Zijn religies beledigend naar Atheisten toe? In Islam wordt er bijv. gesproken van ''kafir'' wat een negatieve connotatie heeft.

In het christendom over ''ketter/heiden?'' wat ook niet bepaald neutraal is. In het Jodendom worden niet Joden ''goyim'' genoemd? In de Islam mag je bijv. ook alleen mede-moslims als broeders en volwaardige mensen zien, is dat in andere religies ook zo? Vaak zie je gelovigen onderling ook ruzie maken.

In de Koran bijv. (misschien is dat ook het geval bij andere religieuze boeken?) wordt er duidelijk onderscheid gemaakt tussen moslim en niet-moslim.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het woord atheïst niet beledigend voor iemand die in de natuur de hand ziet van een liefdevolle schepper en instandhouder van het leven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft per se niet zo te zijn.(denk ik als niet gelovige)
Er zit namelijk verschil in atheisten er zijn er die het geloof van anderen respecteren maar niet delen dat lijkt me nauwlijks beledigend voor een gelovige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liefdevolle schepper en in stand houden van het leven? concentratiekampen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het verwerpen van een god niet op z'n hoogst beledigend voor de god in kwestie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeetje: lees wat je hierboven neerzet nog eens. waarom voel je je beledigd omdat iemand een andere mening heeft dan jij? gelukkig zijn atheisten doorgaans niet snel beledigd. zeker niet in vergelijking met aanhangers van een geloof, want zelfs eenvoudige vragen of twijfels roepen al heftige reacties op en meteen wordt er om respect geschreeuwd. nee dus, respecteer dat een ander niet gelooft in wat jij gelooft. accepteer dat niet iedereen denkt zoals jij. dan wordt de wereld een mooiere plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LadyinRed atheisten geloven misschien wel in niets, maar leggen hun regels en wetten anderen niet op. En volgens het atheisme ga je ook niet naar de hel als je geen atheist bent. Echter volgens de religies ga je wel naar de hel als je geen moslim, christen, jood etc. bent.

Het beste antwoord

Autoritaire godsdiensten iig wel die gaan zover dat zij zelfs tot na dood een veroordeling uitspreken over mensen die niet hun geloof aanhangen en alleen zichzelf als kenners van de waarheid kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Wat mij betreft in ieder geval niet. Iedereen mag geloven of niet geloven zolang het er maar netjes aan toegaat. Zelf ben ik katholiek opgevoed, maar ik doe er niets meer aan sinds het niet meer hoefde van mijn ouders. Intussen geloof ik nergens meer in, maar wat andere mensen doen moeten ze echt zelf weten. Ieder het zijne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij in sommige gevallen zeker wel. Zo worden niet-gelovigen in sommige religies duidelijjk als mindere mensen beschouwd, wat m.i. discriminatie is, en beledigend. Maar goed. Dat is het vervelende. Iemand beledigen om wat hij niet is, mag blijkbaar wel. Je mag alleen mensen niet beledigen om wat ze wel zijn, of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste godsdiensten zijn wel tolerant. De godsdiensten van het boek (joods, christen en islam) zijn eerder een uitzondering. Dit althans in het gedeelte Oud Testament, Thora en Koran. Daarin komt hun God meermaals naar voor als een jaloers, bloeddorstig en onverdraagzaam monster, dat er niet voor terugschrikt genocides te plegen op andersdenkenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwel elke religie is in zijn aard een belediging voor iedereen die die religie niet aanhangt c.q. andersdenkenden. Alleen de eigen schaapjes zijn wit, de rest hoort er gewoon niet bij. Sommige religies staan wel open voor andersdenkenden meestal met op de lange termijn het doel ze alsnog aan de kudde toe te voegen, anderen sluiten bij voorbaat de gelederen.

Mensen die geen enkele religie aanhangen, of een geheel eigen vorm daarvan, zijn daar in principe geen uitzondering op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij staat ieder geloof voor de liefde van een God voor de mens. Een goede God verlangt van mensen dat zij hun medemens respecteren ongeacht de God waar zij in geloven.

Het zijn de mensen zelf die andere gelovigen in hokjes stoppen en (ver)oordelen en bepaalde levensstijlen opleggen. Alle heilige geschriften zijn door mensen geschreven. De ene door mensen zelf en de andere door God gedicteerd maar het optekenen en vertalen blijft mensenwerk en dus gevoelig voor interpretaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, want in bepaalde moslimkringen wordt nog wel eens over Westerse mensen gesproken als "ongelovige honden", zelfs als die mensen geen atheïst zijn. Ook de gewoonte om Westerse vrouwen aan te duiden als "hoeren" getuigt niet bepaald van respect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben zelf moslim en ja dat doen sommige mensen maar dat zijn meestal marokkanen, die zeggen allemaal religieuze dingen, maar die gasten menen er geen zak van. op dezelfde dag na het gebed gaan ze gewoon even uit stelen en een beetje zondigen en zelf doen ze alles en nog wat, dus trek je voooraaalllll niks aan van die marokkanen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MDpker, Ik bedoelde het ook niet generaliserend. Uit eigen ervaring weet ik dat 99% van de moslims goede mensen en prima collega's zijn. Die Marokkanen die jij aanduidt zijn dus geen goede Moslims en die zitten dan ook in die kringen die ik bedoelde. Omdat ze wel religieuze dingen lopen te roepen maar er zelf niet naar handelen werpen ze eigenlijk ten onrechte een smet op het Moslimgeloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100% mee eens, niets in te brengen
Och, het ligt er ook aan hoe je zelf opvat. Natuurlijk spreken gelovige mensen niet met veel respect over niet-gelovigen of anders-gelovigen. Ze worden gezien als minderwaardig en ze waarschuwen constant dat ik er (voor of na mijn dood) zwaar voor gestraft zal worden. Maar als iemand mij een ketter of een heiden wil noemen omdat ik niet geloof in een denkbeeldige allesheerser dan heb ik daar geen problemen mee. Zolang ze me niet gaan stenigen en ik niet in een apart hoekje van het restaurant moet eten omdat ik niet in hun hersenspinsels geloof mogen ze mij noemen zoals ze willen. Ik haal er mijn schouders voor op.
Andersom is dat anders helaas. Als je zegt dat gelovigen (christen of moslim) niet goed wijs zijn omdat ze als volwassene nog steeds een denkbeeldig vriendje hebben dan raken ze helemaal van de kook en beginnen ze te schreeuwen over respect en gaan ze je spammen met allerlei bijbel-/koranverzen terwijl ook bij hen de verstandige reactie zou zijn: “ze zijn het niet met mij eens, jammer dan.”

Dus samenvattend als antwoord op je vraag: ja, religieuze mensen zijn in mijn ogen niet zozeer beledigend, maar wel respectloos naar atheïsten toe. Maar vrij naar Kiekeboe: “een idioot kan mij niet beledigen en een intelligent iemand doet het niet” :)

Toegevoegd na 7 uur:
(toevoeging nav onderstaand antwoord dat een normale christen of moslim een ander nooit heiden zal noemen)...

noem mij gerust een heiden, ik zal me niet beledigd voelen. want wat is er erg aan het woord heiden? De betekenis van het woord heiden is afhankelijk van het perspectief van degene (de gelovige) die het bezigt. Een aanhanger van een bepaald geloof kan een aanhanger van een ander geloof, een niet-gelovige of een afvallige aanduiden als heiden (paganus, goj enz.). In dit perspectief zijn we dus allen zonder uitzondering heidenen.

