waarom zeggen bepaalde gelovige dat god alles is maar zodra je over het kwaad spreekt dan is het ineens de schuld van de duivel,satan?

een kameraad van mij is nogal streng gelovig, en hij, net zoals zijn moeder zijn er heilig van overtuigd dat god alles heeft gecreeerd en dat god alles heeftgemaakt en alles lan, god is al machtig.
maar als dat zo zijn dan zou die dus ook het kwaad zijn hier op aarde, alles is alles toch?
maar dan ineens is de duivel schuldig aan het kwaad en is god dus niet alles en is god dusniet al machtig anders had die geen last vande duivel toch?

nou ben ik bang dat als ik teveel door vraag en ik eindig met een ruzie, dud vamdaar dat ik hier om advies vraag.
hoe zit dit nou?

Weet jij het antwoord?

/2500

Goeie vraag! Klinkt allemaal redelijk paradoxaal, niet waar? Dat god alles heeft gemaakt is het zelfde als zeggen dat de 'Big Bang' alles heeft gemaakt. Door het ontstaan van het universum konder wij uiteindelijk bestaan, net als ons gevoel van goed en kwaad. Dus het ontstaan van het universum is daar in erg brede zin 'de schuld van'. Of dat op wat voor natuurkundige manier is gebeurt, of doordat een God met zijn vinger knipt en alles wat 'is' heeft gemaakt is niet relevant. Dat zijn slechts metaforen voor het zelfde.

Als er alleen maar goed is in de wereld, hoe kun je dan kiezen tussen goed en kwaad? De zondeval is daar een goed voorbeeld van, daarvoor was alles paradijselijk, daarna moesten/moeten we het paradijs verdienen, volgens de bijbel, dus het kwaad is (ook) het werk van god en uitgevoerd door de slang...volg je het nog?? God heeft ons zo geschapen, dat we een weg kiezen die we willen gaan, wij zijn daar verantwoordelijk voor. Met andere woorden, wij hebben een 'vrije keuze' om het goed of het kwaad te volgen. Er is geen boek op heel de aarde dat zo ingewikkeld en moeilijk te begrijpen is dan de bijbel, veel geleerden willen letterlijk weten wat er in de bijbel bedoeld wordt, dat kost jaren en jaren. Dus jou vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden, als je echt een antwoord wilt geven aan je 'kameraad', zeg dan dat je er niet genoeg van weet om te antwoorden op al zijn vragen. En zeg dat je blij voor hem bent dat hij zo denkt. Dus wie schuld heeft als er iets niet goed gaat zijn wij dat jij en ik...