Waarom schrijven mensen die niet in god geloven god toch met een hoofdletter?

Ik doe het namelijk expres niet. En niet om iemand op zijn of haar tenen te trappen. Maar gewoon omdat ik geen reden zie god met een hoofdletter te schrijven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe schrijf jij Sinterklaas?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je Sinterklaas bedoelt in de zin van Sint Nicolaas de man die echt bestaan heeft met een hoofdletter. Als je die man met een neppe baard bedoeld die hier op z'n stoomboot aankomt toch echt met een kleine letter. Volgens mij snappen jullie de strekking van de vraag niet. Volgens iemand die niet in god gelooft is god een fictief persoon, en zou het dus ook niet met een hoofdletter geschreven hoeven worden. Net zoals je sinterklaas de verkleedpartij ook niet met een hoofdletter hoeft te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, omdat je als je het over Sinterklaas hebt, je refereert naar de echte persoon (die nu al overleden is maarja een overleden oma schrijf je ook nog steeds met een hoofdletter)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in fictieve boeken worden hoofdletters gebruikt: Suske & Wiske, Pinkeltje, Kabouter Plop, enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat je het express niet doet zegt al alles
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom? nou als je het zelf niet snapt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Sinterklaas' als naam is een zelfstandig naamwoord? Hoe kom je daar nou bij? 'Sinterklaas' als naam is, zoals de term 'als naam' al zegt, een naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender...wie zegt dat God een persoon is??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoon of geen persoon, dat maakt toch niet veel uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender en @naatje: We hebben een aantal van jullie reacties verwijderd, aangezien het teveel uit de hand liep. We willen jullie vriendelijk vragen het hierbij te laten en niet op de man te spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima.

Het beste antwoord

Het gaat er niet om dat 'God' (voor deze éne keer met een hoofdletter) een eigennaam zou zijn, dan zouden mensen niet ook 'U', 'Hij', 'Hem', 'Zijn' etc. schrijven. Het gaat hier om een aparte 'regel' (met 'regel' tussen aanhalingstekens omdat de Nederlandse taal helemaal niet zo extreem geregeld is als veel mensen denken) voor het aanduiden van een opperwezen.

Als je - zoals ik - het niet letterlijk over een bestaand opperwezen hebt, dan is er geen reden om die 'regel' (eigenlijk een taaladvies) over het aanduiden van een opperwezen met een hoofdletter te volgen.

Overigens denk ik niet dat er zoveel ongelovigen zijn die 'god' met een hoofdletter schrijven vanwege een obscuur taaladvies. Dat lijkt me typisch een rationalisatie achteraf.

Volgens mij heeft het een hele andere reden. Gelovigen gebruiken een hoofdletter voor 'god', en veel ongelovigen hebben het idee dat religies een soort speciaal respect moeten hebben. Dus gebruiken ze de hoofdletter waarmee gelovigen de grootsheid van hun god aanduiden, zelfs al geloven ze niet eens in het bestaat van die god, laat staan dat ze die god groots vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

Spelling :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een regel van de Nederlandse taal. Je mag weigeren hoor, maar feitelijk schrijf je het dan niet correct.

het zij je vergeven:P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigen naam misschien..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigen naam van wie? Van iemand die niet bestaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ik ben agnost ja. Maar zo lang niet bewezen is dat hij bestaat geloof ik er niet in. Maar ik sluit het niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zeg je dat hij niet bestaat, als je agnost bent. zeg dan gewoon eerlijk dat je het niet weet, he
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb jij serieuze lees problemen javid. Ik geloof niet dat hij bestaat, maar ik sluit het niet uit. Snap je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ deboender: je kan niet zeggen ''iemand die niet bestaat'' je dient te zeggen ''iemand waarvan IK het bestaan betwist''..ik bedoel JIJ gelooft er niet in..maar iemand anders weer wel.dat is net als je zegt ''groen is lelijk'' , nee JIJ vindt dat.. das wat anders....je kunt jouw eigen mening niet opdringen aan anderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestaan kabouters? Bestaan eenhoorns? Bestaat de hemelse theepot? Bestaat de groene draak die zich aan exact de andere kant van de zon verschuilt voor onze telescopen? Mijn antwoord is: nee, die bestaan allemaal niet. Hoeveel mensen er ook in geloven. En voor goden, inclusief de christelijke god, is mijn antwoord hetzelfde, op dezelfde gronden.
Zeus is een god. Ook Allah is een god, en God is een god.

