Zijn god en allah hetzelfde opperwezen?

Even aangenomen dat ze bestaan, zijn het dan dezelfde goden of zijn het neefjes of zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Antwoorden (9)

ALS er een god-wezen bestaat, dan is he tlogisch om aan te nemen dat deze tween dezelfde figuur zijn.

Ook als je de koran en bijbel naast elkaar legt, zijn er veel overeenkomsten in de verhalen hierin opgenomen. De grootste verschillen liggen in de vraag of Jesus nu wel of niet de zoon van god was, en of mohammed een profeet was.

Allah betekend in het arabisch natuurlijk ook gewoon god.

Dus ik zou zeggen: Ja, we hebben het over hetzelfde wezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, uit de bijgeleverde documentatie blijkt dat daarvoor de specificaties te sterk verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is hetzelfde wezen.

Los van het feit dat moslims Jezus als profeet zien, zijn beide godsdiensten afkomstig uit dezelfde monotheïstische hoek, waar ook het jodendom al sinds mensenheugenis in zit.

Het verschil tussen de drie is:
- het jodendom wacht nog op de messias;
- het Christendom heeft Jezus als messias gehad.
- De Islam kent Jezus als profeet, en Mohammed als soort messias.

Eigenlijk is het dus exact hetzelfde geloof, alleen de invuling ervan is in de loop van de tijden veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens gelovigen zelf gaat het om hetzelfde opperwezen. Daarbij beschouwen christenen het nieuwe testament als het 'vervolg' op de tenach, en beschouwen moslims de koran als 'vervolmaking' die beide eerdere geschriften vervangt. Niet alleen het opperwezen zou dezelfde zijn, ook sommige hoofdrolspelers delen ze. Zo speel Abraham voor alledrie de godsdiensten een belangrijke rol, en zien moslims Jezus als profeet van allah.

Overigens: we hebben het hier over de god Jahweh, maar er zijn voorschriften voor gelovigen om die naam niet te gebruiken. Omdat het om de enige god zou gaan, noemen joden hem 'Adonai' (= 'Heer'), noemen christenen hem 'God' of 'Heer' (behoeft geen vertaling) en noemen moslims hem 'Allah' (= '*de* god', in tegenstelling tot 'lah', wat 'god' of 'een god' betekent en zou suggereren dat er nog andere goden zouden kunnen zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik ga kijken naar gebruikte symboliek valt het mij op dat de één een zonnegod is, en de ander een maangod. Ze zijn allebei afkomstig uit voorliggende pantheons, maar niet dezelfde god.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt helemaal is exact hetzelfde, Jahweh ook, en nog veel meer, Brahman ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allah betekent god
Over het algemeen genomen zijn deze twee woorden titels en GEEN NAAM. Er zijn ook meerdere goden.
De naam van de ENIGE WARE GOD heeft men met de tijd in onbruik laten komen.
Onwetendheid met betrekkng tot de WARE GOD, DE SCHEPPER en zijn vijand, die dit heeft gedirgeerd, hebben mensen de aanduiding GOD in een perspectief geplaatst die de verhouding met hem heeft geschaad.
Maar als men over GOD spreekt in zijn belevenis, wie bedoeld hj dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft een andere naam voor "zijn opperwezen"
Uiteindelijk is er maar een God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn ogen zijn god en allah hetzelfde oppermachtig, onvergelijkbaar,onbeschrijvbaar,onzichtbaar,onvindbaar,
onverklarbaar.... wezen.
ik vind nogsteeds jammer dat micheal jackson doodging moet ik eerlijk zeggen.