Het priesterboord is een herkenningsteken voor met name Rooms-katholieke en Anglicaanse geestelijken, maar ook predikanten van bepaalde Protestante Kerken willen het nog wel eens dragen.

In de Nederlandse kerkprovincie is het een verplicht onderdeel van de klerikale kledij[1]. In Nederland dragen de wat oudere geestelijken meestal liever burgerlijke kleding en als herkenningsteken een kruisje. In België wordt het boord relatief weinig gedragen, door alle geestelijken.

Vroeger droegen priesters bijna uitsluitend de soutane, waarop het boord werd gedragen. De soutane wordt echter minder vaak gedragen dan vroeger (voor het Tweede Vaticaans Concilie), hoewel de jongere Nederlandse priester 'bij gelegenheid' de soutane juist weer wat vaker draagt. De kleur van de soutane was zwart en om de hals droegen de geestelijken een witte kraag.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarmee onderscheidt de Pastoor zich v.w.b. uiterlijk van anderen. Als je dat boortje ziet weet je meteen: Da's meneer Pastoor. In de rechtelijke macht hebben ze daarvoor befjes.....

Toegevoegd na 3 minuten:
Een 'boortje' is naatuurlijk wat anders als een 'boordje', maar dat begreep je al!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter onderscheiding.
Jezus Zelf ondersceidde Zich vnl door zijn daad, ipv gewaad.Hij vernederde zichzelf, ipv zich dmv herkennende kledij te verhogen.