De christelijke god is een god die God heet. Vandaar de hoofdletter.

Bij mij is het soms de macht der gewoonte, het herhalen van het vertrouwde woordbeeld. Dan schrijf ik ook dat Hij iets deed, als het over God over over Jezus gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede motivatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja oké. Maar volgens iemand die niet in god gelooft is het toch onzinnig om toch een hoofdletter te gebruiken. Al helemaal voor 'hij'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeus is een god die Zeus heet. God is een god die Jhwh heet (of noem eens een spellingsvariant) maar wiens naam niet mag worden uitgesproken door zijn volgelingen. Waarom dan toch de hoofdletter? Omdat gelovigen daarmee respect voor hun opperwezen uit willen drukken. Op dezelfde manier zijn er ook gelovigen die over de 'Here' of zelfs de 'HEERE' schrijven. Net als deboender zie ik geen reden om dat hoofdlettergebruik over te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Volgens mij hoort dat gewoon bij de spelregels van onze taal. In dan verband heb je het ook over Hem.

Toegevoegd op 18-06-2009 23:48:12
in dat verband
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de spellingcontrole zegt dat ik het woord fout schrijf als ik het niet met een G doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed, altijd luisteren naar je computer ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D lieverd niet. maar dyslexie is niet makkelijk dus doe altijd verbeteren wat het ding zegt dat ik moet verbeteren. ;-)
Een naam schrijf je met een hoofdletter. Dus God word met een hoofdletter geschreven.

Mijn mening is dat ik een naam van (een) God uit respect met een hoofdletter schrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schrijfwijze van G0D, is bij mij dus: Hoofdletter g nul hoofdletter d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gezegd gewoon omdat het 'volgens Van Dale' (met hoofdletters - ook niet altijd een onfeilbaar instituut trouwens) nog zo moet (dus God, maar ook Hij, Hem en Bijbel), en dat is gewoon een soort automatisme geworden. Met respect of gebrek daaraan heeft dat in elk geval voor mij niks te maken. Meer hetzelfde automatisme dat ik gebruik om Nederlands en Belg en Griekse en Karel met een hoofdletter te schrijven.
Maar het is niet zo dat als ik het een keer verkeerd doe ik daar bewust een statement mee heb ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat god zonder hoofdletter staat voor een willekeurige god. God met een hoofdletter staat voor de schepper volgens de bijbel. Los van het feit of je erin gelooft. Iets met een kleine letter schrijven als je ergens niet in gelooft is een niet-bestaande taalkundige regel die jij zelf bedacht hebt.

Toegevoegd op 19-06-2009 17:08:17
Toevoeging:

Je hebt dus verschillende goden (kleine letter). Bijvoorbeeld de volgende goden:

- god van de eeuwige liefde: deze god heet Eros
- god van de zee: deze god heet Neptunus
- god van de oorlog: deze god heet Ares

Ook al geloof je niet in Eros, in Neptunus of in Ares, je schrijft hun namen met een hoofdletter.

Zo heb je ook een god die het opperwezen van het christelijk geloof is, de schepper uit de bijbel: deze god heet God. (Zie ook mijn vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/opperwezen-christelijk-geloof-gewoon-god.10258 )

Ook hier geldt: Ook al geloof je niet in God, je schrijft zijn naam met een hoofdletter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem deze god (zie geen hoofdletter) waar mensen in geloven ook met gewoon zelfstandig naamwoord, om direct duidelijk te maken dat ik eerbied heb voor de persoon die er in gelooft, maar dat ik deze entiteit niet onderken als 'personificatie'. Net als ik een fictieve persoon in een boek niet 'Hoofdrolspeler' noem. Immers, de gelovigen zelf noemen hun god slechts met naam God, ter bevestiging dat je hem onderkent. Als ik hem met een hoofdletter zou schrijven, onderken ik hem en dat kan ik niet. Daarom zal ik ook altijd duiden op deze entiteit als een zelfstandig naamwoord: een god, je god, deze god. Dit is niet om af te doen aan de mensen die er wel in geloven, maar om duidelijk te maken dat ik dit niet doe en dus ook niet op de lijst sta om 'bekeerd' te worden.

