het begin, maar ik ben soms dagen depri wat er allemaal fout is gegaan. De Jodensterren zijn ingevoerd door de RK kerk, met precies dezelfde bedoeling als die Hitler had toen hij de jodensterren weer actueel maakte.
Moord, afpersing en onderdrukking kenmerkt het pad van het christendom en met de Islam is het niet veel anders. Christen zijn lid van een criminele organisatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mogen gelovigen dat zeggen. Ze hebben alleen ongelijk.

Ik vind het jammer als iemand zo'n beperkte blik heeft dat hij denkt dat moraal niet mogelijk is zonder religie, maar ook zo iemand heeft wat mij betreft de vrijheid dat te vinden.