welkom bij de club geachte heidenen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Atheïsten zijn zelf net zo beledigend richting gelovigen.
Het Atheïsme lijkt op een geloof, ruikt als ene geloof en gedraagt zich als een geloof en hun aanhang varieert in gradatie van geloof in het Atheïsme zoals bij elk ander geloof.
In principe is het de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemde vraag gezien de minachting die Atheïsten over het algemeen uiten richting de mensen die een ander geloof dan het hunne aanhangen.
De woorden die je noemt gelden ook voor mensen die een ander geloof dan bijv. de Islam aanhangen.
Zo houden extremisten binnen de afzonderlijke geloven hun straatjes schoon, met ferme taal.
Een normale Christen of Moslim zal niet snel heiden (of erger) zeggen tegen iemand die zegt niet in een god te geloven.
Mensen die zich zo uiten zoals jij dat zegt zijn extremisten. En dat is maar een deel van de mensen die niet atheïst zijn en een andere opvatting of geloof hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om duidelijk te maken hoe meedogenloos ongelovigen in de Korantekst worden verketterd, geef ik hieronder een KLEINE opsomming van citaten. Hiermee houdt de Schepper van het universum zich schijnbaar bezig:
•'God drijft de spot met hen en laat hen in hun onbeschaamdheid doorgaan met dwalen.' (2:15)
•Er wacht hun 'het vuur waarvan mensen en stenen de brandstof zijn'. (2:24)
•Zij verdienen 'schande in het tegenwoordige leven en op de opstandingdag zullen zij tot de zwaarste bestraffing veroordeeld worden'. (2:85)
•'Gods vloek kome dus over de ongelovigen.' (2:89)
•'Het levert hun dus toorn op toorn op. En voor de ongelovigen is er een vernederende bestraffing.' (2:90)
•'God is ook een vijand van de ongelovigen.' (2:98)
•'Die mensen van het boek die ongelovig zijn [joden en christenen], en de veelgodendienaars willen liever niet dat op jullie iets goeds van de Heer wordt neergezonden.' (2:105)
•'Voor hen is er in het tegenwoordige leven schande en in het hiernamaals een geweldige bestraffing.' (2:114)
•'Zij aan wie Wij [God] het boek hebben gegeven lezen het op de juiste manier voor; dat zijn zij die erin geloven. Wie er niet in geloven, dat zijn de verliezers.' (2:121-122)
•'"Wie ongelovig is, hem zal ik nog kort laten genieten, maar dan zal Ik hem naar de bestraffing van het vuur drijven." Dat is pas een slechte bestemming.' (2:126) '

Als dit alles klopt, dien je je zo snel mogelijk tot de Islam te bekeren want anders wacht je de verschrikkelijkste dingen.

De christenen en joden zijn minder extreem maar in hun bijbel staan vergelijkbare uitdrukkingen.

Niet religies maar de gelovigen zijn niet zo zeer beledigend dan wel zeer bedreigend tegenover niet gelovigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nou de aller grootste fout van "godsdiensten "
en kun je ook duidelijk zien dat ze niet van god zijn maar van mensen .
Want iemand UITSLUITEN die anders denkt is niet iets van god maar van mensen.

Wijsheid is liefde en liefde is wijsheid .
De koele ongevoelige mens is nooit wijs en de waarlijk warm voelende mens is nooit dwaas want liefde komt van wijsheid .
Moge wij alle gezegend zijn met liefde en wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn uitgangspunt: je bent pas beledigd als je je beledigd voelt.

Wel is het zo dat passages uit de heilige boeken van Christenen, Joden en Moslims zich bepaald niet positief uitlaten over ongelovigen en er ook negatief over oordelen.

Maar de hamvraag blijft: voel je je beledigd? En komt dat dan door jezelf of door wat iemand meer dan 1000 jaar geleden in een boek heeft geschreven? Of voel je je beledigd door de mening van een ander?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen verschillende religies, bijvoorbeeld het christendom, is het niet ongebruikelijk om te beweren dat atheïsten geen moraal kunnen hebben. Dat als het aan atheïsten lag, het ieder voor zich zou zijn. Persoonlijk vind ik dat behoorlijk beledigend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan het boek van Norman Cohn 'les fanatiques de l'apocalypse' u een helderder beeld geven van deze kwestie. Hierin wordt uit de doeken gedaan hoe dit alles wortelt in het superioriteitsgevoel van het door Christus en de apostelen voorzegde afvallige christendom en hoe kerkvaders het venijn binnensmokkelden in de geloofsovertuigingen die gemeengoed vormen voor vele geloofsaanhangers tot in onze tijd, maar niet als dusdanig herkend worden.