Veel mensen zeggen al gauw: Ik geloof niet in Hem. Tja, in wie ook al weer niet? Nou die heer in de hemel die alles bepaalt. Dit zijn de mensen die uiteindelijk a moment suprême toch zullen gaan bidden. Met andere woorden, ze zeggen niet te geloven, maar geloven wel in het bestaan van de entiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de woord God ook zn naam is en namen schrijf je met een hoofdletter

Toegevoegd op 19-06-2009 09:14:28
en het heeft trouwens niets mee te maken met geloof

alleen binnen de kader van je kromme visie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent echt een dwaas jongen. Niet te geloven. Ik geloof niet - god bestaat niet - dus het is geen naam. Wanneer krijg je deze gedachte spiraal nou eens in die domme kop van je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deboender, dat je niet gelooft dat god bestaat heeft niets mee te maken met elementaire gramatische regels van moderne talen. je mag wel met je kop tegen de muur slaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de elementaire grammaticale regels van de Nederlandse taal is het gewoon correct om 'god' zonder hoofdletter te gebruiken op de manier die deboender bedoelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
javid je faalt. Ga maar weer iets anders doen. @guidance javid is ook gewoon dom, ik noem het gewoon zo omdat hij het is. De zin "alleen binnen de kader van je kromme visie" was voor mij wel de druppel van zijn onzin opmerkingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
faal in wat, in je ogen? :) boeit me echt niet... of je nou doet wat ik zei verandert er toch niks. tenzij je je eigen taal ontwikkelt waarin naamwoorden met kleine letters worden geschreven Guidance, hij noemt me dom omdat ik noemde hem krom, en het klopt ook anders zou hij mij niet dom noemen :) SuzyQ ja, ik weet het. maar hij vroeg "waarom schrijven mensen god met een hoofdletter?" ja, omdat de woord god in dit geval de naam is, dus het gaat over de naamwoord en die worden volgens elementaire gramatische regels met een hoofdletter geschreven.... de woord 'absoluut' kan ook in normale zin met een kleine letter geschreven, maar als het met een hoofdletter is geschreven dan is het al een naamwoord... is het nou zo moeilijk, dat ik het 2 keer moet uitleggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en trouwens, krom omdat je niet eens zelf weet waar je het over hebt... er is absoluut geen verband tussen je ongeloof in gods bestaan en gramatische regels van de taal... je mag wel geloven of niet geloven, haha, dat zijn maar kinderspelletjes :) je geloof niet in het bestaan van god want het is niet bewezen terwijl dat wat niet bewezen is is het bestaan van god. jammer dat je niet ziet hoe idiotisch het lijkt... je noemt het met verschillende woorden, je maakt er rondjes en hebt het niet door. zelf voor je ogen zie je het niet. want je komt niet verder dan binaire logica: god bestaat wel, god bestaat niet. pff, die heb ik paar honderden levens terug gehad, en je hebt nog meer nodig om alleen maar beginnen te snappen, dat je het helemaal niet snapt :) en dat zal pas de eerste stap zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"alleen binnen de kader"
"dat god bestaat heeft niets mee te maken"
"dom omdat ik noemde hem krom"
"omdat de woord"
"de woord ‘absoluut’"
"hoe idiotisch het lijkt"
"je noemt het met verschillende " etc. javid, denk je nou serieus dat ik jou serieus neem? Kijk nou even naar je eigen spelling. Denk je nou serieus dat iemand jou op je woord gelooft? Met je paar honderd kansloze nutteloze levens. Sneu persoon. Echt sneu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, de boender, ik weet wel zeker dat je het niet serieus kan nemen, daar maak ik juist gebruik van))))) je maak je druk over de spelling (ja, nl is niet mijn eerste taal, ook niet tweede, ook niet derde) dat zegt al genoeg. er is iets meer in tekst dan allen maar woorden, gozer. ik lach ook als ik een zandkoreltje op het strand zie die praat over het bestaan van absoluut en die denkt dat hij over god weet. en die zegt dat god niet bestaat, of wel bestaat. je kan je eigen 70 jaar niet een bepalen, wat lul je over absoluut hier? je leeft je zielige tijdsperk en je denk dat je iets weet van de universe, of het bestaan zelf. je kan niet eens het leven van de zon zich voorstellen. je arrogante instelling is de enige bron van je energie, en je zuigt het. zoals je zuigt alles wat jou aan jou wordt gegooit. bijvoorbeeld nu door mij. honderden levens