Waarom begint het het ONZE VADER-gebed met: In de naam van de vader, de zoon en de heilige geest?

Dus waarom wordt het gebed uitgesproken namens God en Jezus??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Izmo@ heeft gelijk

Het beste antwoord

De vraag klopt niet. Het Onze Vader begint gewoon met de tekst "Onze Vader". De tekst die jij geeft wordt in de rooms-katholieke kerk uitgesproken bij het kruis-teken. Dat is een zegenbede waarmee je aangeeft te te willen verenigen met de heilige Drie-eenheid: Vader, Zoon en heilige Geest.

Toegevoegd na 1 minuut:
te te = je te
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel niet-katohlieken gaan voordat ze het onze vader gebed doen, ook eerst nog 'in de naam van de vader, de zoon en de heilige geest' zeggen. dus niet alleen bij katholieken is dat.
Amadea
13 jaar geleden
Nog nooit heb ik de combinatie van die twee teksten horen uitspreken door protestanten (waar ik er zelf ook één van ben). Welke niet-katholieken ken jij dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@amadea: +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks. Ik ken het inderdaad uit de RK kerk. De link gaf een mooi antwoord. Het is voor mijn gevoel echter wel een belangrijke toevoeging aan het gebed. Als men dit daadwerkelijk massaal zou willen, leven als Jezus, komt ie in feite terug... Boeiende gedachte....

Andere antwoorden (2)

Omdat Jezus de brug tussen God en de mensen mogelijk heeft gemaakt. Wij praten via hem met God. Wij leven alleen omdat hij daar voor ons pleit bij God. Dus vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het Onze vader begint m.i. met Onze vader, die in de Hemelen zijt...; iedereen kan dit gebed uitspreken, want dit gebed heeft Jezus zijn discipelen gegeven.

In naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest komt er helemaal niet in voor.
Bronnen: