Wat betekent het woord Easter [de Engelse naam voor Pasen] op zich?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt: waar komt het woord oorspronkelijk vandaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist

Het beste antwoord

Pasen staat in de christelijke traditie bekent waarin de dood wederopstanding worden herdacht.

Het NL woordje pasen is afgeleid van de engelse benaming easter dat een veel diepere en meer traditionelere betekenis heeft.

Het originele feest van easter voert terug op rituelen die een heidens oorsprong hebben zoals de paasvuren, het verstoppen van geverfde eieren en de paashaas.

Heksen schilderden de eieren rood omdat het een teken is van de vruchtbaarheid.

Het teken van vruchtbaarheid is ook al in vorige antwoorden genoemd net zoals het engelse woord easter is afgeleid van "ostara" .

Wat de paasvuren betreft was het vroeger de gewoonte om de eerste zaterdag na 21 maart hout te sprokkelen en in brand te steken, de mensen knielden rondom het vuur en smeekten de germaanse godin van de schemering sunna om de lente terug te brengen.

De dag nadien kwamen ze wederom bijeen en keken naar de opkomende oostelijke zon en dankte ze.

Veel eieren werden aan deze lentegodin geoffert als teken van het ontkiemende leven.

In de twaalfde eeuw werd het ei opgenomen in religieuze readities waarin werd verwezen naar jezus opstanding als nieuw leven.

Dat allerlei heidense zaken nog aanwezig zijn is niet vreemd, eigenlijk zijn ze nooit weggeweest.

Sommige kerken hebben het bij proces van bekering slim gebruik gemaakt van heidense feesten door ze simpelweg in de eigen viering van hert geloof te passen.

Daarom maakten ze het zich makkerlijk om de heidenen te dwingen om over te stappen naar hun religie om zo hun macht te vergroten.

Wie houd van meer leesplezier kan terecht op onderstaande link. ;-)

http://www.denachtuil.eu/ostara-eostre-pasen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

het betekent gewoon pasen, Christmas betekent toch ook gewoon kerst.
het woord easter zelf is volgens engelse en duitse ethymologie afgeleid van de germaanse lentegodin Ostara
volgens romeinse talen is het afkomstig van Pascha die weer afkomstig is van het festival Passover

Toegevoegd na 1 minuut:
passover is het joodse feest Pesach
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraagsteller wist heus wel dat Easter pasen betekende... zoals je ook al in zn vraag kon zien...
Wat hij/zij bedoelde was waar het woord vandaan kwam... en dat heb je wel weer goed uitgelegd ;-) toch een plusje voor jou:)
Het komt van Ēostre, een godin uit het Angelsaksische paganisme, waarnaar in het oud-duits een maand was vernoemd, die samenvalt met ons huidige April. De festiviteiten ter ere van Ēostre zijn inmiddels (zoals te doen gebruikelijk) vervangen door een Joods-Christelijk feest, namelijk Pasen (Pascha).
13 jaar geleden
Het stamt af van de naam van de godin van vruchtbaarheid en lente: Austron. Oorspronkelijk was pasen het feest van de zonnewende, het tijdstip waarop de dag weer langer duurt dan de nacht. Austra = schijnen. Later hebben Anglo-Saksische christenen de term overgenomen voor het feest van de verrijzenis van Christus. De andere landen gebruiken er de variant van het Latijnse Pasche voor.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik nu altijd gedacht hebben, dat de zonnewende in December plaats vond, i.v.m.het lengen der dagen.
Amadea
13 jaar geleden
In december is de kortste dag, waarna de dagen weer lengen. Maar dan blijft het eerst nog een tijd langer nacht dan dag. In de lente en in de herfst zijn op een gegeven moment dag en nacht even lang. Dat wordt equinox genoemd. Met zonnewende heb ik klaarblijkelijk een verkeerde vertaling gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle landen hoor. In het Duits heet het Ostern bijvoorbeeld.
De Duitse en Engelse benaming voor pasen, "Ostern" en "Easter"', zijn te herleiden tot het Oergermaanse woord voor het oosten. Maar er wordt ook wel beweerd dat 'Easter' is afgeleid van de naam van de godin Ostara.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in feite helemaal geen bijbels feest, Dat is/was Pascha wel. Dat was nl de dag dat Jezus zijn volgelingen opriep Hem te herdenken met het ''drinken van de beker''. HET teken van het nieuwe Verbond.
Maar de kerk heeft daar de doop van gemaakt, wat nergens in de Bijbel te vinden is als verbondsteken!!
Dit Pascha werd verboden door de RKK en Constantijn (omdat het te ''joods'' was), de ''bekeerde'' zonnekoning, die nog wel even zoon en vrouw afslachtte.Zo komen Kerst en Pasen in de Bijbel niet voor, maar zijn het heidense feesten met een rooms smaakje.

Toegevoegd na 12 uur:
Hoe dan ook, Ishtar betekent godin vd vruchtbaarheid. http://nl.wikipedia.org/wiki/I%C5%A1tar_(godin)