was maar een grapje, maar je snapt het toch niet, zijn ook niet voor jou bedoeld))) ik begrijp dat je kromme visie voor jou van binnen heel strak en logisch lijkt te zijn, maar dat is dan alleen de behang op je muren. zoals ik al zei je mag met je kop tegen die muren slaan, dat is ook blijkbaar de bedoeling want dat doe je nu en hier (pratend over absoluut en zijn bestaan of/en niet bestaan), maar je kan nooit verder zien dan je eigen horizon. ik heb het niet verzonnen, zo is het eenmaal. dus je mag gerust alles wat je niet snapt, of alles wat voor jou te veel en te hoog is, of alles wat niet in je kromme visie past, aan de kant zetten met welke redenen dan ook. maar je kan een ding zeker weten. JE WEET NIKS OVER GOD. van mij mag je duizenden levens leven, je komt toch hier op terug... en tot die tijd, alles is krom in je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, dit alles vanwege het wel of niet gebruiken van een hoofdletter? Zijn het nou de spellingsregels die JaVid zo hoog zitten, of het erkennen of ontkennen van het bestaan van een bepaalde god?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehe, nog eentje die naar de vinger kijkt ipv de maan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee SuzyQ dit alles omdat het soms grappig is te zien, dat iemand denkt dat er niets meer is achter de horizon... vooral als die iemand zelf niet verder kan uitkomen dan de grenzen van de simpelste booleanse logica :) maar jah, tegen wie zeg ik het, je kon ook niet meer dan twee varianten bedenken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komt naar mijn idee alleen maar poep uit je mond, Javid. En sowieso kom je niet serieus over als je je druk maakt over "gramatische" regels hebt, terwijl je vele woorden fout spelt.
Ik zou eens wat aan je grammaticale vaardigheden doen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:) oh, alweer? ga maar nog een keertje lezen als je het eerste keer gemist heb
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grappig, jullie denken dat ik dit serieus neem? haha... ik leg gewoon mijn lol op mensen die denken dat dat wat ze zien alles is die er is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suniram lol, jouw zin loopt ook niet helemaal lekker: wat doet het woord 'hebt' achter het woord 'regels'? En waar staat dat Javid zich 'druk maakt over grammatische (met dubbel M! :P)? Zijn woorden zijn duidelijk voor degene die verder kijkt dan zijn neus lang is. En poep voor degenen die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is. That's it.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou javid, ik kan zo al tenminste 1 ding bedenken dat toch elke ochtend flink recht is. Zie je hoe serieus je wordt genomen? Wat is er in godsnaam (!) mis met jou? Je zegt "wat lul je over absolut", dat was een quote mafketel. Een quote van jou om even te laten zien dat je tot nu toe nog niet 1 zin correct gespelt hebt. Dus de vraag is eigenlijk, wat lul JIJ over absolut. Ik heb echt geen idee hoe je deze discussie weet om te toveren in een onzin verhaal over het wel of niet bestaan van een god. Man jij moet echt in de knoop met jezelf zitten vriend. Vind het best wel zielig voor je, en voor de mensen die om je heen leven. Wat moeten die een last van je hebben. Echt heel sneu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, tuurlijk. je hebt geen andere keuze))) enige wat je kan doen is aan de kant zetten, ontkennen, onwaar verklaren dat er is iets dat je niet weet. en dat doe je met welke redenen dan ook. of het nou aan mij gramatica ligt, of aan gods bestaan maakt verder niet uit. je kromme visie moet in ieder geval krom blijven... hoe kan je anders? je kan het niet anders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marita, ja bedankt :) soms denk ik bij mezelf is het nou zo moeilijk te begrijpen... natuurlijk, ieder trek uit elke situatie iets voor zich zelf, en als hij nou poep ziet dan is het dan voor hem bedoeld. en meer krijgt hij niet. zo simpel is het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je hebt gelijk. (ik heb altijd geleerd dat je geestelijk gestoorde mensen altijd gelijk moet geven. Anders valt hun wereld nog inelkaar.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, tuurlijk.. nou pas het aan je zelf toe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je gelijk geving trouwens is ook krom)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad je hebt helemaal gelijk. *kuch*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehehe, je gedrag is zo voorspellend... voor wie zijn dit spelletjes bedoeld,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb een geveol alsof je hier voor public zit te spelen... kido, ik had die gelijk nog voordat ik met je begon te praten))) ik zie je kromheid maar wat weet je van mijn domheid? je stelt een vraag, waarom schrijven mensen die niet in god geloven god toch met een hoofdletter? ik antwoord dat de tweede helft van de zin niet te maken heeft met de eerste. en dat tweede is duidelijk, maar eeste is lachen. dan heb ik uitgelegd waarom je kromme visie krom is. maar je kan er ook niets mee. iets over de subject zeggen kan je niet. bagger gooien kan je wel. tis ook enige wat je kan. en wat je doet. je kan mij niet vertellen wat er zich buiten je horizon bevindt. je kan mij ook niet vertellen wat je niet weet. dit toe te geven kan je ook niet, dus wat je doet? je verklaart dat er is niet dat je niet weet :) dit noem ik krom. en er zijn geen eens ramen in je muren , laat maar zeggen deur. en dat is fijn zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet jij je inburgeringscurcus nog maar eens gaan volgen jongen. Er is echt geen touw aan vast te knopen. Maar ga jij nou maar lekker "die gelijk hebben" Ik zie zo op je foto ook al dat je niet de slimste was in het speciale schoolbusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, en ik zeg nog niks wat jij volgens mij moet gaan doen... want je met je visie overleeft het gewoon niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar goed, heb je nog iets over absolute god te zeggen? want het is alleen in het begin grappig, dan wordt het vervelend :D en jij zielige zandkoreltje blijkbaar dacht dat je er touw aan kan vast knoppen? haha... nou, het is inderdaad een teleurstelling vooral als je krom bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah wat een mannetje ben jij. Ik zit hier in mijn huis, met 6 autos voor de deur. En genoeg geld om jouw hele bestaan te kopen. En je denkt dat je mij iets wijs kan maken? Jij zegt dat ik het niet ga overleven? Ik weet 100% zeker dat ik het een stuk beter doe in dit leven. En nee ik heb niks over god te zeggen. Want god bestaat niet. En nogmaals, jij begon over een absolute god met je onzin gezeik. Gekke idiot, ga toch iets nuttigs doen met je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender : Javid geeft meerdere keren aan dat nederlands niet zijn eerste taal is? waarom dan er zo vaak tegenin gaan? Ik zeg niet dat ik het eens ben met hem, ook niet met jou trouwens maar dat zal je waarschijnlijk aan je kont oxxideren, het maakt niet uit wie er gelijk heeft dat er geen God voor jou is ,is jouw waarheid, dat er wel een God voor Javid is, is zijn waarheid..who cares..? en op uitspraken als :''Man jij moet echt in de knoop met jezelf zitten vriend. Vind het best wel zielig voor je, en voor de mensen die om je heen leven. Wat moeten die een last van je hebben.'' heb ik alleen maar te zeggen: ''De Pot Verwijt De Ketel''.....
''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom dan er zo vaak tegenin gaan?
----
precies om dezelfde redenen waarom hij denkt dat doordat hij veel geld heeft is hij minder krom :) ik heb het simpel gehouden, toch kreeg ik van hem geen rechte antwoord of argument. alleen maar de kromme producten van zn kromme visie :D in de vorm van speculaties en dergelijke arrogante shit... en trouwens, waar ben je niet mee eens, als ik mag vragen? de enige serieuse argument die ik in dit hele gesprek had aangegeven is dat er is altijd meer in de wereld, dan we ons kunnen voorstellen. dat zeiden spirituele leraren duizenden jaren geleden, dat zegt wetenschap nu. ben je hiermee niet eens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en nog iets. ik zei nergens dat god bestaat, of niet bestaat. ik heb hier geen mening over. ik kan wel dom zijn soms doe ik het voor de lol, maar om enigzins zoiets te zeggen.... nee, zo dom ben ik niet :D dus over gelijk hebben, of niet hebben, t was ook maar een grapje... ik hoef niet tegenovergestelde punt nemen om deboender ongelijk te geven, want wat ik zei is hiervan totaal onafkankelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
correctie: EN deboender ongelijk te geven... dus zelfs als hij morgen hier rond springt met "hallelujah" op zn lippen verandert er niks in wat ik boven zei
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
