Hoe kan ik als niet-moslim een moskee bezoeken?

Hoi,

Ik weet het een en ander over de Islam. Ik heb er veel over opgezocht. Dit jaar wil ik o.a. een moskee bezoeken...ik wil weten en ervaren hoe het is om in dit voor moslims zo heilig gebouw te zijn.

Ik weet al dat het voor een niet moslim verboden is om tijdens gebedstijden binnen te treden. Op vrijdag zou het ook niet mogen. Hoe kan ik dit het beste doen en welke moskee raden jullie mij aan (in Nederland)?

Op welke tijdstippen kan ik (het beste) gaan? Is er altijd iemand in de moskee? Kan ik gewoon binnen lopen of moet ik eerst een afspraak maken en zo ja kan dat geld kosten?

Ik ben een dame...is het voor mij toegestaan om in mijn eentje te gaan? Is een hoofddoek en een lange rok voldoende?

Groetjes

Jenna

Toegevoegd na 1 week:
Ik wil een zwarte sluier aan en rustig in mijn eentje observeren. Ik wil niet dat iemand me een rondleiding geeft en me vanalles vertelt wat ik al weet. Op Youtube heb ik Beyonce een niqaab in een Egyptisch moskee gezien en ik dacht WOW....dat wil ik ook. Ehm...waar kan je aan zo'n zwarte doek komen...is het duur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
29.1K

Antwoorden (6)

Op ondewrstaande link vind je alle info
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor toeristen zijn moskeeën over het algemeen vrij toegankelijk, behalve als er een gebedsdienst is. Het is daarom raadzaam op vrijdag de moskee te mijden. Het kan voorkomen, dat een deel van de moskee is afgeschermd voor moslims, zodat die daar kunnen bidden, zonder gestoord te worden door toeristen. Voordat je een moskee bezoekt, moet je ervoor zorgen dat je gepast gekleed bent. Bij het betreden van de moskee moet je je schoenen uit doen. Er staan speciale rekken, waar je je schoenen kunt achterlaten. Vrouwen en mannen moeten kleding dragen waarbij schouders en knieën bedekt zijn. Vrouwen dienen ook nog een hoofddoek te dragen. Het wordt op prijs gesteld als je in de moskee niet te hard praat en geen foto's neemt van biddende mensen. Let er ook op dat je niet voor biddende mensen langs loopt. Een donatie wordt bij het verlaten van de moskee op prijs gesteld, maar is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je als niet-moslims de moskee in wilt, doen ze echt niet moeilijk hoor! Moskeeën zijn vaak de hele dag open, dus je kunt zo naar binnen, maar het is natuurlijk wel netjes als je dat eerst vraagt(dmv bellen bijv.) . Wat je ook kunt doen en dat is veel makkelijker, een moslima met je mee vragen. Je hoeft dan helemaal niet nog te bellen of te laten weten dat je komt :p
En hahah geld hoef je niet te betalen! Natuurlijk is aalmoes altijd welkom, er zijn dan vaak van die goede doel potjes te vinden.
Verder maakt het niet superveel uit wat je draagt. een broek met iets langs eroverheen(jurkje) is vaak wel goed, maar een rok is ook goed. En je kunt een hoofddoek dragen als je wilt of gewoon een simpele sjaal over je hoofd.

Oh en als je in de moskee bent, dan moet je je schoenen uit doen. Daar is dan plaats voor, meestal van die rekken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hoofddoek en een lange rok is voldoende. Gewoon overdag op elk tijdstip kan dat geen probleem hoor!.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De moskee in onze stad houdt ieder half jaar en open dag.
Er zijn mensen om je te begroeten bij de ingang. Tafels met zoete koekjes en andere lekkernijen als welkom.
Iemand de je wijst waar je je schoenen moet uitdoen.
En iemand die meeloopt naar binnen en van alles vertelt.

Informeer eens of de moskee bij jou in de buurt ook wel eens een open dag houdt? En misschien willen er nog wel een paar mensen met je mee. Hoef je niet alleen. Of ken je iemand die naar de moskee gaat? Vraag of die mee gaat met je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet hoe je erbijkomt maar het is helemaal niet verboden om voor een niet moslim een moskee te bezoeken,gewoon erheen gaan en vragen of je een gebed mag bijwonen.geen enkel probleem,als het je niet lukt dan kom je maar naar sneek,we hebben al zo vaak niet moslims op bezoek gehad.