Waarom toon je in een kerk eerbied door je schoenen/pet (etc) uit/af te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7.3K

Antwoorden (5)

In de kerk hoef je je schoenen niet uit de doen. Als je als toerist een grote kerk of kathedraal binnenstapt (om die te bezichtigen of een kaarsje te branden), is het wel zo respectvol om je pet / hoed / muts af te zetten. Dat is gewoon een teken van respect voor de religie, voor God, voor de gelovigen.

Maar er zijn kerkgenootschappen in Nederland waar het dragen van een hoed voor een vrouw juist weer verplicht is, bijvoorbeeld tijdens de diensten van bepaalde streng christelijke stromingen in de gereformeerde kerk. Daar ben je als vrouw of meisje respectloos bezig als je géén hoedje draagt.

Ook in de synagoge is het dragen van een hoofddeksel de gewoonte. Joodse mannen dragen een keppeltje, uit eerbied voor God. Zij vinden het respectloos om zonder hoofddeksel voor God te verschijnen.

In een moskee moet je wel je schoenen uittrekken. Ook in een Boeddhistische tempel draag je geen schoenen. Waarom dit allemaal zo is? Traditie, cultureel zo gegroeid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is toch omdat god vanaf boen kijkt en het niet netjes is dan een pet op te hebben en god dan niet goed door kan dringen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige christelijke kerken moet je wel je schoenen uitdoen,ik snap dat het respectvol is etc maar vindt de reden waarom het respectvol is een beetje faag maar dat het uit cultuur / tradities komt kan idd kloppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja bij ons lopen ze ook, de hoedjesbrigade. maar ik dacht altijd dat ze dat hoedje alleen buiten ophadden en het in de kerk zouden afzetten. of is dat niet zo?
In het NT staat dat er een zekere orde is, God-Jezus-man-vrouw.
de vrouw toont haar onderdanigheid aande man door het dragen van een hoofddeksel, liefs geen hoed, want dat is juist een teken van trots en verheerlijking, en het moet juist nederigheid bewerkstelligen.
De gerechtvaardigde man wordt gezien als gelijkwaardig aan Jezus en moet daarom juist blootshoofds bidden etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de schepper (mocht die al bestaan) toon je gewoon eerbied. Je buigt, je knielt, je slaat een kruis, je zet je pet af en doet je schoenen (moskee) uit.
In Japan gaat ook niemand met zijn schoenen aan naar binnen en dan spreek je overe gewone particuliere personen. Laat staan t.o. de schepper.
En niet vergeten te buigen in Japan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je komt in "het huis van God". Als je in iemands huis komt doe je , als je fatsoen hebt, ook je berenmuts , oorkleppen, wanten,bivakmuts af / uit . Dat is 'n vorm van eerbied voor de bewoner .

Toegevoegd na 1 minuut:
Als iemand op het boerenland woont , trek je OOK je blubberschoenen uit .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdbeddeking (pet) is aso, en het is meer van de isam en dus niet bij een kerk denk ik.