javid het enige wat je doet is zeggen dat ik krom ben. Dat zei je in je eerste post al. Maar uitleggen waarom ik krom ben doe je niet. Er komt een hoop onzin uit je, maar een punt waarom ik krom ben kan ik niet ontdekken. Aangezien je al bij je eerste post deze conclusie trekt. Die duidelijk nergens op gebaseerd is. En nog even iets, alles in het heelal is krom. Niks is recht. Maarja ik heb dus echt geen idee waar je het over hebt jongen. Je typt een hoop weg, maar het raakt kant nog wal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik blijf bij wat ik zeg, en jij verwacht dat ik net zoals jij links-rechts ga uitwijken met speculaties, zielige spelletjes en kromme pogingen te beledigen? kido! ga maar scrollen en lees het opnieuw. ik heb wel uitgelegd waarom je visie krom is, zelfs niet één keer. en als je het niet snapt, zeg ik het nog een keer: ga met je kop tegen de muur slaan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en trouwens, als je mijn zinnen gebruikt, moet je copyright zetten...)))) probeer nou het niet om te draaien, dat lukt je toch niet. dat je krom bent betekent niet dat alles in heelal krom is, stupido, het is alleen de kromheid die je ziet... zoals ik zei, behang op je muren, maar ja, je snapt het toch niet waar ik het over hebt :) en natuurlijk zie je niks meer in heelal dan die kromheid van je eigen zelf... zelfs wat recht is lijkt krom voor je))) dus je mag wel gaan aftrekken op je 6 auto's, met al je geld kan je niet eens een elektron kopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en om je kop tegen de muur aan het werk te zetten heb ik een simpele vraag voor je: bestaat er iets dat jij niet weet? (ja/nee)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe moet ik weten of er iets bestaat waarvan ik niet weet dat het bestaat.
Ik weet het immers niet. Maarja ik trek me niet af op auto's, ze zijn mooi. Maar niet zó mooi. Ik kan geen elektron kopen? Ik betaal toch echt elke maand m'n energie rekening. En ik bezit toch echt 6 autoaccu's een mobiele telefoon en een laptop met accu's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oja -1 die had je nog tegoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik vroeg me ook af hoe dat kan, toen ik zag je zeggen dat god niet bestaat :) of je nou wilt zeggen dat je weet wat absolute god is? wat heeft een elektron te maken met accu's, dumbo? je bezit niet meer dan een idee, geen enkele elektron is eens te zien of te pakken, laat maar zeggen kopen -1 haha wat dacht je van 0,0 van mij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik zie geen reden om aan te nemen dat er een god bestaat, aangezien daar geen bewijs voor is. Maar zoals ik al gezegt heb, ik zeg niet dat het onmogelijk is dat er wel een god is. Dit maakt mij een agnost. Volgens mij moet je je nog maar eens verdiepen in wat een elektron is vriend. Ik bezit een accu, die accu is van mij. Ik kan er mee doen wat ik wil. In die accu zit een elektron. Dus ik bezit dat elektron. Ik weet niet in wat voor een wereld jij leeft. Maar het is wel duidelijk dat je in je eigen wereldje leeft. Dit is natuurlijk ook wel te snappen aangezien je in de 'echte' wereld volkomen faalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar je neemt wel aan dat er geen bewijs voor is, en hoe kan je dat doen als jij niet eens weet wat het is? want als je zegt dat god niet bestaat, betekent het dat het onmogelijk is dat hij bestaat. zie je zelf niet hoe krom het is? http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektron, dumbo! wat weet jij over de echte wereld, en mij in de echte wereld, als je kan niet eens buiten je eigen muren kijken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je zegt slaat echt totaal nergens op. Ik zeg "ik NEEM AAN dat goed niet bestaat" "ik GELOOF dat goed niet bestaat" Als je niet ziet dat ik zeg dat ik persoonlijk denk en geloof dat god niet bestaat, maar niet uitsluit dat er wel een goed bestaat. Hiermee zeg ik dat ik het niet kan weten. Ik sluit niks uit ik zeg dat het niet onmogelijk is. Je moet echt beter nederlands leren voordat je dit soort discussies aangaat. En een mooie dooie link die je daar post. Een elektron is gewoon een deeltje wat in honderden materialen voorkomt. Aangezien ik tientallen van die materialen in mijn bezit heb. Bezit ik ook elektronen. Je bent niet echt snugger vriend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, je bent nog krommer dan ik dacht :D ik weet wel dat het om jouw persoonlijke visie gaat, en niet meer dan dat. maar luister nou eens even, of je het niet weet (en dan hou je je mond dicht en lul je er helemaal niks over) of je het wel weet. als jij het niet weet, dan alles wat je er over denkt/voorstelt/zegt/gelooft/aanneemt per definitie niet waar is en kan ook niet waar zijn. en dat was voor mij bekend nog voordat ik je er op had aangewezen. enige punt, is dat dit voor jou zelf niet goed bekend is. of ten minste, je bent er niet echt bewust van. je lult maar iets, maar je weet er niks over. krom, dus... verder, sluit je wel uit dat er de mogelijkheid is, alleen nu om je zelf uit te lullen speculeer je weer met woorden... een elektron, voor je info, is een kleine deel van materie. en niemand weet of een elektron die nu in de ruimte van je accu vliegt, volgende nano seconde niet ergens anders is. dat is alleen jij denkt, dat elektronen zijn verbonden aan de objecten. in werkelijkheid, zelfs wetenschappers niet zeker kunnen zeggen, of een bepaalde elektron hier of daar bij hoort
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en voor dat link, haal die komma er van af... moeilijk, he? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel duidelijk dat je kennis van de nederlandsetaal niet voldoende is om dit soort discussies te voeren. Ik heb nooit iets anders beweert dan dat ik agnost ben. Een elektron kan wel degelijk gebonden zijn in een atoom. Zie je mislukte wiki bron. http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
man, toen ik dit soort discussies aan kon, wist je niet een alphabet :) ik leg het nog laatste keer uit: je kan niet verder uit komen dan die simpelste logica van je gesloten hersentjes: wél bestaat, niet bestaat. mij maakt het absoluut niet uit, wat je denkt. zeker voor de absolute god maakt het niets uit, wat je er van vindt. of je nou vindt dat het wel bestaat, of juist niet, het is voor mij even grappig :) want in beide gevallen praat je over iets waar je totaal niks van weet. en dit is krom. snappie? of is het nou zo moeilijk voor je dat je in eens een korte sluiting krijg... ps: als je twee stappen verder zou kunnen denken, zou je weten dat atomen ook nergens aan verbonden zijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sjonge jongejong jonge wat ben jij ongelovelijk zeg. AGNOST "is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen. Veel agnosten benadrukken de onmogelijkheid om religieuze ideeën over vermeende bovennatuurlijke verschijnselen met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen. Het woord is afgeleid van het Griekse gnosis (weten) met het voorvoegsel a (niet). Letterlijk is dus een agnost "iemand die (het) niet weet", die niet weet of er een God is of niet." Met nadruk op WEET HET NIET. Ik WEET HET NIET maaaar ik DENK dat god niet bestaat. Ga nu maar het verschil tussen DENKEN en WETEN opzoeken oke. Oké atomen zitten nergens aanvast. Jouw hele lichaam is opgebouwd uit atomen. Jij bezit je lichaam niet? Prima ik wil het best kopen, dan kun je hier m'n plee komen schrobben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehehe en jij dacht dat jij er touw aan vast kan knoppen :) ALS JE HET NIET WEET IS STELT ALLES WAT JE EROVER DENKT NIKS VOOR
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en nee, ik bezit niet de elektronen en andere elementaire deeltjes van mn lichaam. dus stop je geld in je anus, als je wilt, maar ik vindt dat jij begint meer vervelend doen dan grappig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook helemaal niet dat wat ik er over denk iets voorstelt. Ik geef alleen mijn mening aan. En wij hebben duidelijk andere ideeen over bezit. Ik vind wel degelijk dat ik mijn lichaam bezit. Met alle elementairedeeltjes die daarbij horen. Totdat ze van me afvallen of ik dood ga. Net zoals ik de accu in mijn auto bezit omdat ik er voor betaald heb. En ik ben vervelend? Kijk lekker naar je zelf kerel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou, als je het zegt dan moet je er ook mee eens zijn dat het krom is om een mening te hebben over iets waar je geen mening kan hebben :) je ideeen over bezit zijn maar ideeen, al je elektronnen hebben er niks aan... die vliegen maar doeg doeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee een accu heeft niks aan mij. Daarom bezit ik de accu ook, en hij mij niet. En ik zeg niet dat ik er geen mening over kan hebben. Ik zeg dat ik het niet kan weten. Een mening is totaal iets anders. Mijn mening is immers dat er geen god is. Maar ik zeg dat ik het niet kan weten, daarmee sluit ik dus het bestaan van een god niet uit. Maar mijn mening blijft dat er geen god bestaat, aangezien er geen bewijs is voor het bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boem... boem... boem... - wat is dat?
- deboenders kop tegen de muur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan niks anders verzinnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
))) moet ik er nog iets bij verinnen dan? doe me n lol, lees het hele gesprek opnieuw je mag een mening hebben dat je een mening kan hebben over iets dat je niet eens weet, of het bestaat of niet.... maar dat is dan juist die muur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen zin om jouw onzin nog een keer te lezen. En jouw mening over mijn mening en die onzin muur van je kan me aan mn reet roesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, tis goed zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedzo.
Om de simpele reden dat je namen met hoofdletters schrijft. Jan, Piet, Truus, dus ook God, Jezus en Mohammed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen *is* 'God' niet de naam van de god uit de bijbel. Een beter rijtje is: Jahweh, Jezus en Mohammed, maar god, zoon van god en de profeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh ja? ken je ze allemaal? :)
Dat doen ze toch uit Respect...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt hier gezegd dat het correct Nederlands is om het met een hoofdletter te schrijven.
Maar als er over god gesproken wordt en hij wordt met "hij" en "hem" aangeduid, dan wordt dat ook met een hoofdletter geschreven, wat naar mijn idee niet correct Nederlands is.
En ik vind het zelf ook nergens opslaan om het met een hoofdletter te schrijven. Ik doe dat dan ook meestal niet.
Best wel erg dat het er toch zit ingebakken in deze samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind je? Zelf hecht ik toch minder aan het gebruik van een hoofdletter om het begin van een zin aan te duiden dan aan een opgelegde respecthoofdletter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een opgelegde respecthoofdletter... mijn nekharen gaan er van overeind staan.
Omdat mensen die niet in God geloven respect hebben voor mensen die dat wel doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is precies wat ik in mijn antwoord bedoel met "een soort speciaal respect". Wat mij betreft zouden gelovigen precies hetzelfde soort respect moeten krijgen voor hun geloof als ieder ander voor zijn levensbeschouwing. Maar in de praktijk hebben mensen het er vaak over dat je juist voor *religie* respect moet hebben, blijkbaar meer of anders dan voor ieder ander. Ik zie daar de reden niet voor. Dat iemand gelovig is, maakt hem niet bijzonderder dan een niet-gelovige. Religie is niet specialer dan andere levensovertuigingen, noch kwetsbaarder. Zoals Guidance al schrijft: het respect dat we hebben voor andere levensovertuigingen dan religie zet ons er niet toe aan om ons persoonlijk aan de regels voor die levensovertuigingen te houden. Het respect voor vegetariërs maakt niet dat we geen vlees eten, zelfs als er een vegetariër getuige van zou kunnen zijn. Waarom zouden we dan wel, hoe klein ook, dezelfde eer als een gelovige aan zijn god betonen als het niet onze god is? Overigens wel een +1 van mij. De speciale status die 'we' aan religies geven mag me dan niet bevallen, het antwoord lijkt me kort, maar juist.
De Joden zijn er mee begonnen hun god (JWHH) niet bij zijn naam te noemen en de christenen en de moslims hebben dat gebruik overgenomen (Allah = God). Zo is God dus een eigennaam geworden en dient als zodanig met een hoofdletter te worden geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk omdat het een naam is, maar ik heb er wel moeite mee omdat het een naam is voor iets dat niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!

Ik schrijf god ook altijd doelbewust zonder hoofdletter. Ik zie god niet als persoon, dus vind ik het ook geen eigennaam. Ik zie god meer als een fenomeen, een hersenspinsel, en dat schrijft men zonder hoofdletter. Waarom andere ongelovigen dat doen? Kunnen allerlei redenen zijn natuurlijk. Waarschijnlijk zijn ze er gewoon niet zo bewust mee bezig als wij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de Taalunie ziet het graag, god of God ... maar mijn spell-check keurt toch beiden goed, zie ik....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet en schrijf het ook niet met een hoofdletter.
een andere reden om het wel met een hoofdletter te schrijven zou misschien kunnen zijn dat god een 'naam' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is een naam, net als Jezus. Dan is het een hoofdletter.
Ik vergeet het geregeld.